۰ نفر

دبیر فدراسیون تشکل‌ های صنایع غذایی کشاورزی ایران؛

قطعی برق باعث فاسد شدن مواد غذایی کارخانه‌ جات می‌ شود

۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 531532
 قطعی برق باعث فاسد شدن مواد غذایی کارخانه‌ جات می‌ شود

دبیر فدراسیون تشکل‌ های صنایع غذایی کشاورزی ایران گفت: قطعی برق علاوه بر خسارت‌های مختلفی که به صنایع وارد می‌کند در برخی از صنایع، مواد اولیه تولید فاسد می‌شود و لازم است زمان قطعی برق برای برنامه‌ریزی زودتر اعلام شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محسن نقاشی دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران با اشاره به تأثیر قطع برق بر صنایع غذایی کشور  اظهار کرد: همان‌طور که یک بخش درمانی از قطعی برق آسیب می‌بیند، صنایع غذایی نیز از این معضل دچار مشکلات جدی می‌شود و باید فکر جدی برای رفع این مشکل شود.

وی افزود: غذایی که در یک کارخانه تولید می‌شود باید بتواند الزامات بهداشتی لازم را رعایت کند که عمل به آنها بدون داشتن برق امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین از دولتمردان انتظار می‌رود که قبل از قطع برق، به تولیدکنندگان اطلاع‌رسانی کنند تا بتوانند تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران با بیان اینکه اگر مشکل برق و آب در کشور وجود دارد، باید پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای کاهش خسارت آن وجود داشته باشد ادامه داد: مواد اولیه تولیدکنندگان با قیمت‌های بالا و به‌سختی تأمین می‌شود اما  برق به‌راحتی و به‌دفعات قطع می‌شود و به آنها آسیب می‌زند؛ در سال رفع مانع‌زدایی‌ها نباید به‌راحتی برای تولیدکننده مانع ایجاد کرد.

قطعی برق زودتر به صنایع اعلام شود تا برنامه‌ریزی کنند

وی تصریح کرد: در صورتی که قطع برق زودتر اعلام شود، تولیدکنندگان می‌توانند به‌خلاف مسئولان مدیریت و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند.

نقاشی گفت: قانونی با عنوان بهبود فضای کسب و کار در کشور وجود دارد اما نه‌تنها به‌درستی اجرا نمی‌شود بلکه حتی به حرف تولیدکنندگان نیز گوش داده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: کارخانه‌ها تعهدات تولید و برنامه تولید دارند و درصورتی که برق به‌مدت 4 تا 5 ساعت قطع شود، نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و به اعتبار آنها لطمه و خسارت وارد می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که زمان در روند برخی تولیدات صنایع غذایی مانند پاستوریزه کردن مهم است در صورتی که به‌یک‌باره برق قطع شود به مواد اولیه مواد غذایی آسیب وارد می‌شود.

نقاشی گفت: خسارت کارگری و وارد آمدن خسارت به دستگاه‌های تولید از جمله موارد دیگری است که قطعی برق برای کارخانه‌جات صنایع غذایی ایجاد می‌کند؛ اما مهم‌ترین آسیبی که تولیدکنندگان می‌بینند مربوط به اعتبار آنهاست حتی ممکن است به‌دلیل عدم امکان عمل به تعهدات، مشتریان خود را از دست بدهند.

نقاشی با اشاره به اینکه عمده صنایع غذایی کشور امکانات برق اضطراری را ندارند یادآور شد: نزدیک به 95 درصد کارخانه‌جات این امکان را ندارند و با قطعی برق تولید آنها نیز متوقف می‌شود.

وی گفت: داشتن برق اضطراری از زیرساخت‌های لازم برای کارخانه‌های صنایع غذایی به‌حساب می‌آید اما جزو استانداردهای اجباری نیست و بیشتر کارخانه‌جات ما این امکانات را ندارند.

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده به‌طور همزمان از تولیدکننده و مصرف‌کننده، مواد اولیه و حتی صادرات دریافت می‌شود، درحالی که در همه کشورها مالیات یک مرتبه و آن نیز از مصرف‌کننده کالای نهایی اخذ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صنایع غذایی با در نظر گرفتن بخش کشاورزی 19.8 درصد اشتغال کشور را به‌عهده دارد و نباید به این بخش بی‌اهمیت بود گفت: کشورهای پیشرفته اقتصادی به‌طور معمول مجوزهای واحدهای تولیدی را ظرف 48 ساعت صادر می‌کنند اما در کشور ما، 2 سال طول می‌کشد و برخی نمی‌خواهند تولید به‌درستی در کشور شکل گیرد.

فاسدشدن مواد غذایی با قطعی برق

مدیرعامل یک واحد تولیدی حوزه صنایع غذایی نیز اظهار داشت: صنایع غذایی از قطع سیستم برق خسارت‌هایی از بابت تعویق کار، عدم انجام تعهدات و ایرادهای فنی دستگاه‌ها‌می بینند اما برخی از صنایع، نه‌تنها این مشکلات را دارند بلکه مواد طول خط تولید آنها نیز از بین می‌رود.

کلانتر افزود: در اربیل عراق با وجود اینکه مشکل کمبود برق و قطعی این خدمت به‌دفعات وجود دارد اما به تولیدکنندگان تعهد داده می‌شود که برق آنها قطع نخواهد شد و کمبود برق در مصرف خانگی جبران می‌شود، اما در کشور ما به‌محض اینکه مشکلات تأمین برق و گاز ایجاد می‌شود اولین جاهایی که با قطعی مواجه می‌شوند کارخانه‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی ادامه داد: صنایع غذایی آن‌قدر مشکلات عجیب و غریب دارند که قطع برق تنها یکی از آنهاست و بی‌نظمی‌ دستگاه‌های دولتی در قبال آنها تبدیل به یک عادت شده است، این بی‌نظمی‌ها به‌خاطر مدیریت دولتی امور و بی‌تجربگی تصمیم‌گیران در حوزه مسئولیت خود است.

کلانتر تصریح کرد: هر ساعت قطعی برق برای کارخانه علاوه بر هزینه نیروی کار، باعث عقب افتادن از تعهدات به مشتریان و حتی در مواردی باعث خراب شدن دستگاه‌ها می‌شود.

وی گفت: زیان‌های ناملموس در مقایسه با زیان‌های ملموس یادشده، خسارت بیشتری وارد می‌کند زیرا در این شرایط دیگر نمی‌توان برنامه‌ریزی و به تعهدات خود عمل کنند و به‌یک‌باره به اعتبار یک شرکت لطمه وارد می‌شود.