۰ نفر

تلاش برای عبور از پیک تابستان با کمک ۹۹۲مگاواتی نیروگاه‌ های تازه‌ نفس

۲۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبر: 537365
تلاش برای عبور از پیک تابستان با کمک ۹۹۲مگاواتی نیروگاه‌ های تازه‌ نفس

با هدف کمک به عبور موفق از اوج بار مصرف برق (پیک) در تابستان سخت امسال، ۹۹۲مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می‌شود تا جریان تامین برق در کشور پایدار بماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تامین پایدار برق همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های صنعت برق بوده که امسال با توجه به شرایطی ویژه ای که حاکم شده، اهمیتش افزایش یافته است.

آنگونه که شواهد نشان می‌دهد در تابستان امسال بنا به دلایلی مانند گرمای بیش ازحد، کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی، تاخیری که در تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی ایجاد شده بود و نیز افزایش فعالیت دستگاه های غیرمجاز استخراج رمزارزها و علاوه برآن تداوم بیماری کرونا، شرایط سختی برای تامین برق ایجاد شده است.

امسال گرمای هوا از همان روزهای نخست فروردین ماه خود را به رخ کشید و سبب شد وسایل سرمایشی زودتر از سال‌های قبل که به طور معمول از ابتدای تابستان وارد مدار می‌شد روشن شده و به روند افزایشی مصرف برق دامن بزنند.

از طرف دیگر بارش‌های کشور نیز در سال آبی جاری(مهرماه ۱۳۹۹ تا شهریور۱۴۰۰) نسبت به سال قبل با کاهش چشمگیر روبرو شد که این امر دو پیامد مهم کاهش توان تولید برق در نیروگاه‌های برق آبی و زودتر روشن شدن چاه های کشاورزی را به همراه داشت که منجر به رشد مصرف برق شد.

امسال علاوه بر این مسایل پدیده جدیدی در مقابل صنعت برق خودنمایی کرد به نام استخراج رمزارز آن هم به صورت غیر مجاز که برشدت مصرف برق در کشور افزود.

تداوم بیماری کرونا هم مزید علت بود تا پایداری صنعت برق بیشتر از همیشه اهمیت یابد.

این مسایل دست به دست هم داد تا به قول «غلامعلی رخشانی مهر» معاون هماهنگی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) سال سختی را برای صنعت برق رقم بزند.

بر این اساس، صنعت برق همه تلاش‌های خود را مضاعف کرد تا بلکه بتواند تابستان امسال را با وجود همه سختی‌ها بدون خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده پشت سربگذارد.

وارد مدار کردن نیروگاه های تازه نفس

تسریع در وارد مدار کردن نیروگاه هایی که به علت تعمیرات از دور خارج شده بودند، راهکاری است که برای تامین برق مورد توجه قرار گرفته است.

شرکت مدیریت تولید برق حرارتی ایران در تازه ترین گزارش خود از تلاش برای وارد مدار کردن ۹۹۲ مگاوات نیروگاه جدید برای استفاده در پیک بار مصرف تابستان خبرداده است.

این شرکت اعلام کرده نیروگاه های تازه نفس به مرور و قبل از پیک بار تابستان امسال وارد مدار خواهند شد.

انعقاد بیش از ۳۰۰ هزار توافق‌نامه با بخش کشاورزی و صنعت

یکی از تلاش های صنعت برق برای تامین برق آنگونه که «رضا اردکانیان» وزیر نیرو می گوید: انعقاد بیش از ۳۰۰ هزار توافق نامه با  بخش‌های صنعت و کشاورز است.

وی ادامه داد: از پارسال این موضوع  در دستور کار قرار گرفت که براساس آن صاحبان صنایع و دارندگان چاه‌های کشاورزی درصورت جابه‌جایی زمان بار به ساعت‌های غیر اوج مصرف، می‌توانند از برق رایگان یا با تخفیف بیشتر بهره‌مند شوند.

اردکانیان گفت: این امر بخشی از کمبود تولید برق را جبران کرد و از طرف دیگر بر همکاری مشترکان خانگی و تجاری تاکید شد تا این بخش با کاهش مصرف و نیز استفاده از دمای آسایش (تنظیم درجه کولرگازی بر روی ۲۵ درجه) کمک بزرگی به تامین پایدار برق کند.

اردکانیان ادامه‌داد: همه تلاش ها به‌کار گرفته شده تابتوان برق مورد نیاز را تامین کرد.

کاهش صادرات و افزایش واردات

وی از کاهش صادرات برق به عنوان راهکار دیگر تامین برق مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: در برخی مواقع و براساس قراردادهای موجود این موضوع یعنی صادرات برق به صفر نیز نزدیک شد.

اردکانیان افزود: علاوه بر آن واردات برق به مقداری که مقدور بود افزایش یافت و در مذاکراتی که با مقام‌های جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان به نتیجه رسیده تلاش می‌شود تا برق مورد نیاز تامین شود.

 در دوره دولت یازدهم و دوازدهم تا کنون ۲۵ واحد بخار معادل ۴ هزار مگاوات ظرفیت احداث شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان دوره دولت کنونی، ۶۵۴ مگاوات دیگر نیز به این عدد افزوده شود که در این صورت، شاهد افزایش ۵۳ درصدی نسبت به دوره دولت نهم و دهم خواهیم بود.