۰ نفر

معاون وزیر نیرو مطرح کرد؛

کاهش ۳۰ درصدی آب تجدید پذیر در کشور

۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۹:۴۰
کد خبر: 540415
کاهش ۳۰ درصدی آب تجدید پذیر در کشور

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: متاسفانه هنوز صنایع کشور آشنایی چندانی با بازچرخانی آب و نحوه استفاده مجدد از آب ندارند.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی در اولین جلسه کارگروه ملی برنامه ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب، با بیان اینکه ترویج فرهنگ مصرف هم‌تراز با ساخت و ساز در بخش آب پیش نرفته است، اظهار کرد: با اینکه کارهای خیلی خوبی در بخش ساخت و ساز صورت گرفته و فرهنگ استفاده آب نیز باید به صورت همزمان و پا به پای ساخت و سازها حرکت می‌کرد، متاسفانه این اتفاق انجام نشده است.

وی با اشاره به اقدامات استان‌ها در خصوص توسعه فرهنگ مصرف بهینه آب، افزود: البته کارهایی پراکنده در استان‌ها به صورت خوب انجام شده، حتی در مرکز استان‌ها طرح آموزش به دانش آموزان در ۱۱ سال گذشته با کیفیت خوب انجام شده است، اما وضعیت ترویج فرهنگ مصرف آب، وضعیت بهینه‌ای نیست؛ به‌ویژه در بخش آب کشاورزی و بخش صنعت که از بزرگترین بخش‌های مصرف کننده آب هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: متاسفانه هنوز صنایع کشور آشنایی چندانی با بازچرخانی آب ندارند. اینکه می‌توانند پساب را به خوبی استفاده کنند، موضوعی است که آشنایی چندانی با آن ندارند. در کشاورزی پاشنه الگوی کشت هنوز می‌لغزد و کشاورزان متاسفانه هنوز قانع نشده‌اند که بر اساس الگوی کشت، کشاورزی را انجام دهند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به سند ترویج فرهنگ بهینه مصرف آب اظهار امیدواری کرد: کاری که شروع شده و در حال انجام است باید کاری همه‌جانبه‌نگر باشد، یعنی فقط به قسمت آب شرب نپردازد و به بخش‌های مختلف مصرف نیز توجه داشته باشد.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون جمعیت کشور ۲.۵ برابر شده است، اما آب تجدیدپذیر کشور حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

تقی زاده خامسی با اشاره به برنامه سازگاری با کم آبی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو طی سه سال گذشته برنامه مشترکی را با همه ذی‌نفعان بخش آب انجام داده و سندی را تهیه کرده که ماه گذشته به نام سند سازگاری با کم آبی منتشر شد.

وی در پایان گفت: معتقد هستیم از هم‌اکنون مسیر ما باید این جداول باشد و بر اساس این مسیر حرکت کنیم. امیدواریم دولت آینده این برنامه را جدی گرفته و در راستای آن اقدامات لازم را انجام دهد.