۰ نفر

روحانی در مراسم بهره برداری از طرح های وزارت نفت؛

ایران از لحاظ گازرسانی در دنیا اول است / گازرسانی به روستاها ۲۵ برابر شده است

۳ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۵۱
کد خبر: 539184
ایران از لحاظ گازرسانی در دنیا اول است / گازرسانی به روستاها ۲۵ برابر شده است

رییس جمهور با تاکید بر این که ایران از لحاظ گازرسانی در سطح دنیا به عنوان اولین کشور قرار دارد گفت: کاری است که شرکت گاز و وزارت نفت در کشور انجام داده موجب افتخار است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، حسن روحانی روز پنج شنبه در هفتاد و پنجمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید و در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت نفت در حوزه گازرسانی شهری، روستایی و صنعتی، اظهار داشت: منتقدان دولت شاهد باشند که فقط در یک موضوع گازرسانی این دولت نسبت به کل دولت‌های گذشته از زمان رژیم گذشته تا سال 92، 2.5 برابر کار انجام داده است و امروز کار گازرسانی در کشور تقریبا به اتمام رسیده است که به آن افتخار می کنیم.

روحانی در ادامه به موفقیت ها و افتخارات کسب شده در این دولت در بخش نفت اشاره کرد و گفت: در این دولت بیش از هر زمان دیگر حقوق ملت در بخش نفت و گاز تامین شده است و در زمینه استفاده از میدان‌های مشترک نفت و گاز نسبت به حقوق ملت توجه خاص و ویژه‌ای داشته‌ایم.

رییس جمهور همچنین توجه به محیط زیست را از دیگر ویژگی های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: در این دولت به محیط زیست توجه ویژه ای صورت گرفته و امروز 76 درصد بنزین مصرفی کشور یورو 4 و منطبق با استانداردهای جهانی است، جمع آوری فلرها و جلوگیری از سوختن آن و گازرسانی به روستاها اقدام مهم دیگری در حفاظت از محیط زیست و تخریب جنگل ها است که در این دولت انجام شد.

روحانی در ادامه خودکفایی در تولید بنزین و گازوئیل و حتی گاز به ویژه در فصول سرد سال را مسئله مهم دیگر عنوان کرد و افزود: درحالی که تا پیش از این دولت برای تامین کافی بنزین و گازوئیل و حتی گاز در فصول سرد سال نیازمند واردات بودیم، امروز صادر کننده بنزین و گازوئیل هستیم و بخش قابل توجهی از ارز مورد نیاز واردات کشور از محل درآمدهای به دست آمده از صادرات فرآورده‌های نفتی تامین می‌شود.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت دوازدهم وعده امام راحل در رایگان شدن آب و برق و حتی گاز برای اقشار کم مصرف را که عمدتا اقشار کم درآمد کشور هستند، محقق کرد، گفت: متاسفانه خیلی کم به این موضوع پرداخته می‌شود، چرا که برخی فکر می‌کنند اگر این مسائل را بیان کنند، افتخاری برای دولت دوازدهم خواهد بود.

روحانی همچنین اتصال 98 درصدی روستاهای کشور به شبکه ارتباطات پر سرعت کشور، گسترش شبکه بهداشت، گسترش شبکه راه‌ها و توسعه عظیم مدارس و آموزش را از دیگر دستاوردهای پرافتخار دولت تدبیر و امید برشمرد و تصریح کرد: مدارس کپری در این دولت برای همیشه برچیده شد و امروز به لطف اقدامات توسعه‌ای برای روستاها، فاصله روستاها و شهرها به سرعت در حال کم شدن بوده و در نتیجه روند مهاجرت معکوس، شدت یافته است.

رییس جمهور در ادامه به آمار آبرسانی روزانه به حدود 9 تا 10 روستا و اتصال روزانه 20 روستا به شبکه ارتباطات پرسرعت کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در حالی که تا پیش از این دولت مجموع روستائیانی که به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشتند زیر 1 میلیون نفر بود، امروز بیش از 10 میلیون نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

روحانی این دستاوردها را پاسخی دندان‌شکن به تحریم‌کنندگان ایران توصیف کرد و گفت: اگر برخی بروکراسی‌ها از جمله بروکراسی پارلمانی نبود تاکنون تحریم هم تمام شده بود. بروکراسی فقط در عرصه ادارات نیست و در سایر حوزه ها نیز شاهد آن هستیم و امیدواریم همه انواع بروکراسی در کشور اصلاح شود.

