۰ نفر

در هشت سال گذشته انجام شد؛

سرمایه‌ گذاری ۶.۵میلیارد یورویی برای ساخت نیروگاه‌ های حرارتی

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۳۰
کد خبر: 530888
سرمایه‌ گذاری ۶.۵میلیارد یورویی برای ساخت نیروگاه‌ های حرارتی

۶.۵میلیارد یورو در هشت سال گذشته برای ساخت نیروگاه‌های حرارتی سرمایه‌گذاری شده است، تکمیل و ساخت واحدهای جدید به ۱۳.۵میلیارد یورو منابع جدید نیاز دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، برق این روزها به یکی از اجزای اصلی زندگی تبدیل شده که تصور دنیای بدون آن بسیار سخت شده است. براین اساس تلاش گسترده‌ای در زمینه تامین به موقع برق انجام می‌شود.

برق کشورمان از نیروگاه‌های حرارتی، سیکل‌ترکیبی، برق‌آبی و تجدیدپذیر تامین می‌شود که نیروگاه‌های حرارتی (بخاری، گازی و سیکل‌ترکیبی) بیشترین سهم را در تولید دارند.

میزان تولید برق کشور در ابتدای دولت تدبیر و امید در سال ۱۳۹۲ معادل ۲۴۲ میلیارد و ۸۳۸ گیگاوات ساعت بوده که از منابع برق حرارتی تولید می‌شد که به ۳۱۴ میلیارد و ۶۰۲ گیگاوات در سال ۱۳۹۹ افزایش یافت.

۲۵ نیروگاه بخاری با ۱۰۲ واحد در مجموع ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات ظرفیت تامین برق دارند. همچنین ۷۰ نیروگاه گازی با ۲۷۲ واحد ۲۱ هزار و ۹۶۸ مگاوات ظرفیت تولید برق را به خود اختصاص داده اند.

۳۴ نیروگاه سیکل‌ترکیبی کشور با ۲۰۹ واحد ۳۱ هزار و ۱۵۴ مگاوات ظرفیت تولید برق دارند.

در مجموع ۱۲۹ نیروگاه حرارتی با ۵۸۳ واحد ظرفیت تولید برق کشور را اکنون به ۶۸ هزار و ۹۵۱ مگاوات رسانده‌اند.

تلاش‌های دولت تدبیر و امید در ساخت نیروگاه‌های کشور منجر به آن شده است که در این دولت ۱۶ هزار و ۱۹۴ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی کشور اضافه شود.

میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای ساخت نیروگاه‌های حرارتی در دولت تدبیر و امید ۶.۵ میلیارد یورو بوده و سرمایه مورد نیاز برای تکمیل و ساخت واحدهای جدید ۱۳.۵ میلیارد یورو است.

البته پرداخت نشدن مابه‌التفاوت قیمت تکلیفی و تمام شده، رغبت به سرمایه‌گذاری در این بخش را کم کرده است. برای افزایش سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌ها باید مشکلات اقتصادی بخش خصوصی این بخش برطرف شود.

 شهریور پارسال معاون برنامه‌ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران گفت: ظرفیت نیروگاه‌های برق حرارتی از مرز ۶۸ هزار مگاوات گذشت.

در روزهای اخیر برخی مناطق شهری و روستایی کشور دچار خاموشی موقت شده که مدیرعامل شرکت برق حرارتی اعلام‌کرد: تلاش می‌شود تا پایان این هفته بخشی از تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی باقی‌مانده به پایان برسد که بدین ترتیب، سه‌هزار و ۵۰۰ مگاوات به حجم تولید برق افزوده شده و از میزان خاموشی‌ها کاسته می‌شود.​