۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت با نظم در عرضه اوپک پلاس / امیدواری به رشد تقاضای سوخت ادامه دارد

۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۶
کد خبر: 533121
صعود قیمت نفت با نظم در عرضه اوپک پلاس / امیدواری به رشد تقاضای سوخت ادامه دارد

به دنبال توافق اوپک پلاس برای پایبندی به کاهش تدریجی محدودیت‌های عرضه خود تا ماه جولای، و از طرفی امیدواری به رشد تقاضا در آمریکا و چین، قیمت نفت روز چهارشنبه روند صعودی در پیش گرفت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، پس از آنکه اوپک پلاس و متحدان آن اعلام کردند که بر برنامه خود برای بازگرداندن محتاطانه عرضه به بازار در ماه‌های ژوئن و جولای پایبند خواهند بود، و همچنین در حالی که انتظار می‌رود وضعیت تقاضا در ایالات متحده و چین، دو مصرف‌کننده بزرگ در جهان به میزان قابل توجهی بهبود یابد، قیمت نفت روز چهارشنبه افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا 38سنت معادل 0.6درصد افزایش یافت و به 68دلار و 10سنت در هر بشکه رسید و سود 2.1درصدی خود را افزایش داد. قیمت این قرارداد به بالاترین سطح خود از اکتبر 2018 رسید.

معاملات آتی نفت خام برنت نیز به دنبال رشد 1.3درصدی یک شبه که بالاترین قیمت خود را از تاریخ 8مارس تجربه کرد، با 48سنت معادل 0.7درصد افزایش، به قیمت 70دلار و 73سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس)، روز سه‌شنبه توافق کردند که بر برنامه‌های خود برای کاهش تدریجی محدودیت‌های عرضه تا ماه جولای پایبند بمانند.

از طرفی، اظهارات شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی پس از این نشست، بازار را تحت تاثیر قرار داد. وی اذعان داشت که ما شاهد بهبود تقاضای قدرتمند از سوی ایالات متحده و چین هستیم و همچنین افزود که افزایش سرعت عرضه واکسن می‌تواند به تعادل بیشتر در بازار جهانی نفت منجر شود.

تحلیلگران ING Economics در یادداشتی گفتند: "از آنجا که اوپک پلاس این دیدگاه را دارد که بازار از ماه سپتامبر تا پایان سال شاهد افت چشمگیر در ذخایر نفت خواهد بود، به نظر می‌رسد بازار در اواخر سال جاری بر چشم‌انداز سازنده‌تر متمرکز باشد."

به گفته ING، با احتساب کاهش محدودیت‌های اضافی عربستان سعودی از ماه جولای، این گروه تولیدکننده 700هزار بشکه در روز در ماه ژوئن و 840هزار بشکه در روز در ماه جولای، به عرضه بازار اضافه خواهد کرد.

همچنین از آنجا که مذاکرات ایران و آمریکا در خصوص احیای توافق هسته‌ای پیشرفت کرده، دستاوردهای بازار طی دو هفته گذشته به دلیل نگرانی‌ها از لغو تحریم‌های نفتی ایران محدود شده است.

دو دیپلمات غربی و یک مقام ایرانی اعلام کردند که مذاکرات به احتمال زیاد از روز پنجشنبه متوقف می‌شود، اما مشخص نیست که آیا مذاکرات پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران در تاریخ 18ژوئن از سر گرفته شود یا خیر.

تحلیلگران RBC Capital Markets در یادداشتی اظهار کردند: "از آنجا که دور پنجم مذاکرات هسته‌ای در وین نتوانسته یک پیشرفت عمدتا دیپلماتیک ایجاد کند، به نظر نمی‌رسد بازگشت بشکه‌های نفت ایران به بازار یک مسئله قریب‌الوقوع باشد."

از طرفی برخی تحلیلگران اذعان داشتند که این موضوع می‌تواند فضای تنفسی برای جبران عقب ماندن تقاضا ایجاد کند.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی گفتند: "این تاخیر، تهدید بازگشت روزانه 2میلیون بشکه نفت دیگر به بازار را در اواخر سال تحمیل می‌کند، زمانی که رشد اقتصادی بیشتر باید تاثیر آن را خنثی کند."

دبیر کل گروه اوپک، محمد بارکیندو، با بیان اینکه گروه انتظار دارد هرگونه بازگشت صادرات ایران به روشی منظم و شفاف رخ دهد، در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای، هر گونه اختلال احتمالی در بازار را نادیده می‌گیرد.