۰ نفر

رشد ۱۴۷درصدی ارزش صادرات نفت عربستان

۷ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۴۷
کد خبر: 549069
رشد ۱۴۷درصدی ارزش صادرات نفت عربستان

قیمتهای بالا و صادرات بالاتر به رشد ۱۴۷درصدی ارزش صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه سال۲۰۲۱ در مقایسه با ماه مه سال۲۰۲۰ کمک کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آمار رسمی منتشره از سوی عربستان سعودی نشان داد ارزش صادرات نفت این کشور به میزان ۹.۵ میلیارد دلار (۳۵.۸ میلیارد ریال سعودی) معادل ۱۴۶.۷ درصد بر مبنای سال به سال رشد کرد و به ۱۶.۱ میلیارد دلار (۶۰.۵ میلیارد ریال) در ماه مه سال ۲۰۲۱ رسید.

رشد صادرات نفت عامل اصلی رشد ارزش مجموع صادرات کالاهای عربستان سعودی در ماه مه سال میلادی جاری بود که طی آن صادرات کالا به میزان ۱۲۰.۱ درصد بر مبنای سال به سال رشد کرد. تجارت این کشور در ماه مه سال ۲۰۲۰ از قرنطینه و ممنوعیت سفر مربوط به کووید ۱۹ متاثر شده بود.

عربستان سعودی در طول یک سال گذشته تا ماه مه سال ۲۰۲۱ سهم صادرات نفت در مجموع صادرات کالا را بالا برد و از ۶۵.۳ درصد در ماه مه سال ۲۰۲۰ به ۷۳.۲ درصد در ماه مه سال ۲۰۲۱ رساند.

بزرگترین شریک تجاری عربستان سعودی همچنان چین است که بزرگترین واردکننده نفت جهان است. در ماه مه سال ۲۰۲۱ صادرات عربستان سعودی به چین ۲۱.۴ درصد از کل صادراتش بود و پس از آن هند و ژاپن به ترتیب با ۹.۳ درصد و ۷.۵ درصد سهم قرار گرفتند.

امسال ارزش صادرات عربستان به دنبال رشد قیمتهای نفت و آغاز تسهیل محدودیت عرضه اوپک پلاس و افزایش تولید این کشور و متحدانش در ماه مه افزایش پیدا کرده است.

سعودیها درآمد بسیار بیشتری از نفت در سال میلادی جاری به خصوص در مقایسه با سه ماهه دوم سال گذشته که قیمت نفت به شدت ریزش کرده بود و اجرای توافق اوپک پلاس درآمدهای نفت را محدود کرده بود، داشته اند.

ارزش صادرات کالاها و خدمات عربستان سعودی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به میزان ۵۵.۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن کاهش پیدا کرده که عمدتا به دلیل افت ۶۱.۸ درصدی ارزش صادرات نفت بوده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ریزش قیمت نفت در سال گذشته که عربستان سعودی با عرضه بیش از حد نفت به بازار در آوریل سال ۲۰۲۰ در وقوع آن نقش داشت، باعث شد این کشور اقدامات ریاضتی غیرمحبوبی مانند سه برابر کردن مالیات ارزش افزوده، کاهش پرداخت به خانواده های فقیرتر و قطع کمک هزینه زندگی برای کارکنان دولتی را به اجرا بگذارد.