۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان؛

خوزستانی ها آب ذخیره کنند

۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۵۰
کد خبر: 543097
خوزستانی ها آب ذخیره کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به وضعیت تنش آبی در کشور گفت: در این وضعیت تنش آبی بهتر است هر خانه حداقل یک مخزن ذخیره‌سازی داشته باشد و بهتر است به ازای هر نفر در خوزستان ۱۰۰ لیتر در شبانه‌روز ذخیره آبی در خانه وجود داشته باشد.

محمدرضا کرمی‌نژاد در نشست خبری که امروز (۱۶ تیرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال آبی جاری به دلیل کاهش بارش‌ها، مشکلات خاصی در تامین آب داریم. مشابه این مشکلات را در سال ۹۷ داشتیم اما تنش آبی امسال حادتر و بیشتر از آن سال است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: با تلاش انجام‌شده، همه شهرهای خوزستان کاملا تحت کنترل هستند زیرا از نظر زیرساختی مشکلات خاصی نداریم و کوچکترین مشکلات به وجود آمده که عمدتا در بحث تعمیرات بوده است، مدیریت شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: معمولا در کم‌آبی‌ها، موانع و مشکلات بیشتر خود را نشان می‌دهند و به این دلیل، آمادگی کامل برای تعمیرات و حل مشکلات پیش‌بینی نشده در آبفا خوزستان وجود دارد تا در این فصل گرم برای مردم مشکلی ایجاد نشود.

کرمی‌نژاد افزود: در همه شهرهای خوزستان به جز اندیکا و دهدز، موردی که حاد باشد و بخواهد تنش آبی ایجاد کند، نداریم. از مجموع ۲ هزار و ۸۰۰ روستایی که تحت پوشش آبفا خوزستان است، حدود ۸۰ تا ۹۰ روستا تحت تنش آبی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه برای همه روستاها و حل مشکلات آن‌ها برنامه داریم، تصریح کرد: تعداد روستاهای تحت تنش آبی در خوزستان در حال کاهش است و با کارهای وصله پینه‌ای توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات روستاها را رفع کنیم. برای سایر روستاها نیز برنامه اجرایی داریم و به مرور مشکلات آن‌ها را حل خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: با در اختیار داشتن تانکرهای سیار، مشکلات برخی روستاهای تحت تنش آبی، رفع می‌شوند. بیشترین مشکلات در حال حاضر مربوط به بخشی از روستاهای هویزه است که با حدود پنج شش تانکر سیار در حال آبرسانی به این روستاها هستیم. تعدادی از روستاهای مسیر الهایی نیز دچار مشکلاتی در تامین هستند که با اقدامات موقتی در حال حل مشکلات آن‌ها هستیم.

کرمی‌نژاد بیان کرد: تعدادی از روستاها نیز در در شادگان با مشکل تنش آبی مواجه هستند که تلاش کرده‌ایم وضعیت را بهبود ببخشیم. همه تلاش بر این است که بتوانیم تابستان را به خوبی پشت سر بگذاریم.

وی افزود: خوزستان دارای ۷۶ شهر و ۲ هزار و ۷۴۱ روستا است و ۴ میلیون و ۶۹۵ هزار نفر نیز تحت پوشش آبرسانی هستند. در خوزستان یک میلیون و ۴۸۰ هزار اشتراک آب وجود دارد که روزانه به صورت میانگین حدود ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار مترمکعب آب برای این جمعیت تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: کمبودهایی در امکانات وجود دارد که باید برطرف شوند. توزیع این امکانات نیز مناسب نیست که باید نسبت به اصلاح و توزیع مناسب امکانات اقدام شود.

کرمی‌نژاد تصریح کرد: کاهش سطح آب‌های زیر زمینی به دلیل عدم بارش‌ها، کاهش دبی رودخانه‌ها، کاهش کیفیت آب رودخانه‌ها و افزایش غلظت املاح و آلاینده‌ها، افزایش تاثیرات مد دریا بر کیفیت آب در برخی شهرهای ساحلی، برداشت بی‌رویه کشاورزان از رودخانه، افزایش مصرف آب مشترکین به دلیل بالا بودن دما، کرونا، ناپایداری خط انتقال آب غدیر، گسترش پدیده حاشیه‌نشینی و وجود انشعابات غیر مجاز بسیار و عدم کفایت منابع مالی برای تامین هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات، از مهمترین چالش‌های تامین و توزیع آب شرب در شهرها و روستاهای خوزستان است.

وی با اشاره به وضعیت تنش آبی در کشور گفت: در این وضعیت تنش آبی بهتر است هر خانه حداقل یک مخزن ذخیره‌سازی داشته باشد. بهتر است به ازای هر نفر در خوزستان ۱۰۰ لیتر در شبانه‌روز ذخیره آبی در خانه وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه پنج تصفیه‌خانه فاضلاب با فاینانس خارجی با میانگین پیشرفت حدود ۸۱ درصد در خوزستان در حال اجرا است، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۶ هزار مترمکعب حجم دستگاه‌های آب شیرین‌کن در جنوب استان خوزستان است. ظرفیت ۸۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب شیرین‌کن نیز به این میزان افزوده خواهد شد که در حال عقد قرارداد در این زمینه هستیم. در سال ۱۴۰۱ ظرفیت آب شیرین‌کن‌های جنوب استان خوزستان به حجمی حدود ۱۳۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز خواهد رسید.

