۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط یک دلاری نفت در اولین روز معاملات هفته / ویروس کرونا و سیل چین عوامل افت بازار

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۲۸
کد خبر: 548350
سقوط یک دلاری نفت در اولین روز معاملات هفته / ویروس کرونا و سیل چین عوامل افت بازار

تاریک شدن چشم‌انداز تقاضا به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و همچنین وقوع سیل در چین، باعث شد بازار نفت اولین روز معاملات هفتگی خود را با روند نزولی آغاز کند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که نگرانی از وضعیت تقاضای سوخت به دلیل شیوع انواع کووید-19 و همچنین وقوع سیل در چین، انتظارات برای محدودیت در بازار در مدت باقی مانده سال جاری را از بین برد، قیمت نفت روز دوشنبه نزدیک به 1دلار سقوط کرد.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه سپتامبر 95سنت معادل 1.3درصد کاهش یافت و به 73دلار و 15سنت در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با تجربه 96سنت افت، به قیمت 71دلار 11سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

موارد ابتلا به ویروس کرونا در پایان هفته همچنان افزایش یافت ، برخی از کشورها رکورددار بیشترین تعداد مبتلایان روزانه بودند و همچنین برخی از اقدامات قرنطینه را تمدید کردند که این عوامل باعث افت تقاضای نفت شد. چین، بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان، در حالی که درگیر سیل شدید و طوفان در بخش‌های مرکزی و شرقی کشور بوده، همچنین در حال حاضر شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-19 است.

همچنین، سختگیری پکن در خصوص سواستفاده از سهمیه واردات همراه با تاثیر قیمت‌های بالای نفت خام، با وجود افزایش میزان تولید پالایشگاه‌ها در نیمه دوم سال، می‌تواند باعث افت رشد واردات نفت چین در سال 2021 به پایین‌ترین حد در طول دو دهه اخیر شود.

آوتار ساندو، مدیر ارشد کالا در کارگزاری فیلیپس فیوچرز مستقر در سنگاپور با اشاره به پالایشگاه‌های مستقل گفت: "نوع دلتا هنوز در حال گسترش بوده و چین آغاز به سختگیری در مورد تیپات‌ها (پالایشگاه‌های کوچک چینی) کرده که از این رو رشد واردات آنها قابل توجه نخواهد بود."

وی افزود که سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار نشست بعدی فدرال رزرو و همچنین داده‌های موجودی نفت خام ایالات متحده در اواخر هفته جاری برای جهت‌گیری قیمت هستند.

تقاضای قابل توجه ایالات متحده و انتظارات برای محدودیت عرضه در حال حاضر از قیمت‌ها حمایت کرده و باعث شد دو شاخص مهم نفتی از سقوط 7درصدی خود در دوشنبه هفته گذشته بازگشت را تجربه کنند و شاهد رشد باشند.

هووی لی، اقتصاددان در بانک OCBC مستقر در سنگاپور اظهار کرد: "شمار زیادی از افرادی که به دنبال قیمت‌های پایین هستند، زمانی که برنت به زیر 70دلار افت کرد و تقاضای اقتصادی برای انرژی قوی به نظر می‌رسید، وارد صحنه شدند."

وی افزود: "داده‌های تقاضا به ویژه از سوی ایالات متحده همچنان قوی بوده و این نگرانی‌ها را کاهش داده است."

انتظار می‌رود بازارهای جهانی نفت با وجود تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن برای افزایش تولید در مدت باقی مانده سال، با کسری مواجه خواهد شد.

از آنجا که از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای 2015 به ماه آگوست موکول شده، احتمال بازگشت سریع عرضه نفت ایران در زودهنگام کاهش یافته است.

در ایالات متحده، از آنجا که تولیدکنندگان هزینه‌های خود را کاهش داده‌اند، بهبود عملکرد حفاری نفت متوسط بوده است. شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز روز جمعه اعلام کرد که سکوهای نفتی ایالات متحده در هفته گذشته هفت مورد افزایش یافته و به 387 رسیده که بالاترین میزان آن از آوریل 2020 است.