۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت به بالاترین سطح چند ساله / پیش بینی گلدمن ساکس برای نفت ۸۰دلاری در تابستان

۲۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۸
کد خبر: 535293
صعود قیمت نفت به بالاترین سطح چند ساله / پیش بینی گلدمن ساکس برای نفت ۸۰دلاری در تابستان

به دنبال ادامه خوش‌بینی برای افزایش تقاضای سوخت جهانی در آستانه فصل تابستان، قیمت نفت روز جمعه به روند صعودی خود ادامه داد و به بالاترین سطح چند سال اخیر رسید.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که افزایش نرخ واکسیناسیون منجر به کاهش محدودیت‌های بیماری همه‌گیر و به دنبال آن انتظارات برای بهبود تقاضای سوخت در اروپا، چین و ایالات متحده می‌شود، قیمت نفت روز جمعه به بالاترین سطح چند سال اخیر صعود کرد و در مسیر دستیابی به سومین سود هفتگی متوالی قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از بسته شدن در بالاترین حد از ماه می 2019 در روز پنجشنبه، 21سنت افزایش یافت و به 72دلار و 73سنت در هر بشکه رسید.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز پس از صعود 0.5درصدی روز پنجشنبه که بالاترین سطح آن از اکتبر 2018 بود، با تجربه 17سنت رشد، به قیمت 70دلار و 46سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس آمریکا انتظار دارد قیمت نفت خام برنت در تابستان سال جاری به 80دلار در هر بشکه برسد. این بانک اذعان داشت از آنجا که عرضه واکسن باعث تقویت فعالیت اقتصادی جهانی و تقاضا برای این محصول می‌شود، رالی اخیر بازار نفت ادامه خواهد داشت.

اداره اطلاعات انرژی در گزارش ماهانه خود گفت که تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس برای تامین تقاضا که قرار است تا پایان سال 2022 به سطح پیش از بیماری همه‌گیر برسد، باید میزان تولید خود را افزایش دهند.

ناظر بازار انرژی مستقر در پاریس اذعان داشت: "اوپک پلاس باید عرضه خود را افزایش دهد تا بازارهای جهانی نفت به اندازه کافی تامین شود."

در این گزارش آمده که افزایش تقاضا و سیاست‌های کوتاه‌مدت کشورها با درخواست آژانس بین‌المللی انرژی برای پایان دادن به موجودی جدید نفت، گاز و زغال‌سنگ مغایرت دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: "گروه اوپک پلاس که 24عضو دارد، به رهبری عربستان سعودی و روسیه، قادر به افزایش عرضه نفت خام به میزان 1.4میلیون بشکه در روز، بیش از هدف مورد نظر خود در جولای 2021 تا مارس 2022 هستند."

تحلیلگران ANZ در یادداشتی خاطرنشان کردند که علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهد که ترافیک جاده‌ای در آمریکای شمالی و اکثر بخش‌های اروپا به سطح پیش از کووید-19 بازگشته است.

تحلیلگران ANZ گفتند: "بر اساس آمار ارائه شده توسط Eurocontrol، حتی بازار سوخت جت نیز به دنبال افزایش 17درصدی پروازها در اروپا طی دو هفته گذشته، علائم بهبود را نشان می‌دهد."

به گزارش رویترز به نقل از منابع آگاه، عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت در جهان، حجم کامل محموله نفت خام ماه جولای را به مشتریان آسیایی خود عرضه خواهد کرد.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره اطلاعات انرژی در روز چهارشنبه، موجودی بنزین در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، در هفته منتهی به 4ژوئن 7میلیون بشکه و ذخایر فرآورده‌های تقطیر شده 4.4میلیون بشکه افزایش یافته، که هر دو مورد بیش از انتظار تحلیلگران بود.

مارگارت یانگ، استراتژیست در DailyFX اذعان داشت: "از آنجا که قیمت‌ها به بالاترین سطح دو و نیم ساله رسیده، این افزایش غیرمنتظره باعث تحریک سودگیری شده است."

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، با پایبند ماندن بر انتظارات خود مبنی بر اینکه تقاضا در سال 2021، 5.95میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت (رشد 6.6درصدی نسبت به سال گذشته)، باعث تقویت دیدگاه تقاضای سالم شد.

اوپک روز پنجشنبه در گزارش ماهانه خود گفت: "به طور کلی، انتظار می‌رود بهبود رشد اقتصاد جهانی، و همچنین تقاضای نفت، در نیمه دوم سال جاری شتاب بگیرد."