۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت پس از سقوط قابل توجه / عدم قطعیت از سوی اوپک پلاس چشم انداز عرضه را تاریک کرد

۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۴۸
کد خبر: 543065
صعود قیمت نفت پس از سقوط قابل توجه / عدم قطعیت از سوی اوپک پلاس چشم انداز عرضه را تاریک کرد

قیمت نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر محدودیت در بازار، توانست ضررهای روز گذشته خود را تا حدودی جبران کند و به بیش از 75دلار در هر بشکه برسد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت پس از سقوط قابل توجه از بالاترین سطح چند ساله در جلسه معاملاتی گذشته که ناشی از عدم قطعیت سیاست عرضه از سوی اوپک پلاس بود، امروز توسط محدودیت بازار مورد حمایت قرار گرفت و به 75دلار در هر بشکه صعود کرد.

علاوه بر محدودیت فعلی بازار، انتظار می‌رود موجودی نفت خام ایالات متحده برای سومین هفته متوالی کاهش یابد. شکست مذاکرات اوپک پلاس در روز دوشنبه نیز به معنای عدم توافق برای میزان افزایش عرضه برنامه‌ریزی شده در ماه آگوست بوده است.

نوربرت روکر، از بانک سوئیسی جولیوس بائر اذعان داشت: "بدون توافق، ظاهرا سطح تولید و صادرات مطابق با چارچوب کلی بدون تغییر باقی می‌ماند و این تصور را ایجاد می‌کند که این گروه از ایجاد محدودیت بیشتر در بازار اجتناب کند."

وی در ادامه افزود: "در واقع با توجه به نتیجه غافلگیرکننده جلسه اخیر، تا حدودی عدم قطعیت وجود دارد."

معاملات آتی نفت خام برنت پس از تجربه سقوط بیش از 3درصد در روز سه‌شنبه، امروز 86سنت معادل 1.2درصد افزایش یافت و به 75دلار و 39سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال افت بیش از 2درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، روز چهارشنبه با 58سنت معادل 0.8درصد رشد، به قیمت 73دلار و 95سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

گروه اوپک پلاس که شامل سازمان‌ کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و سایر تولیدکنندگان است، پس از سه روز مذاکره ناموفق برای حل کردن اختلافات بین عربستان سعودی و امارات متحده عربی، روز دوشنبه این گفت و گوها را رها کرد.

حتی با وجود اختلاف میان تولیدکنندگان، ممکن است آنها مجبور به افزایش عرضه شوند. نگرانی از این چشم‌انداز، باعث شد برنت روز سه‌شنبه از قیمت 77دلار و 84سنت، بالاترین سطح آن از سال 2018، و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا از قیمت 76دلار و 98سنت، بالاترین سطح آن از سال 2014، شاهد سقوط باشد.

استفن برنوک، از کارگزاری نفتی PVM اظهار کرد: "با وجود همه صحبت‌ها در خصوص محدودیت بنیادهای نفتی، چشم‌انداز عرضه به دلیل عدم قطعیت تاریک شده و چنین شرایطی به ندرت منجر به افزایش پایدار قیمت‌ها می‌شود."

جدا از اوپک پلاس، یکی از گزارش‌های موجودی ذخایر آمریکا در هفته جاری از سوی موسسه نفت آمریکا تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود. تحلیلگران انتظار دارند میزان موجودی 3.9میلیون بشکه کاهش یابد.