۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت با کاهش موجودی ذخایر آمریکا / عرضه نفت هنوز محدود است

۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۸
کد خبر: 541019
صعود قیمت نفت با کاهش موجودی ذخایر آمریکا / عرضه نفت هنوز محدود است

به دنبال افت موجودی ذخایر نفت خام آمریکا که همچنان باعث امیدواری به رشد تقاضا شد، قیمت نفت روز چهارشنبه افزایش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، پس از اینکه گزارش صنعت نشان داد موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته کاهش یافته، قیمت نفت روز چهارشنبه صعود کرد و تا حدودی توانست نگرانی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در خصوص محدودیت حمل و نقل در برخی از کشورها به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید-19 را جبران کند.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از تجربه رشد قیمت در روز سه‌شنبه، 6سنت معادل 0.08درصد افزایش یافت و به 74دلار و 82سنت در هر بشکه رسید. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال رشد 0.1درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، با تجربه 30سنت معادل 0.4درصد افزایش، به قیمت 73دلار و 28سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

در حالی که نوع دلتای ویروس کرونا در بسیاری از کشورها در حال گسترش بوده و باعث اعمال قرنطینه یا محدودیت‌های حرکتی جدید از استرالیا تا پرتغال شده، هنوز امیدواری به بهبود گسترده‌تر تقاضای سوخت دست نخورده باقی مانده است.

هر دو قرارداد، اندکی پایین‌تر از بالاترین سطح خود در سال 2018 قرار گرفته‌اند و قرار است هفتمین سود ماهانه خود را در طول هشت ماه گذشته ثبت کنند.

باب یاوگر، مدیر معاملات آتی انرژی در Mizuho اذعان داشت: "معاملات آتی، از تاریخ 2نوامبر به دلیل تولید واکسن کووید-19، عمدتا روند صعودی در پیش گرفته است."

به گفته دو منبع ناشناس، آمار موسسه نفت آمریکا نشان داد که موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته 8.2میلیون بشکه کاهش یافته است.

این منابع اظهار کردند که با این حال، ذخایر بنزین 2.4میلیون بشکه و ذخایر فرآورده‌های تقطیر شده 428هزار بشکه افزایش یافته است.

اما به دنبال اظهارات محمد بارکیندو، دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در روز سه‌شنبه مبنی بر اینکه انتظار می‌رود تقاضا در سال 2021، 6میلیون بشکه، که روزانه 5میلیون بشکه از آن در نیمه دوم سال خواهد بود، رشد کند، امید به بهبود گسترده تقاضا افزایش یافت.

وی پیش‌بینی خود را در جلسه فنی کمیته مشترک اوپک پلاس، گروه متحد تشکیل شده از اعضای اوپک به همراه روسیه و سایر تولیدکنندگان، بیان کرد.

از آنجا که این گروه به منظور حمایت از قیمت‌ها پس از افت قابل توجه تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا، مقداری از عرضه خود را از بازار دور نگاه داشت، اکنون قرار است در این نشست در خصوص سیاست‌های تولید خود تصمیم بگیرد.

گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که تقاضا تا پایان سال 2021، روزانه 2.2میلیون بشکه دیگر افزایش یابد و شاهد کمبود عرضه 5میلیون بشکه در روز باشد.

با این حال، یک گزارش داخلی از اوپک پلاس نشان داد، از آنجا که انتظار می‌رود این گروه، محدودیت‌های تولید خود را کمتر از 6میلیون بشکه در روز تا آوریل 2022 کاهش دهد، ممکن است بازار دوباره گرفتار مازاد عرضه شود.

وزرای اوپک و متحدان آن برای تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌های آینده، روز پنجشنبه دیدار خواهند داشت.

در نمودار ارائه شده، میزان کسری عرضه نفت در سال 2021 را مشاهده می‌کنید؛

Pasted image 1624878145906