 کرمی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های افق ۱۴۳۰ در خوزستان افزود: به دنبال آن هستیم که ۵۰ درصد نیاز آب شرب شهرهای جنوبی استان خوزستان را از آب شیرین‌کن‌ها تامین کنیم و ۵۰ درصد دیگر آب مورد نیاز از آب رودخانه‌ها و چاه‌ها تامین شود.

وی بیان کرد: برای سایر شهرهای خوزستان نیز برای افق ۱۴۳۰ برنامه‌هایی در بحث آب داریم تا یک بار برای همیشه مشکل آب خوزستان را حل کنیم. قرار است اعتبار ۲.۲ میلیارد یورو برای استان خوزستان در نظر گرفته شود که یکی از محورهای اصلی این اعتبار، آب و فاضلاب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: در این زمینه از سوی شرکت آبفا، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برنامه برای آب و فاضلاب استان خوزستان تدوین شده است و امیدواریم پس از اجرای این طرح‌ها، عمده مشکلات آب و فاضلاب خوزستان حل شود.

کرمی‌نژاد با اشاره به پروژه‌های فاضلاب اهواز و دیگر شهرهای خوزستان تصریح کرد: ۱۸ شهر خوزستان دارای ردیف اعتباری هستند. در این زمینه برای شهر اهواز بر اساس عنایت مقام معظم رهبری، ۱۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای ۹۴ کیلومتر خطوط اصلی و احداث ۱۵ ایستگاه پمپاژ، اختصاص داده شد که اکنون این پروژه‌ها در دستور کار هستند و تشریفات قانونی آن‌ها در سازمان برنامه و بودجه کشور در حال پیگیری است.

وی با بیان این اینکه پیشرفت فیزیکی طرح فاضلاب اهواز حدود ۶۰ درصد است، افزود: با اجرای کلکتورهای اصلی و ساخت این ۱۵ ایستگاه پمپاژ، ۱۴ نقطه بحرانی ورود فاضلاب خام شهری به رودخانه کارون، قطع خواهد شد که به ارتقای شاخص‌های زیست محیطی و بهداشتی کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز در حال حاضر حدود ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا پایان مهرماه امسال به اتمام برسد. تصفیه غرب اهواز نیز که از طریق فاینانس خارجی قرار است احداث شود، در دستور کار قرار دارد.

کرمی‌نژاد گفت: برای فاضلاب ۱۷ شهرستان دیگر خوزستان نیز پیگیر جذب تسهیلات ماده ۵۶ هستیم که حدود ۲ هزار میلیارد تومان است. موانع بانکی و اعتباری این عدد در حال پیگیری و رفع شدن است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان بیان کرد: در خوزستان ۵ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خطوط اصلی و فرعی فاضلاب، حدود ۳۷۵ ایستگاه پمپاژ و حدود ۱۴۲ هزار چشمه منهول وجود دارد. در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، ماهشهر و بندر امام سرقت درب منهول بسیار زیاد است و روزانه حدود ۱۰ تا ۱۲ درب منهول در خوزستان دزدیده می‌شود.

کرمی‌نژاد با اشاره به تلاش برای حل مشکلات غیزانیه افزود: ارتقای ظرفیت تصفیه‌خانه شیبان، احداث ایستگاه‌های پمپاژ نزهه و صفیره و احداث خط انتقال اصلی ۶۰۰ میلیمتر از جمله اقدامات انجام‌شده برای بهبود وضعیت آب در غیزانیه است. در مقایسه با سال گذشته وضعیت روستاهای تحت تنش آبی در غیزانیه بهبود پیدا کرده است و در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بخش‌های غیزانیه همچنان با کمبود آب مواجه هستند.

وی افزود: امیدواریم با روند اقداماتی که در غیزانیه در حال انجام است، امسال به طور کامل مشکلات غیزانیه حل شود. در حال حاضر گروه‌های جهادی و سپاه به خوبی پای کار هستند و امیدواریم یک تا دو ماه آینده مشکلات باقی روستاهای غیزانیه حل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص کیفیت آب در شهر اهواز و دیگر شهرهای خوزستان گفت: روزانه در ۷۵ نقطه از شبکه توزیع اهواز آب توسط آزمایشگاه‌های آبفا و بهداشت نمونه‌برداری و آزمایش می‌شود و بهداشت نیز بر این آزمایش‌ها و نتایج ناظر است.

کرمی‌نژاد با اشاره به اینکه ۱۲۰ هزار انشعاب غیر مجاز آب در خوزستان وجود دارد، بیان کرد: بوی بد آب اغلب در برخی از مناطقی است که دارای انشعاب‌های غیر مجاز هستند. در اهواز حدود ۴۰ هزار انشعاب غیر مجاز داریم اما درباره اینکه گفته می‌شود آب در اهواز مشکل دارد، باید به صراحت بگوییم که آب اهواز کاملا سالم و بهداشتی است.

وی افزود: هیچ مستنداتی مبنی بر اختلاط آب و فاضلاب در اهواز نداریم و تاکنون نیز هیچ موردی از سوی بهداشت در خصوص بروز هپاتیت به ما گزارش نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: میانگین هدررفت آب شرب در شبکه‌های شهری و روستایی استان خوزستان حدود ۴۰ تا ۴۲ درصد است در صورتی که میانگین نرمال کشوری حدود ۲۵ درصد است. بخشی از علت بالا بودن هدررفت آب شرب در خوزستان علاوه بر فرسودگی شبکه، به دلیل وجود انشعابات غیر مجاز است.