 متن کامل سخنان روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

خوشحالیم که هفتاد و پنجمین پنجشنبه افتتاح‌ها فرا رسید و امروز روز افتخارآمیزی برای همه ما بود، به دلیل اینکه بیش از 2 هزار و 800 روستا و 21 شهر در سراسر کشور که به شبکه گازرسانی متصل شده بودند، امروز افتتاح رسمی آنها انجام گرفت.

امروز به گازرسانی در معیار 95 درصد در سراسر کشور رسیدیم و شاید این آمار در سطح جهان بی‌نظیر باشد که در یک کشور 95 درصد مردم از شبکه گازرسانی سراسری استفاده و بهره‌برداری می‌کنند. این رقم همچنین یک افتخار برای دولت یازدهم و دوازدهم و پاسخی قاطع به آنهایی است که در گوشه و کنار نسبت به دولت یازدهم و دوازدهم با بی‌انصافی حرف می‌زنند. فقط در یک موضوع یعنی گازرسانی به روستاها، مردم عزیز ما شاهد باشند این دولت نسبت به تمام دولت‌های گذشته از زمان رژیم گذشته تا سال 92، برابر هر مقدار کاری که برای روستاها انجام گرفته 2.5 برابر آن کار انجام داده است. یعنی در مجموع تا قبل از این دولت به 14 هزار روستا گازرسانی شده بود، قبل از انقلاب که شاید یک روستا گازرسانی شده باشد، خبری نبود، گازرسانی در خودِ تهران هم خبری نبود و همه مردم تهران کپسول گاز دستشان بود و سر خیابان ایستاده بودند تا کامیون برسد و کپسول گاز بگیرند. حتی در این سال‌های اخیر، مثلا 20 سال پیش در بسیاری از محلات شمال تهران هم گاز نبود. یعنی مردم انبار داشتند و از انبار گازوئیل برای گرما استفاده می‌کردند.

یک تحول بسیار عظیم و بزرگی در گازرسانی در کشور انجام گرفته است و می‌بینید که گازرسانی در روستاها در آغاز این دولت حدود 54 درصد بوده و الان به 85 درصد رسیده است و گازرسانی در شهر تقریبا به 100 درصد رسیده، 98، 99 درصد رسیده است. بنابراین کار گازرسانی در کشور تقریبا به اتمام رسیده و انجام گرفته است و ما افتخار می‌کنیم به همه مهندسین و کارگران در سراسر کشور و سرمایه‌گذاری عظیمی که انجام گرفته است.

در بخش نفت لازم می‌دانم به چند نکته اشاره کنم. حقوق ملت ما بیش از هر زمان دیگر در بخش نفت و گاز تامین شده است. این حقوق که می‌گویم یعنی آن جاهایی که میدان، میدانِ مشترک بوده، یعنی هم ما می‌توانستیم استفاده کنیم هم همسایه ما می‌توانست استفاده کند. این میدان مشترک یک میدان محدودی است و برای همیشه نیست. رقم آن هم محدود است. گاز باشد یا نفت باشد، وقتی همسایه ما استفاده می‌کند و ما استفاده نمی‌کنیم معنی آن این است که بخشی از حقوق ملت ما از بین می‌رود. در پارس جنوبی بخش اعظم این گاز را همسایه خوب ما قطر استفاده می‌کرد و ما نمی‌توانستیم استفاده کنیم.

امروز بحمدالله به اندازه آنها، حتی کمی بیشتر، از گاز پارس جنوبی استفاده می‌کنیم. از آنچه که سال 92 بوده تا امروز، بهره‌برداری از این میدان مشترک 2.5 برابر شده و این کار بسیار عظیم و بزرگ است. همچنین در مساله غرب کارون که با عراق مشترک هستیم و آنها استفاده می‌کردند، امروز نسبت به آنچه در سال 92 استفاده می‌کردیم، بیش از 5 برابر استفاده می‌کنیم. پس در این هشت سال ما نسبت به حقوق ملت توجه خاص و ویژه‌ای داشتیم. همچنین نسبت به محیط زیست کار بسیار بزرگی انجام گرفته است.

