۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت جهانی در هفته اخیر / سنگینی سایه دلار بر قیمت طلای سیاه

۲۹ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۵۸
کد خبر: 537500
مروری بر وضعیت بازار نفت جهانی در هفته اخیر /  سنگینی سایه دلار بر قیمت طلای سیاه

قیمت نفت که اخیرا تحت تاثیر افزایش تقاضای سوخت از سوی آمریکا، اروپا و چین، به بالاترین حد خود در طول چند سال اخیر رسیده بود، در روزهای پایانی معاملات هفته گذشته به دنبال افزایش ارزش دلار، افت قابل توجهی را تجربه کرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛  بازار نفت در هفته‌های گذشته عمدتا تحت تاثیر دو عامل قرار گرفت و نوساناتی را تجربه کرد. در ابتدا، مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای، باعث ایجاد این نگرانی در بازار شد که در صورت دستیابی به توافق و لغو تحریم‌های آمریکا، بازار شاهد افزایش عرضه ایران خواهد بود. به همین سبب، قیمت نفت برای مدتی روند نزولی در پیش گرفت.

اما پس از آن، با توسعه واکسیناسیون، برداشته شدن محدودیت‌ها و فصل رانندگی در تابستان، امیدواری به افزایش تقاضای سوخت از سوی ایالات متحده، اروپا و چین، باعث شد قیمت نفت افزایش قابل توجهی داشته باشد و اخیرا به بالاترین سطح چند سال اخیر دست یابد.

در آمریکای شمالی و اکثر بخش‌های اروپا، تردد وسایل نقلیه در حال بازگشت به سطح پیش از بیماری همه‌گیر بوده و با کاهش قرنطینه و سایر محدودیت‌ها، هواپیماهای بیشتری پرواز خود را آغاز کرده‌اند، که این موارد باعث شد شاخص‌های نفتی به سومین سود هفتگی خود دست یابند.

از این رو، آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه در گزارش ماهانه خود گفت که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، برای تامین تقاضا باید میزان تولید خود را افزایش دهد. همچنین کارشناسان اظهار کردند که به دلیل انتظارات برای ادامه بهبود وضعیت تقاضا، عرضه اضافی از سوی اوپک پلاس در نیمه دوم سال جاری مورد نیاز خواهد بود. لازم به ذکر است پس از اینکه بیماری همه‌گیر، در سال ۲۰۲۰ تقاضا را از بین برد، گروه اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها، تولید خود را محدود کرد.

از سوی دیگر، مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده، همراه با طرف‌های دیگر توافق ۲۰۱۵ در خصوص برنامه هسته‌ای تهران، از روز شنبه هفته گذشته در وین از سر گرفته شد و اتحادیه اروپا آن را "دشوار" توصیف کرد. تحلیلگران بر این باور بودند که بعید به نظر می‌رسد شاهد بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران باشیم. به همین دلیل نگرانی‌ها از افزایش عرضه نفت ایران در زودهنگام فروکش کرد و بازار با تکیه بر عوامل مثبت، به روند صعودی خود ادامه داد.

علاوه بر این، داده‌های ارائه شده از سوی موسسه نفت آمریکا در روز سه‌شنبه نشان داد که ذخایر نفتی ایالات متحده در هفته منتهی به ۱۱ژوئن، ۸.۵میلیون بشکه کاهش یافته که توانست به عنوان نیروی محرک دیگری برای قیمت‌ها عمل کند. طبق نظرسنجی انجام شده از تحلیلگران، انتظار می‌رفت ذخایر نفت خام برای چهارمین هفته متوالی کاهش یابد و حدود ۳.۳میلیون بشکه نسبت به هفته گذشته آن کمتر باشد. از این رو، یکی از کارشناسان بازار اواسط هفته خاطرنشان کرد که حتی بازگشت صادرات ایران در صورت احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های تهران، بعید است که باعث تغییر تصویر صعودی شود.

