۰ نفر

ساخت مخازن ذخیره سازی ١٠ میلیون بشکه ای نفت در جاسک از سوی مهندسان ایرانی

۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۱۷
کد خبر: 547552
ساخت مخازن ذخیره سازی ١٠ میلیون بشکه ای نفت در جاسک از سوی مهندسان ایرانی

یک مقام مسئول از تغییر نقشه تجاری ایران در حوزه انرژی با اجرای طرح انتقال نفت گوره به جاسک خبر داد و گفت: فاز نخست طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک و احداث مخازن ۱۰ میلیون بشکه‌ای ذخیره‌سازی نفت در جاسک، از جمله طرح‌های راهبردی است که نقشه تجاری ایران در حوزه انرژی را تغییر می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسین مدرس خیابانی در حاشیه مراسم افتتاح طرح انتقال نفت از گوره به جاسک گفت: فاز نخست طرح انتقال نفت خام از گوره به جاسک امروز به بهره‌برداری می‌رسد و با اجرای آن، موقعیت استراتژیک ایران در بخش انرژی با اجرای این طرح مستحکم می‌شود.

وی افزود: با اجرای این طرح عظیم، تراکم تجارت انرژی ایران از خلیج فارس به دریای عمان منتقل شده و به لحاظ ژئوپلتیک، نقشه تجاری کشور تغییر خواهد کرد؛ این در حالی است که با راه‌اندازی این خط لوله در فا نخست، 20 مخزن نفتی در مجموع با ظرفیت 10 میلیون بشکه نفت احداث خواهد شد که البته کل پروژه در چند فاز اجرایی شده و در نهایت، ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در این طرح به ۳۰ میلیون بشکه نفت خام خواهد رسید.

به گفته مدرس خیابانی، مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در جاسک، با استفاده از توان مهندسان و کارگران داخلی انجام شده و همواره تلاش کرده تا موضوع داخلی‌سازی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی را در دستور کار قرار دهد، به همین دلیل است که مخازن جاسک، ایرانی‌ترین مخازنی است که در این حوزه ساخته شده و بالغ بر 90 درصد مخازن با اتکای به توان و تجهیزات داخلی ساخته شده است.

وی اظهار داشت: توجه به ساخت داخل از چند جهت برای کشور حائز اهمیت است؛ به نحوی که مهمترین منطق آن اشتغالزایی است؛ به نحوی که از توانمندی های داخلی برای تامین نیازهای فنی و مهندسی کشور استفاده شود.

مدیرعامل شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید ادامه داد: به هر حال طرح انتقال نفت از گوره به جاسک و مخازن ۱۰ میلیون بشکه ای نفت خام در جاسک، زمینه ای را فراهم کرده که اگر تا دیروز تنگه هرمز تنها معبر انتقال انرژی و نفت ایران بود، امروز شرکای تجاری ایران و کشورهای شرق آسیا می توانند با هزینه کمتر نفت خام را این بار از پایانه جاسک دریافت کنند.