۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد قیمت نفت برای سومین روز متوالی / امیدواری به افزایش تقاضا عامل اصلی رشد بازار

۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۶
کد خبر: 533365
رشد قیمت نفت برای سومین روز متوالی / امیدواری به افزایش تقاضا عامل اصلی رشد بازار

به دنبال افزایش امیدواری به رشد تقاضای سوخت در ایالات متحده، اروپا و چین، قیمت نفت روز پنجشنبه، برای سومین روز متوالی صعود کرد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دلیل انتظارات برای افزایش تقاضای سوخت، به ویژه در ایالات متحده، اروپا و چین، و از طرفی حفظ نظم در عرضه توسط تولیدکنندگان عمده، قیمت نفت روز پنجشنبه برای سومین روز متوالی افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت 49سنت معادل 0.7درصد افزایش یافت و به 71دلار و 84سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت آن از سپتامبر 2019 بود. این معیار بین‌المللی روز چهارشنبه نیز 1.6درصد رشد را تجربه کرد.

همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا 44سنت معادل 0.6درصد صعود کرد و به قیمت 69دلار و 27سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت که به بالاترین قیمت خود از اکتبر 2018دست یافت. از طرفی این معیار در جلسه معاملاتی گذشته 1.5درصد افزایش یافته بود.

اتفاق نظر در میان پیش‌بینی‌کنندگان بازار، از جمله سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، این است که تقاضای نفت در نیمه دوم سال 2021 بیش از میزان عرضه خواهد بود که این موضوع اخیرا باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

داده‌های اوپک پلاس نشان می‌دهد که تا پایان سال جاری تقاضای نفت 99.8میلیون بشکه در روز، و در همین حال عرضه آن 97.5میلیون بشکه در روز خواهد بود.

عامل اصلی این توازن مجدد، افزایش مجدد تقاضا در ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت در جهان، به دلیل مصرف خودروها در تابستان امسال، به همراه افزایش تقاضای سوخت در چین، دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان، و همچنین اتمام قرنطینه‌های کووید-19 در بریتانیا است.

ویوک دار، تحلیلگر کامودیتی‌های CBA در یادداشتی اذعان داشت: "فصل رانندگی در ایالات متحده دوره‌ای است که مصرف سوخت در آن بیش از حد معمول است. عبور و مرور در بریتانیا نیز اکنون در بالاتر از سطح پیش از بیماری همه‌گیر قرار دارد. ما همچنان شاهد بهبود تقاضای نفت در ایالات متحده، اروپا و چین هستیم."

اوپک پلاس روز سه‌شنبه توافق کرد که برنامه‌های خود را برای کاهش تدریجی محدودیت‌های عرضه نفت تا ماه جولای ادامه دهد.

این جلسه اوپک پلاس 20دقیقه طول کشید که کوتاه‌ترین زمان نشست این گروه تا کنون بوده، و این موضوع انطباق قوی در بین اعضا و اعتقاد به این که به محض فروکش کردن بیماری همه‌گیر کووید-19 تقاضا بهبود می‌یابد، را نشان می‌دهد.

کاهش سرعت مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای نیز باعث کاهش انتظارات برای عرضه مجدد نفت ایران در سال جاری شده است.

نماینده اتحادیه اروپا که مسئولیت هماهنگی مذاکرات را به عهده دارد اذعان داشت که به عقیده وی در دور بعدی مذاکرات که هفته آینده آغاز می‌شود، توافق حاصل خواهد شد.