۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت نفت در نزدیکی بالاترین سطح سال۲۰۱۸ / بازار چشم انتظار نشست اوپک پلاس

۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۲
کد خبر: 540321
قیمت نفت در نزدیکی بالاترین سطح سال۲۰۱۸ / بازار چشم انتظار نشست اوپک پلاس

از آنجا که بازار نفت در حال حاضر با کمبود عرضه مواجه شده و همچنان چشم‌انتظار تصمیم اوپک پلاس برای افزایش عرضه بوده، قیمت نفت فعلا در بالاترین سطح خود از اکتبر 2018 باقی ماند.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، در حالی که نگاه سرمایه‌گذاران به نتیجه نشست گروه اوپک پلاس در هفته جاری بوده و همچنین نگرانی‌ها در خصوص افزایش عرضه نفت ایران در زودهنگام کاهش یافته، قیمت نفت روز دوشنبه همچنان در بالاترین سطح خود از اکتبر 2018 قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه آگوست با 1سنت افت، به 76دلار و 17سنت در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه آگوست نیز 4سنت افزایش یافت و به قیمت 74دلار و 0.09سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

قیمت نفت در هفته گذشته به دلیل افزایش تقاضای سوخت ناشی از رشد اقتصادی قابل توجه و همچنین افزایش سفرها در طول فصل تابستان در نیمکره شمالی، برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت. در همین حال، از آنجا که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) محدودیت‌های تولید خود را حفظ کرد، عرضه جهانی نفت با اندکی کاهش مواجه شد.

گروه اوپک پلاس به عنوان بخشی از برنامه کاهش تدریجی محدودیت‌های خود در سال گذشته، در حال بازگرداندن 2.1میلیون بشکه نفت خام در روز به بازارهای جهانی، از ماه می تا جولای است. این گروه در تاریخ 1جولای جلسه‌ای خواهد داشت و از آنجا که قیمت نفت با بهبود تقاضا افزایش می‌یابد، ممکن است کاهش محدودیت‌های عرضه خود را بیشتر کند.

هاوی لی، اقتصاددان در بانک OCBC سنگاپور اذعان داشت: "بهبود تقاضا همه را غافلگیر کرده و اوپک باید پاسخگو باشد."

وی افزود: "با توجه به بالا بودن قیمت‌ها، زمینه برای کاهش محدودیت‌های عرضه وجود دارد و ممکن است از ماه آگوست شاهد افزایش 250هزار بشکه در روز باشیم."

تحلیلگران ANZ و ING انتظار دارند که اوپک پلاس در ماه آگوست تولید خود را حدود 500هزار بشکه در روز افزایش دهد که احتمالا از قیمت‌های بالاتر پشتیبانی کند.

تحلیلگران ING در یادداشتی اظهار کردند: "افزایش کمتر از این مقدار باعث می‌شود شاهد روند صعودی بازار در کوتاه مدت باشیم."

یک تحلیلگر نفت مستقر در سنگاپور اذعان داشت که بعید است قیمت نفت شاهد اصلاح قابل توجهی باشد؛ مگر اینکه اوپک پلاس به میزان یک میلیون بشکه در روز یا بیشتر عرضه خود را افزایش دهد.

از طرفی انتظار می‌رود مذاکرات در خصوص احیای توافق هسته‌ای ایران و آمریکا طی روزهای آینده از سر گرفته شود. توافق‌نامه نظارت بین تهران و ناظران هسته‌ای سازمان ملل متحد در هفته گذشته لغو شد.

همچنین از سوی دیگر ضعف در ارزش دلار آمریکا و بازگشت تمایل ریسک‌پذیری در بازارهای جهانی نیز از قیمت این محصول حمایت کرده است.

داده‌های ارائه شده از سوی بیکر هیوز در روز جمعه نشان داد ایالات متحده در ماه ژوئن 13سکوی نفت  گاز اضافه کرده که افزایش آن را برای یازدهمین هفته متوالی نشان می‌دهد؛ هر چند این کمترین افزایش ماهانه از سپتامبر 2020 بود.