۰ نفر

کاسب‌ کاری هندی‌ ها با نفت ایران

۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۱
کد خبر: 531587
کاسب‌ کاری هندی‌ ها با نفت ایران

در حالی که هندی‌ها به شدت به افزایش صادرات نفت ایران برای کنترل قیمت در بازار جهانی نیاز دارند، حالا می‌گویند اگر ایران تخفیف بدهد نفتش را می‌خرند.

به گزارش اویل پرایس، شرکت بهارات پترولیوم که متعلق به دولت هند است اعلام کرده تنها در صورتی پس از برداشته شدن تحریم‌های نفتی علیه ایران از کشورمان نفت می‌خرند که ایران روی قیمت نفت تخفیف دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک مقام هندی در این باره گفت: با برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و ارائه تخفیف از سوی ایران میزان واردات نفت بهارات پترولیوم به سالانه 2 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

این شرکت البته گفته که قصد ندارد واردات نفت خود از ایران را بیش از این افزایش دهد.

ویجایا وپال، مدیر مالی بهارات پترولیوم در این باره گفته، میزان واقعی واردات بهارات پترلیوم از ایران بستگی به آن دارد که ایران چقدر نسبت به دیگر رقبا تخفیف بیشتری دهد.

هفته گذشته مقامات پالایشگاه بزرگ هند گفته بودند قصد دارند واردات نفت خود از ایران را در پایان سال جاری افزایش دهند چرا که آنها انتظار دارند تا پیش از پایان سال 2021 تحریم‌های نفتی علیه ایران برداشته شود.

مقامات شرکت‌های بزرگ نفتی هند از جمله بهارات، هندوستان، پترولیوم و مانگانور گفته‌اند که به دنبال افزایش واردات نفت ایران در صورت ارائه تخفیف و لغو تحریم‌های‌آمریکا هستند.

هندی‌ها چند ماه پس از خروج آمریکا از برجام در سال 2018 و اعمال دوباره تحریم‌های نفتی علیه ایران واردات نفت از کشورمان را متوقف کرده بودند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که طرف‌های هندی به شدت نگران عبور قیمت نفت از مرز 70دلار در هر بشکه هستند و همین چند روز پیش ابراز امیدواری کرده بودند با ورود نفت ایران به بازار جهانی روند رشد قیمت نفت که چند هفته‌ای است آغاز شده متوقف شود و یا حداقل کندتر شود.

هندی‌ها گفته بودند که ورود نفت ایران به بازار جهانی واحد قیمت نفت به کانال 70 دلار را متوقف کرده و باعث می‌شود قیمت کمتر از 70 دلار باقی بماند.

اظهارات اخیر مقامات هندی نفت نشان می‌دهد که آنها در کنار نیاز شدید به ورود نفت ایران به بازار جهانی تلاش می‌کنند تا با نگاهی کاسب مأبانه از محل لغو تحریم‌های ایران برای خود کلاه تخفیف بدوزند.

نگرانی اصلی هندی‌ها این است که افزایش قیمت نفت در بازار جهانی باعث خواهد شد تا اقتصاد این کشور که به خاطر رکوردهای پیاپی در ابتلای روزانه صدها هزار نفر به کرونا در این کشور به شدت آسیب دیده با بحران در تقابل با تبعات شیوع ویروس کرونا و مثبت کردن رشد اقتصادی روبه‌رو شود.