۰ نفر

پروژه خط لوله نفتی میان کانادا و آمریکا لغو شد

۲۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۲۹
کد خبر: 535114
پروژه خط لوله نفتی میان کانادا و آمریکا لغو شد

منابع خبری از لغو پروژه گسترش خط لوله کیستون میان کانادا و آمریکا که مورد مخالفت شدید گروهای مختلف بود، خبر دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، گاردین در گزارشی از لغو پروژه گسترش خط لوله «کیستون ایکس ال» میان کانادا و آمریکا خبر داد که از سوی طرفداران محیط زیست مورد مخالفت بسیاری قرار داشت، اما نقطه عطفی در روابط دوجانبه میان دو کشور تلقی می‌شد.

این پروژه بالغ بر ۹ میلیارد دلار برآورد شده و در سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) آغاز به کار کرده است. اما اکنون به دلیل آنکه «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا، مجوز اصلی مورد نیاز برای ۱۲۰۰ مایل از این پروژه را لغو کرد،  «ترانس‌کانادا» شرکت انرژی کانادایی، اعلام کرده است که این پروژه متوقف خواهد شد.

خط‌های لوله نفت آمریکای شمالی به دلیل نگرانی از نشت و خطرات ناشی از آن، با مخالفت‌های بسیاری از سوی گرو‌های زیست محیطی رو به رو هستند. یک وکیل ارشد در سازمانی محیط زیستی در باره خط لوله کیستون ایکس ال گفت: «امیدواریم که دولت بایدن به مخالفت با پروژه‌های سوخت فسیلی پرداخته و روش این کشور را به مسیر درستی تغییر دهد.»

انتظار می‌رفت با گسترش این خط لوله روزانه ۸۳۰ بشکه نفت از آلبرتا به نبراسکا حمل شود، اما از ۱۲ سال گذشته به دلیل مخالفت هواداران محیط زیست، صاحبان زمین، و قبایل بومی کانادا این فرآیند به تعویق افتاد.

شرکت ترانس کانادا اعلام کرد: «به هماهنگی بیشتر با دینفعان و گروه‌های بومی ادامه خواهیم داد تا تعهدات زیست محیطی و نظارتی در این باره انجام شده و خاتمه این پروژه و خروج از آن با امنیت کامل انجام شود.»

بهمن ماه سال گذشته جو بایدن با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، تلفنی به رایزنی پرداخت و گسترش خط لوله کیستون و مبارزه با همه گیری کرونا از اصلی‌ترین مسایل مطرح شده در این مذاکره بود.

در آن زمان گفته شد کانادا از گسترش خط لوله کیستون حمایت می‌کند، ولی جو بایدن قول داده است به این طرح پایان دهد. طرح گسترش خط لوله کیستون که بعد از گسترش کیستون ایکس ال نام می‌گیرد، توانایی ارسال نفت کانادا به سوی پالایشگاه‌های آمریکا را افزایش می‌دهد، اما مشکل اینجاست که باراک اوباما با گسترش این خط لوله مخالف بود، و بایدن نیز با این طرح مخالف است.

کارشناسان مربوطه، تولید نفت در داخل آمریکا را دلیل اصلی این مخالفت اعلام کردند. نیمی از واردات نفت به آمریکا از کانادا انجام می‌شود و به همین دلیل آمریکا شریک مهمی برای ان کشور محسوب می‌شود.