۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد بیشتر قیمت نفت با چشم‌ انداز محدودیت عرضه / نگاه بازار به تصمیم اوپک پلاس

۴ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۵
کد خبر: 539404
رشد بیشتر قیمت نفت با چشم‌ انداز محدودیت عرضه / نگاه بازار به تصمیم اوپک پلاس

با ادامه اعتقاد بر پیشی گرفتن تقاضا از عرضه در بازارهای جهانی، قیمت نفت در آخرین روز معاملاتی هفته نیز رشد کرد.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که کارشناسان بر این باورند گروه اوپک پلاس برای بازگرداندن عرضه بیشتر به بازار از ماه آگوست محتاط خواهد بود، و همچنین انتظار برای پیشی گرفتن رشد تقاضا از عرضه، قیمت نفت برای سومین جلسه معاملاتی متوالی افزایش یافت و در مسیر دستیابی به پنجمین سود هفتگی متوالی قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت 6سنت معادل 0.1درصد افزایش یافت و به 75دلار و 62سنت در هر بشکه رسید و به سمت رشد 2.9درصدی برای هفته جاری حرکت کرد.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با 5سنت معادل 0.1درصد رشد، به قیمت 73دلار و 35سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت که این شاخص نفتی نیز به سود هفتگی 2.4درصدی دست یافت.

هر دو قرارداد نفتی روز پنجشنبه در بالاترین سطح خود از اکتبر 2018 قرار گرفتند.

راویندرا رائو، معاون در بورس کالای کوتاک اذعان داشت: "از آنجا که تقاضا در حالی بهبود می‌یابد که اوپک پلاس عرضه خود را محدود کرده و همچنین ذخایر آمریکا کاهش یافته، انتظارات مواجه شدن بازار جهانی با محدودیت، عامل اصلی حمایت از قیمت نفت خام است."

به گفته تحلیلگران، همچنین تصویب لایحه زیرساختی ایالات متحده که خوش‌بینی به چشم‌انداز تقاضای انرژی را افزایش داد، قیمت نفت روز جمعه پشتیبانی شد.

از طرفی، همه نگاه‌ها به سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) بوده که قرار است در تاریخ 1جولای برای بحث در خصوص کاهش بیشتر محدودیت‌های عرضه خود جلسه‌ای برگزار کنند.

ویوک دهار، تحلیلگر کالا اظهار کرد: "بازار مطمئنا حرکتی خواهد داشت ... و این واقعا در دستان اوپک پلاس است."

به گفته تحلیلگران، در سمت تقاضا، فاکتورهای اساسی که اوپک پلاس باید در نظر بگیرد، رشد قابل توجه تقاضا در ایالات متحده، اروپا و چین که با عرضه واکسن کووید-19 و بازگشایی اقتصاد تقویت شده، و از طرفی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سایر نقاط جهان است.

مارگارت یانگ، استراتژیست در DailyFX مستقر در سنگاپور گفت: "من فکر می‌کنم اوپک پلاس، افزایش تولید خود از ماه آگوست به بعد برای تنظیم تقاضای فزاینده را بدون ایجاد نوسانات قیمتی قابل توجه تنظیم کند."

تحلیلگران ANZ پیش‌بینی کرده‌اند که با افزایش جزئی 500هزار بشکه در روز در ماه آگوست، به بازگرداندن 2.1میلیون بشکه در روز به بازار از ماه می تا جولای اضافه کند.