۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / سنگینی نگرانی از افزایش عرضه اوپک پلاس بر قیمت‌ ها

۲۶ تیر ۱۴۰۰، ۸:۲۳
کد خبر: 545650
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / سنگینی نگرانی از افزایش عرضه اوپک پلاس بر قیمت‌ ها

بازار نفت در هفته گذشته بیشتر تحت تاثیر جو منفی قرار گرفت که مهم‌ترین عامل آن نگرانی از افزایش عرضه اوپک پلاس در میان روند صعودی ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا بود. در این بین، کاهش موجودی ذخایر آمریکا نیز آنچنان نتوانست از قیمت‌ها حمایت کند و بازار با ثبت ضرر هفتگی معاملات خود را به پایان رساند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛  بازار نفت در هفته گذشته وضعیت پیچیده‌ای را تجربه کرد که سرانجام باعث شد با افت قیمت هفتگی، معاملات را به پایان برساند. این وضعیت عمدتا به دلیل اتفاقاتی بود که بین اعضای گروه اوپک پلاس افتاد. این گروه اخیرا پس از چندین جلسه مذاکره برای برنامه افزایش عرضه خود به توافق نرسید. همانطور که پیش از این اشاره شد، عربستان و روسیه تصمیم داشت میزان عرضه را از آگوست تا پایان سال ۲۰۲۱، ۲میلیون بشکه در روز افزایش دهد و باقی مانده محدودیت‌ها را تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید کند. این برنامه با مخالفت امارات مواجه شد و باعث شد این مذاکرات به بن‌بست برسد.

اما در روزهای اخیر، گزارش‌هایی از سوی رویترز مبنی بر احتمال به توافق رسیدن عربستان و امارات منتشر شد. این موضوع باعث ایجاد نگرانی از افزایش عرضه از سوی اوپک پلاس شد و افت قابل توجه قیمت‌ها را به دنبال داشت.

اوپک روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در سال آینده به حدود ۱۰۰میلیون بشکه در روز برسد که عمدتا به دلیل رشد تقاضا از سوی ایالات متحده، چین و هند خواهد بود.

گزارش‌های ارائه شده نشان داد که میزان تولید اوپک در ماه ژوئن روزانه ۵۹۰هزار بشکه افزایش یافت و به ۲۶.۰۳میلیون بشکه در روز رسید. همچنین یکی از کارشناسان اذعان داشت که تولید باید در ماه جولای به دلیل سهمیه بیشتر افزایش یابد و ما انتظار داریم که قیمت‌های بالا حتی بدون توافق رسمی برای تولید، انگیزه بیشتری را برای تولید این گروه ایجاد کند.

بررسی سایر اخبار منفی بازار در هفته گذشته

در هفته گذشته عمدتا جو منفی بر بازار حاکم بود. در نخستین روز معاملات هفته گذشته یعنی دوشنبه، پس از اینکه روسای مالی اقتصادهای بزرگ G۲۰ روز شنبه هشدار دادند که شیوع انواع مختلف ویروس کرونا و دسترسی نابرابر به واکسن، بهبود اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند، بازار با روند نزولی کار خود را آغاز کرد.

 افزایش چشمگیر موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا در ۶۹کشور سراسر جهان، به نظر می‌رسد که فعلا به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. یکی از تحلیلگران اظهار کرد که ما هنوز شاهد تاثیر آن نبوده‌ایم، اما با این نرخ، دیر یا زود تقاضا آسیب خواهد دید.

در ایالات متحده، لس‌آنجلس قرار است که از پایان هفته دوباره دستور ماسک زدن را اعمال کند. همچنین بریتانیا روز جمعه بالاترین آمار ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا را در طول بیش از شش ماه اخیر گزارش کرد.

