۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبات قیمت نفت به دلیل افزایش کمتر از انتظار ذخایر آمریکا / محدودیت رشد به دلیل افزایش مبتلایان کرونا در هند

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵
کد خبر: 529379
ثبات قیمت نفت به دلیل افزایش کمتر از انتظار ذخایر آمریکا / محدودیت رشد به دلیل افزایش مبتلایان کرونا در هند

به دنبال امیدواری به رشد تقاضای سوخت در آمریکا، قیمت نفت روز پنجشنبه اندکی افزایش یافت؛ اما در همین حال، تداوم افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، جلوی رشد بازار را گرفت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت پس از تجربه افت برای دو روز متوالی روز پنجشنبه به ثبات رسید، و با وجود انتظار برای تداوم افزایش تقاضا در ایالات متحده، موج دوم ویروس کرونا در هند به عنوان مانعی بر سر راه بازار قرار گرفته، که این موارد نشان می‌دهد بهبود اقتصاد جهانی از بیماری همه‌گیر، وضعیت پیچیده‌ای را تجربه می‌کند.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از افت 3درصدی در روز چهارشنبه، 18سنت معادل 0.3درصد افزایش یافت و به 66دلار و 84سنت در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز پس از تجربه 3.3درصد سقوط در جلسه معاملاتی گذشته، با 37سنت معادل 0.6درصد رشد، به قیمت 63دلار و 73سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

مرکز تحقیقات ANZ در یادداشتی گفت: "تقاضای بنزین در ایالات متحده پیش از آغاز فصل رانندگی، همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. همچنین تقاضای سوخت جت آمریکا برای خطوط هوایی به 1.85بشکه افزایش یافت."

موجودی ذخایر نفت خام در هفته گذشته 1.3میلیون بشکه افزایش یافت، در حالی که تحلیلگران انتظار افزایش 1.6میلیون بشکه را داشتند.

از طرفی ذخایر بنزین در مقایسه با پیش‌بینی افت 886هزار بشکه، 2میلیون بشکه کاهش یافت. فرآورده بنزین عرضه شده، یک معیار تقاضا، با 5درصد افزایش، به 9.2میلیون بشکه در روز رسید؛ هر چند این موضوع تا حدودی به دلیل تقاضای ناشی از تعطیلی خط لوله کلونیال بود.

با این حال ANZ اظهار کرد: "کاهش تقاضای سوخت در هند، به دلیل محدودیت‌های حرکتی، احتمالا در ماه مه بدتر خواهد شد."

تقریبا دو سوم از افرادی که در هند آزمایش شده‌اند در معرض ویروس کرونا قرار دارند، و از آنجا که نرخ مرگ و میر روزانه به بالاترین رکورد خود یعنی 4هزار و 529مورد رسیده، نشان می‌دهد که شیوع این ویروس همچنان روند صعودی در پیش گرفته است.

کاهش قیمت‌ها در هفته جاری، پس از انتشار گزارش‌های رسانه‌ای در روز چهارشنبه مبنی بر پیشرفت مذاکرات ایران و ایالات متحده در خصوص برنامه هسته‌ای تهران که می‌تواند منجر به لغو تحریم‌ها و عرضه بیشتر نفت به بازار شود، بیشتر شد.

گزارش‌های بعدی حاکی از آن بود که برای دستیابی به توافق، زمان بیشتری لازم است.

گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بر چشم‌انداز رشد اقتصادی سایه افکند و باعث روی برگرداندن سرمایه‌گذاران از نفت و سایر فرآورده‌ها شد.