۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نفت در مسیر بزرگترین افت هفتگی در ماه های اخیر / چرا افت ذخایر آمریکا از بازار حمایت نکرد؟

۲۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۳
کد خبر: 545582
نفت در مسیر بزرگترین افت هفتگی در ماه های اخیر / چرا افت ذخایر آمریکا از بازار حمایت نکرد؟

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر به توافق رسیدن اوپک پلاس برای افزایش تولید که باعث ایجاد نگرانی از مازاد عرضه شد، قیمت نفت روز جمعه هم سقوط کرد.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که افزایش احتمالی عرضه از سوی اوپک پلاس باعث نگرانی سرمایه‌گذاران شد، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت و در مسیر ثبت بزرگترین سقوط هفتگی حداقل از ماه می قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه سپتامبر 37سنت کاهش یافت و به 73دلار و 10سنت در هر بشکه رسید که در مسیر ثبت سقوط 3.2درصدی هفتگی پس از افت قیمت برای دو روز متوالی قرار گرفت. این بزرگترین سقوط هفتگی برنت از ماه می خواهد بود.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه آگوست با 35سنت کاهش به قیمت 71دلار و 30سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت و احتمالا افت 4درصدی هفتگی را ثبت کند که بزرگترین سقوط هفتگی آن از ماه مارس است.

لازم به ذکر است که مذاکرات در خصوص سیاست‌گذاری عرضه میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، در ماه جاری پس از مخالفت امارات متحده عربی برای تمدید محدودیت‌های تولید تا پایان سال 2022، بدون توافق باقی ماند.

اخبار منتشر شده از سوی رویترز نشان داد که عربستان و امارات در هفته جاری تا حدودی به توافق دست یافتند که باعث می‌شود مسیر برای نهایی شدن توافق اوپک پلاس که ممکن است به زودی نفت بیشتری را به بازار عرضه کند، باز شود.

اوپک روز پنجشنبه اعلام کرد که انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در سال آینده به حدود 100میلیون بشکه در روز برسد که عمدتا به دلیل رشد تقاضا از سوی ایالات متحده، چین و هند خواهد بود.

گزارش‌های ارائه شده نشان داد که میزان تولید اوپک در ماه ژوئن روزانه 590هزار بشکه افزایش یافت و به 26.03میلیون بشکه در روز رسید.

Capital Economics در یادداشتی نوشت: "تولید باید در ماه جولای به دلیل سهمیه بیشتر افزایش یابد و ما انتظار داریم که قیمت‌های بالا حتی بدون توافق رسمی برای تولید، انگیزه بیشتری را برای تولید این گروه ایجاد کند."

از آنجا که افزایش موجودی بنزین در هفته‌ای که شامل تعطیلات چهارم جولای نیز می‌شود (زمانی که رانندگی معمولا افزایش پیدا می‌کند)، باعث ایجاد نگرانی‌های جدید از وضعیت تقاضا شده، کاهش قابل توجه ذخایر نفت خام ایالات متحده کمکی به حمایت از قیمت‌ها نکرده است.

در تحقیقات JPM Commodities اعلام شد که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در ماه جولای و آگوست تقریبا 1.7درصد پایین‌تر از سطح سال 2019 باشد.

JPM اظهار کرد: "ما فکر می‌کنیم که با سرد شدن هوا در نیمکره شمالی و پشت سر گذاشتن فصل اوج سفرها، جبران تقاضای از دست رفته هنوز زمان‌بر خواهد بود."

با این حال، کارگزاری‌ها پیش‌بینی خود برای قیمت برنت به طور متوسط 76دلار در هر بشکه در سه ماهه سوم سال 2021 و 80دلار در هر بشکه برای سه ماهه چهارم سال جاری حفظ کردند.