۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت با وجود آشفتگی در تصمیمات عرضه اوپک پلاس / شاهزاده عربستان خواستار تمدید محدودیت ها شد

۱۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۸
کد خبر: 542393
صعود قیمت نفت با وجود آشفتگی در تصمیمات عرضه اوپک پلاس / شاهزاده عربستان خواستار تمدید محدودیت ها شد

در حالی که سرمایه‎‌گذاران چشم خود را به تصمیم نهایی اوپک پلاس برای میزان افزایش عرضه خود دوخته‌اند، قیمت نفت در اولین روز معاملات هفته، اندکی افزایش یافت.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در انتظار مذاکرات حساس اوپک پلاس پس از اختلاف نظر این گروه بر سر میزان افزایش عرضه بودند، قیمت نفت روز دوشنبه افزایشی جزئی را تجربه کرد.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از 1سنت کاهش در هفته گذشته که اولین افت در طول شش هفته اخیر بود، امروز 30سنت معادل 0.4درصد افزایش یافت و به 76دلار و 47سنت در هر بشکه رسید.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال رشد 1.5درصدی در هفته گذشته که افزایش قیمت خود برای ششمین هفته متوالی را تجربه کرد، در نخستین روز معاملات هفته جاری، با 32سنت معادل 0.4درصد رشد، به قیمت 75دلار و 48سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، روز جمعه با افزایش روزانه 2میلیون بشکه از ماه آگوست تا دسامبر 2021 و تمدید محدودیت‌های باقی مانده تولید تا پایان سال 2022 موافقت کردند، اما مخالفت امارات متحده عربی مانع این توافق شد.

این یک اختلاف نظر نادر در میان اعضای این گروه بود و واگرایی منافع ملی به طور فزاینده‌ای مشاهده شد که با افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان نفت به دنبال بهبود اقتصاد آنها از بیماری همه‌گیر کووید-19، بر سیاست‌گذاری اوپک پلاس تاثیر می‌گذارد.

تحلیلگران ING در یادداشتی اذعان کردند: "عدم دستیابی به توافق ممکن است برای مدت کوتاهی روند صعودی در بازار ایجاد کند."

این تحلیلگران در ادامه افزودند: "با این حال، این موضوع در واقع می‌تواند آغاز پایان برای توافق گسترده‌تر باشد و بنابراین خطر شروع افزایش تولید از سوی اعضای گروه وجود دارد."

وزیر انرژی عربستان سعودی روز یکشنبه تلاش کرد که امارات از مخالفت خود با این طرح پیشنهادی دست بکشد و همچنین خواستار "سازش و عقلانیت" برای رسیدن به یک اتفاق آرا در دیدار روز دوشنبه شد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان اظهار کرد: "شما باید با حفظ توانایی واکنش به تحولات آینده در وضعیت فعلی بازار تعادل برقرار کنید... اگر همه می‌خواهند تولید خود را افزایش دهند، پس محدودیت‌ها باید تمدید شود."

وی همچنین به عدم قطعیت در خصوص دوره بیماری همه‌گیر و تولید از سوی ایران و ونزوئلا اشاره کرد.

از طرفی، شرکت‌های انرژی در ایالات متحده، سکوهای نفت و گاز طبیعی خود را برای سه هفته، از چهار هفته اخیر افزایش دادند.

شرکت بیکر هیوز در گزارش روز جمعه خود اعلام کرد که تعداد سکوهای نفت و گاز، شاخص اولیه تولید در آینده، در هفته منتهی به 2جولای، با 5مورد افزایش به 475 رسید که بیشترین میزان آن از آوریل 2020 بوده است.