عوامل ذکر شده باعث شد معاملات آتی نفت خام برنت شاهد رشد برای پنجمین روز متوالی باشد و چهارشنبه به بیش از ۷۴دلار در هر بشکه برسد که بالاترین قیمت آن از آوریل ۲۰۱۹ بود. همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در نزدیکی کانال ۷۳دلاری مورد معامله قرار گرفت، که این قرارداد نیز بالاترین سطح خود از اکتبر ۲۰۱۸ را تجربه کرد.

اما روز پنجشنبه ورق برگشت و شوک ناگهانی احتمال تغییر سیاست‌های پولی آمریکا باعث شد بازار افت قابل توجهی را داشته باشد. پس از اینکه فدرال رزرو ایالات متحده اعلام کرد که ممکن است نرخ بهره را سریع‌تر از موعد مورد انتظار افزایش دهد، قیمت دلار هم افزایش یافت. پس از این اخبار، دلار آمریکا بالاترین رشد یک روزه خود را در طول ۱۵ماه اخیر تجربه کرد. 

لازم به ذکر است که افزایش قیمت دلار باعث می‌شود نفتی که با دلار قیمت‌گذاری می‌شود، برای کشورهایی که سایر ارزها را در اختیار دارند گران‌تر باشد و به طور بالقوه روی تقاضا هم سنگینی کند. این وضعیت تا آخرین روز معاملات هفته گذشته یعنی جمعه نیز ادامه داشت و ضرر شاخص‌های نفتی به دومین روز متوالی کشیده شد.

همچنین پس از اینکه بریتانیا روز پنجشنبه، بالاترین آمار افزایش روزانه موارد ابتلا به ویروس کرونا از تاریخ ۱۹فوریه را اعلام کرد، قیمت نفت کاهش یافت.

از عوامل دیگر دخیل در روند نزولی بازار، اظهارات مذاکره‌کننده ارشد ایران بود که اعلام کرد گفت و گوی تهران و واشنگتن برای احیای برجام، بیش از هر زمان دیگری به توافق نزدیک شده است. کارشناسان خاطرنشان کردند که از سر گرفتن مذاکرات مجددا باعث این نگرانی شده که لغو تحریم‌های آمریکا منجر به روانه شدن سیلی از نفت ایران به بازارها خواهد شد. 

با این حال، از آنجا که داده‌های اداره اطلاعات انرژی نشان داد ذخایر نفت خام ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، به این دلیل که عملکرد پالایشگاه‌ها با ادامه نشانه‌های بهبود تقاضا به بالاترین حد خود از ژانویه ۲۰۲۰ رسیده، به شدت کاهش یافته، افت قیمت نفت محدود بود.

همچنین از عوامل محدودکننده افت قیمت‌ها، می‌توان به توان تولیدی پالایشگاه‌ها در چین، دومین مصرف‌کننده نفت در جهان اشاره کرد که در ماه می نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، ۴.۴درصد افزایش یافته و رکورد جدیدی را ثبت کرده است. یکی از تحلیلگران گفت از آنجا که اصول بنیادی در هر دو طرف عرضه و تقاضا به راحتی قادر به جبران ضرر ناشی از افزایش قیمت دلار است، این افت قیمت نفت باید موقتی باشد.

بررسی و پیش‌بینی قیمت نفت

گلدمن ساکس در هفته گذشته اذعان داشت، از آنجا که عرضه واکسن باعث افزایش فعالیت اقتصادی در سراسر جهان می‌شود، انتظار می‌رود برنت در تابستان سال جاری به ۸۰دلار در هر بشکه برسد.

از طرفی، مدیران معامله‌گران عمده نفت روز سه‌شنبه گفتند که انتظار دارند قیمت‌ها بالای ۷۰دلار در هر بشکه باقی بماند و تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به سطح پیش از بیماری همه‌گیر بازگردد.

راسل هاردی، رییس اجرایی ویتول اظهار کرد که با انتظار برای حفظ محدودیت‌های تولید توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، احتمالا برای مدت باقی مانده امسال قیمت نفت بین محدوده ۷۰ تا ۸۰دلار در هر بشکه معامله شود.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، نفت خام برنت در کانال ۷۲دلاری، و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در کانال ۷۰دلاری مورد معامله قرار گرفت.