از طرفی، پس از اینکه داده‌ها نشان داد میزان واردات نفت خام چین در نیمه نخست امسال کاهش یافته، قیمت نفت به دلیل نگرانی‌های جدید از وضعیت تقاضا روز چهارشنبه کاهش یافت. از آنجا که کمبود سهمیه واردات، نگهداری پالایشگاه‌ها و افزایش قیمت‌های جهانی باعث محدودیت خرید شده، واردات نفت خام چین از ژانویه تا ژوئن در مقایسه با سال گذشته ۳درصد کاهش یافت که نخستین افت آن از سال ۲۰۱۳ بود.

عوامل حمایت‌کننده از قیمت نفت

با این وجود، آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه اعلام کرد که بهره‌برداری جهانی از ذخایر نفت در طول سه ماهه سوم قرار بود که حداقل بیشترین میزان آن از در یک دهه گذشته باشد و داده‌های اوایل ماه جولای از سوی ایالات متحده، اروپا و ژاپن نشان داد که کاهش موجودی ذخایر قابل توجه بوده است.

 داده‌های اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه نشان داد که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته برای هشتمین هفته متوالی کاهش یافت، اما موجودی بنزین و گازوئیل به رغم کاهش میزان استفاده از پالایشگاه‌ها، افزایش پیدا کرد.

 ذخایر نفت خام برای چندین هفته به طور مداوم کاهش یافته و موجودی ایالات متحده در هفته منتهی به ۲جولای به پایین‌ترین حد خود از فوریه ۲۰۲۰ رسیده است. ذخایر نفت خام برای هفته منتهی به ۹جولای، ۴.۱میلیون بشکه کاهش یافته است.

 از آنجا که معامله‌گران روی نخستین افزایش کل ذخایر نفت خام از اوایل ماه ژوئن تمرکز کرده‌اند، افت قابل توجه ذخایر در رشد قیمت‌ها تاثیر چندانی نداشت.

از سویی دیگر، افزایش موجودی بنزین در هفته‌ای که شامل تعطیلات چهارم جولای نیز می‌شود (زمانی که رانندگی معمولا افزایش پیدا می‌کند)، باعث ایجاد نگرانی‌های جدید از وضعیت تقاضا شده، کاهش قابل توجه ذخایر نفت خام ایالات متحده کمکی به حمایت از قیمت‌ها نکرده است.

در تحقیقات JPM Commodities اعلام شد که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در ماه جولای و آگوست تقریبا ۱.۷درصد پایین‌تر از سطح سال ۲۰۱۹ باشد. همچنین، به نظر می‌رسد که با سرد شدن هوا در نیمکره شمالی و پشت سر گذاشتن فصل اوج سفرها، جبران تقاضای از دست رفته هنوز زمان‌بر خواهد بود

از طرفی، از آنجا که به نظر نمی‌رسد مذاکرات احیای توافق هسته‌ای تا اواسط ماه آگوست از سر گرفته شود، نگرانی از افزایش عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی در زودهنگام کاهش یافته است.

بررسی قیمت نفت

بهای نفت خام در آخرین روز معاملات هفته گذشته به دلیل انتظارات برای افزایش عرضه، دقیقا زمانی که افزایش موارد ابتلا به نوع دلتای ویروس کرونا باعث اعمال محدودیت‌های جدید و کاهش تقاضا شده، نوسانات قابل توجهی را تجربه کرد و در نهایت با رشدی جزئی بسته شد.

معاملات آتی نفت خام برنت با قیمت ۷۳دلار و ۵۹سنت، و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با قیمت ۷۱دلار و ۸۱سنت آخرین روز هفته را به پایان رساند.

با وجود رشد جزئی، برنت تقریبا سقوط ۳درصدی را برای هفته گذشته ثبت کرد که نخستین افت آن برای سه هفته متوالی از آوریل ۲۰۲۰ بود. وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز تقریبا ۴درصد سقوط قیمت داشت که برای این شاخص نیز بزرگترین افت هفتگی از ماه مارس بود.

با این حال، کارگزاری‌ها پیش‌بینی خود برای قیمت برنت به طور متوسط ۷۶دلار در هر بشکه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ و ۸۰دلار در هر بشکه برای سه ماهه چهارم امسال حفظ کردند.