در آغاز این دولت بنزین و گازوئیلی که استفاده می‌کردیم، آلودگی‌های بسیار زیادی ایجاد می‌کرد. ناچار بودیم به خاطر تحریم از بنزین پتروشیمی استفاده کنیم که بسیار خطرناک بود و سلامت مردم را به خطر می‌انداخت. الان در بنزین 76 درصد بنزین ما یورو4 استفاده می‌شود. یعنی کاملا با استانداردهای جهانی منطبق است. همچنین در تولید گازوئیل پیشرفت کردیم که ارتباط مستقیم با سلامت مردم و محیط زیست دارد. گاز فلرهایی که امروز جمع‌آوری شده و دیگر نمی‌سوزد، باز برای محیط زیست بسیار مهم است.

همچنین گازرسانی روستاها، به هر حال در گازرسانی روستاها باز به حفظ محیط زیست کمک می‌شود. تا پیش از این مردم به خاطر پخت و پز و آشپزخانه و گرمای زمستان خود، یا ناچار بودند به بیابان بروند هیزم جمع کنند یا ناچار بودند از جنگل‌ها از چوب درخت‌ها استفاده کنند. محیط زیست را تخریب می‌کردند و شاید هم چاره نداشتند. به هر حال برای زندگی خودشان چاره‌ای نداشتند، اما امروز گاز به دست آنها رسیده و محیط زیست ما حفظ می‌شود. وقتی بوته‌های بیابان می‌ماند، گرد و غبار کمتر خواهد بود. وقتی بوته‌های بیابان می‌ماند دیگر آن داستان شن و مشکلاتی که برای مردم ایجاد می‌شود و همچنین دغدغه سلامت هوا و اکسیژن برطرف می‌شود چون جنگل‌های ما محفوظ می‌ماند، پس محیط زیست بهتر صیانت می‌شود.

مساله بعدی که انجام گرفت مساله خودکفایی بود. ما بنزین و گازوئیل را وارد می‌کردیم. حتی ناچار بودیم، گاز را مخصوصا در فصل زمستان وارد کنیم. امروز در گاز، در بنزین، در گازوئیل نه تنها خودکفا هستیم صادرکننده هم هستیم. پس این یک افتخار بزرگ است. من دچار حیرتم از آنهایی که گاهی وقت‌ها کنار و گوشه‌ای می‌نویسند این دولت چه کار کرده است؟ این دولت فرض بگیریم هیچ کاری نکرده، اگر چه دولت در همه بخش‌ها به عملکرد خود افتخار می‌کند و با افتخار حرف می‌زند.

در همین نفت و گاز آن حساب کنیم، از حقوق ملت گرفته تا محیط زیست، تا خودکفایی و تا صادرات؛ امروز بخشی از واردات ما متکی است به درآمدهای صادرات فراورده‌های نفتی و گاز که صادر می‌شود. همچنین به اقشار کم مصرف که خودبه خود کم‌درآمد هم هستند، چون این هم خیلی کم گفته می‌شود که در این دولت بود که آب، برق، گاز، برای کم‌مصرف‌ها و مخصوصا برای روستاییان که کمتر مصرف می‌کنند، مجانی شد. این مجانی شدن هم بعضی‌ها خیلی برایشان سخت است که بگویند، فکر می‌کنند اگر بگویند این برای دولت دوازدهم افتخار می‌شود، نه این افتخار برای نظام است، ما کسی و کاره‌ای نیستیم.

ما خادم هستیم، یک خدمتگزار هستیم. همه این کارهای بزرگ را هم مردم انجام دادند. کارمندان، کارگران، مهندسین ما انجام دادند. این مجانی شدن که قول امام(ه) به ملت ایران بود و این قول را دولت دوازدهم انجام داد.

امام(ره) به مردم گفته بود که آب و برق را برای شما مجانی می‌کنیم. گاز را امام (ره) نفرموده بود و اتوبوس گفته بود که ما به جای آن گاز را آوردیم. آب و برق و گاز رایگان را که امام در بهشت زهرا به مردم گفته بود، در دولت دوازدهم اجرا و عملیاتی شد. این جزو افتخارات ما و جزو افتخارات نظام است و دهن آنهایی که با توهین نسبت به امام (ره) صحبت می‌کردند، برای همیشه بسته شد و برای همیشه آن حرف‌های ناروایی که می‌زدند پایان پیدا کرد.

