۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت در آستانه تابستان / غلبه افزایش تقاضا بر نگرانی های عرضه ایران

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۳۰
کد خبر: 531075
صعود قیمت نفت در آستانه تابستان / غلبه افزایش تقاضا بر نگرانی های عرضه ایران

افزایش تقاضای سوخت در آستانه تابستان به همراه کاهش موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده که باعث شد نگرانی‌های مربوط به احتمال افزایش عرضه ایران با برداشته شدن تحریم‌ها جبران شود، قیمت نفت روز چهارشنبه روند صعودی در پیش گرفت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دنبال بهبود تقاضای سوخت ایالات متحده در کنار کاهش موجودی هفتگی ذخایر که تا حدودی باعث جبران نگرانی‌ها از افزایش عرضه ایران شد، قیمت نفت روز چهارشنبه افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه جولای 44سنت معادل 0.6درصد افزایش یافت و به 69.09دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز برای ماه جولای، با 28سنت معادل 0.4درصد رشد، به قیمت 66.35دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

با امید به افزایش تقاضا در طول فصل تابستان در نیم کره شمالی و برداشته شدن محدودیت‌های ویروس کرونا، هر دو معیار روز سه‌شنبه به بالاترین سطح قیمتی در یک هفته اخیر رسیدند.

دو منبع بازار، با استناد به آمارهای منتشر شده توسط موسسه نفت آمریکا در روز سه‌شنبه اذعان داشتند که موجودی نفت خام و سوخت ایالات متحده در هفته گذشته کاهش یافته است.

به گفته این منابع، داده‌ها نشان داد که ذخایر نفت خام در هفته منتهی به 21می 439هزار بشکه کاهش یافته است. همچنین، موجودی بنزین 2میلیون بشکه، و ذخایر فرآورده‌های تقطیر شده 5.1میلیون بشکه افت کرده است.

کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد در کارگزاری Fujitomi Co  که به دلیل انتظارات بهبود تقاضای سوخت، پیش‌بینی کرد قیمت نفت به سمت کانال 70دلاری در هر بشکه حرکت می‌کند، گفت: "داده‌های موسسه نفت آمریکا خوب بود."

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه اظهار کرد که نسبت به مذاکرات ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق برای احیای قرارداد هسته‌ای سال 2015 خوش‌بین است؛ اگرچه مذاکره‌کننده ارشد ایران هشدار داد که موضوعات جدی هنوز باقی مانده است.

پس از تمدید قرارداد نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران، آخرین دور مذاکرات این دو کشور در هفته جاری در وین از سر گرفته شد.

به گفته تحلیلگران، در صورت توافق و لغو تحریم‌ها، ایران می‌تواند حدود 1 تا 2میلیون بشکه نفت در روز روانه بازار کند.

هیرویوکی کیکوکاوا، مدیر کل تحقیقات در اوراق بهادار Nissan اذعان داشت: "بدون روشن شدن سرنوشت مذاکرات، تشخیص دیدگاه صعودی یا نزولی برای بازار دشوار است."

وی در ادامه گفت: "اما از آنجا که انتظار می‌رود تقاضای سوخت در ایالات متحده و اروپا، به ویژه با افزایش تقاضای سوخت جت در اواخر سال جاری بهبود یابد، و نگرانی‌ها در خصوص بازگشت عرضه ایران را جبران کند، پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت در نزدیکی سطح بالای فعلی باقی بماند."

گلدمن ساکس با این استدلال که بازار، جهش مجدد تقاضا را حتی با وجود احتمال افزایش عرضه ایران دست کم گرفته،  گفته که انتظار دارد قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال به 80دلار در هر بشکه برسد.