۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نشانه های محدودیت عرضه عامل رشد بازار نفت / پیش بینی قیمت طلای سیاه در نیمه دوم سال

۳۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۵۹
کد خبر: 547283
نشانه های محدودیت عرضه عامل رشد بازار نفت / پیش بینی قیمت طلای سیاه در نیمه دوم سال

به دنبال علائم بهبود اقتصادها از بیماری کرونا که باعث خوش‌بینی مجدد به افزایش تقاضا و باور به محدودیت در بازار شده، قیمت نفت روز پنجشنبه مجددا افزایش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که اقتصادها در حال بهبود از بحران ویروس کرونا هستند، انتظارات برای محدودیت عرضه تا پایان سال جاری باعث شد قیمت نفت روز پنجشنبه، دستاورهای جلسه معاملاتی گذشته خود را گسترش دهد و باز هم شاهد رشد باشد.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از رشد 4.2درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، 27سنت معادل 0.4درصد افزایش یافت و به 72دلار و 50سنت در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال جهش 4.6درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، با 33سنت معادل 0.5درصد رشد، به قیمت 70دلار و 63سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

مورگان استنلی در یادداشتی اذعان داشت: "در بهبود تقاضای نفت تا حدودی نقطه ضعف پدیدار شده، اما بعید به نظر می‌رسد که این موضوع چشم‌انداز اساسی را تغییر دهد."

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) در هفته جاری توافق کردند که میزان تولید خود را 400هزار بشکه در روز از ماه آگوست تا دسامبر، به منظور تعدیل قیمت‌ها و تامین تقاضای در حال رشد، افزایش دهند.

مورگان استنلی اظهار کرد، اما قرار بود تقاضا از عرضه در نیمه دوم سال پیشی بگیرد، که این امر باعث می‌شود قیمت نفت برای مدت باقی مانده سال 2021، بین 75 تا 80دلار در هر بشکه معامله شود.

در این گزارش آمده است: "در پایان، بهبود تولید ناخالص داخلی به احتمال زیاد در مسیر خود باقی خواهد ماند، داده‌های موجودی ذخایر همچنان دلگرم‌کننده خواهد بود، تعادل قیمت‌ها در نیمه دوم سال حاکی از محدودیت بوده و همچنین انتظار داریم که اوپک پلاس منسجم باقی بماند."

ذخایر نفت خام در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، هفته گذشته به طور غیرمنتظره 2.1میلیون بشکه افزایش یافت و به 439.7میلیون بشکه رسید که برای نخستین بار از ماه می افزایش را تجربه کرد.

از طرفی، تحلیلگران سیتی خاطرنشان کردند که مهم‌ترین ریسک مرتبط به اصول اساسی بازار، همچنان کاهش تقاضا به دلیل محدودیت‌های جدید ویروس کرونا است.

آنها افزودند: "تنها یک افت تقاضای قابل توجه، باعث مازاد در بازار خواهد شد."