۰ نفر

روز گذشته اتفاق افتاد؛

افزایش ۱۹ درصدی مصرف برق نسبت به پارسال

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۲۰
کد خبر: 532542
افزایش ۱۹ درصدی مصرف برق نسبت به پارسال

مصرف برق کشور روز گذشته با رشد ۱۹ درصدی نسبت به روز مشابه پارسال به بیش از ۵۶ هزار مگاوات رسید، این درحالی است که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی روزهای گرم‌تر در پیش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، افزایش زودهنگام دمای هوای کشورمان از یک طرف و نیز بروز پدیده رمزارزهای خانگی از مهمترین عواملی محسوب می شود که امسال بر شدت مصرف انرژی افزوده است.

این اثرگذاری به گونه ای است که روز گذشته رشد کم سابقه ۱۹ درصدی مصرف برق را رقم زد.

آمارهای شرکت مدیریت شبکه برق ایران حاکی از آن است که روز گذشته در ساعت ۱۲ و ۵۲ دقیقه مصرف برق با رشد کم سابقه در نیمه نخست خردادماه به رقم ۵۶ هزار و ۳۶۳ مگاوات رسید.

این میزان مصرف درحالی اتفاق افتاد که پارسال در همین بازه زمانی میزان مصرف برق ۴۷ هزار و ۲۹ مگاوات بود که نشان می دهد امسال  ۹هزار و ۳۳۴ مگاوات بیشتر مصرف شده است.

بخش صنعت نیز روز گذشته در ساعت ۲۱ و ۲۰ دقیقه مصرف ۵ هزار و ۳۷۸ مگاواتی داشته که نشان می دهد این بخش نیز سهم خود را در افزایش مصرف ایفا کرده است.

بر اساس اعلام شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران تاکنون ۱۷۶ هزار دستگاه استخراج رمز ارز غیر قانونی جمع آوری شده که این تعداد مصرفی به اندازه یک هزار و ۵۶ واحد مسکونی به خود اختصاص می دادند.

"رضااردکانیان" وزیر نیرو در این باره گفت: براساس آخرین گزارش مراجع جهانی ۱۰ درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است و این یعنی حداقل ۲ هزار مگاوات صرف تولید رمزارز می‌شود، در حالی که مطابق مصوبه هیات وزیران آن تعدادی که مجوز گرفته‌اند ۳۲۱ مگاوات بیشتر نیست. لذا انتظار می‌رود به زودی در این باره تدابیری با هماهنگی‌ دستگاه‌های مربوطه اندیشیده شود.

روشن ماندن هرچراغ در مکان هایی که نیازی به روشنایی ندارد از دیگر عواملی است که به روند افزایش مصرف برق دامن می زند.

خاموش کردن این نوع روشنایی ها کمک خواهد کرد برق پایدار برای مراکز حساس و بیمارستان ها به موقع تامین شود.