مساله دیگر مساله روستاهاست. در این دولت یک کار عظیمی نسبت به روستاها انجام گرفت، ارتباطات به معنای شبکه مجازی و فضای مجازی را، تقریبا به همه روستاها رساندیم. 98 درصد روستاهای ما از فضای مجازی استفاده می‌کنند، از ارتباطات استفاده می‌کنند. مشاغل و شغل بسیاری بر مبنای همین فضای مجازی فعالیت می‌کنند. شبکه بهداشت توسعه عظیمی در این دولت پیدا کرد، شبکه راه توسعه عظیمی پیدا کرد، شبکه مدارس و آموزش، اصلا در این دولت مدرسه کپری برای همیشه از بین رفت و تمام شد. مدارس آباد شد، کلاس‌های نو بنیان‌گذاری شد. در این دوره کرونا بچه‌های ما کلاس مجازی را تجربه کردند و به اضافه اینکه روستاهای ما که واقعا هر چه به آنها خدمت کنیم کم است، اولا مردمی زحمتکش و کوشا هستند و ثانیا امنیت غذایی ما را روستاییان تامین می‌کنند. کشاورزان هستند، این عزیزان ما در دامپروری هستند که مواد غذایی ما را تامین می‌کنند و لذا هر کاری نسبت به آنها انجام دهیم کم است.

الحمدالله امروز فاصله شهر و روستا مرتب کم می‌شود. یعنی همه امتیازاتی که در شهرها هست، تقریبا در روستاها هم می‌آید و این فاصله وقتی کم می‌شود مهاجرت‌ها کم می‌شود. ما بحمدالله امروز یک شرایط بسیار مناسبی را در روستاها شاهد هستیم که یکی از آنها هم همین مساله انتقال گاز و برق و آب بهداشتی به روستاها است. اینکه تقریبا در روز حدود 9 تا 10 روستا را گازکشی می‌کنیم، در روز حدود 20 روستا را به شبکه ارتباطات و فضای مجازی وصل می‌کنیم، در هفته به 35 روستا آب آشامیدنی سالم می‌دهیم.

این نکته را گفتم و باز تاکید کنم. کل روستاییانی که در آغاز دولت تدبیر و امید در سال 92 از آب بهداشتی پایدار استفاده می‌کردند، کمتر از یک میلیون نفر بودند. 900 و خرده‌ای بودند و امروز 10 میلیون نفر، یعنی 10 برابر شده تعداد کسانی که از آب پایدار آشامیدنی استفاده می‌کنند.

امروز دیدید در خراسان جنوبی مسئول مربوطه گزارش داد و گفت گازرسانی به روستاها در این هشت سال نسبت به هشت سال قبل 25 برابر شده است، بنابراین افتخار می‌کنیم به تلاش‌های مردم، تلاش‌های دولت که پاسخ دندان‌شکن به آمریکا و تحریم‌ کنندگان است. الحمدالله کاری که ملت ما انجام داده و آمریکا را وادار کرده پای میز مذاکره بیاید و همانطور که دیروز هم گفتم اگر برخی از مسائل و تشریفات و  این بروکراسی که ما از آن داد می‌زنیم، فقط بروکراسی اداری نیست، بعضی هم بروکراسی پارلمانی است. باید معطل شویم، لایحه بدهیم، آنجا برود، کمیسیون فلان، کمیسیون فلان، البته خودم چون مجلسی هستم و 20 سال در مجلس بودم، خیلی زبانم برای انتقاد به صورت واضح نمی‌چرخد. بروکراسی را کنار بگذاریم، نه فقط در دولت، در قوه قضاییه هم کنار بگذاریم، در پارلمان هم کنار بگذاریم.

اگر بروکراسی نبود، تحریم تمام شده بود. درباره تحریم، کار را دولت انجام داده و فعلا در بروکراسی افتاده است. خداوند انشاءالله ما را از شر بروکراسی در همه قسمت‌ها نجات دهد و همچنین در این قسمت. خدا به همه ما توفیق دهد در این ایام میلاد باسعادت امام هشتم(ع)، انشاءالله پیرو خالص و مخلص آن حضرت و آباء و فرزندان عزیزش باشیم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته