۰ نفر

هکرهای خط لوله بنزین آمریکا به دنبال پول هستند

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲:۱۵
کد خبر: 527014
هکرهای خط لوله بنزین آمریکا به دنبال پول هستند

گروهی از خلافکاران سایبری که مسئول حمله باج افزاری به بزرگترین شبکه خط لوله بنزین آمریکا هستند، اعلام کردند تنها می خواهند پول به دست بیاورند و دنبال مختل کردن جامعه نیستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شرکت کلونیال پایپ لاین در چهارمین روز تعطیلی سیستم خط لوله خود اعلام کرد یک برنامه ازسرگیری فعالیت مرحله ای دارد و امیدوار است تا پایان هفته خدماتش را به میزان قابل توجهی ازسربگیرد. حمله سایبری به شرکت کلونیال که منبع نیمی از سوخت در کرانه شرقی آمریکاست، یکی از جدی ترین حملات باج افزاری علیه زیرساختهای حیاتی در این کشور به شمار می رود.

این هک نگرانیهایی را نسبت به افزایش قیمت بنزین برای مصرف کنندگان به وجود آورده و آسیب پذیریهای زیرساخت انرژی آمریکا در برابر حملات هکرها را بارز کرده است.

اف بی آی روز دوشنبه گروه سایبری دارک ساید را عامل این حمله معرفی کرد. در بیانیه ای که با نام این گروه منتشر شده، آمده است: هدف ما پول درآوردن بوده نه ایجاد مشکل برای جامعه. اما در این بیانیه از کلونیال پایپ لاین ذکری به میان نیامده است.

به گفته کارشناسان، دارک ساید ممکن است در روسیه یا اروپای شرقی مستقر باشد زیرا باج افزار این گروه برای اجتناب از رایانه های رمزنگاری، از کی بوردهای زبان روسی، اوکراینی، قزاق یا سایر زبانهای مربوط به جمهوریهای شوروی سابق استفاده کرده است.

باج افزار نوعی بدافزار است که برای قفل کردن سیستمها از طریق رمزنگاری اطلاعات و درخواست پول برای دسترسی مجدد به آنها طراحی شده است. معلوم نیست هکرها چه میزان پول از شرکت کلونیال درخواست کرده اند و این شرکت درباره پرداخت پول توضیحی نداده است.

از زمان این واقعه، قانونگذاران آمریکایی خواستار حفاظتهای قویتر برای زیرساخت انرژی حیاتی شده اند. کاخ سفید هم ازسرگیری فعالیت این شبکه خط لوله سوخت را به عنوان یک اولویت اصلی مشخص کرده و نیروی ویژه فدرال را برای ارزیابی پیامد این اختلال و جلوگیری از اختلالات شدیدتر گسیل کرده است.

کلونیال روز یکشنبه اعلام کرد خطوط کوچکتر بین پایانه های سوخت و نقاط تحویل سوخت مشتری را فعال کرده است اما خطوط اصلی بین هیوستون و شمال شرقی آمریکا بسته مانده اند. هیچ تاریخی برای ازسرگیری کامل این سیستم خط لوله به طول ۸۸۵۰ کیلومتر مشخص نشده است.

تقاضا برای سوخت در جنوب شرقی آمریکا اوج گرفته است. به گفته پاتریک دی هان، مدیر شرکت تحلیل نفت گازبادی، جایگاههای سوخت در ایالتهایی مانند جورجیا، کارولینای شمالی و تنسی شاهد خرید غیرمعمول بوده اند که ناشی از نگرانی نسبت به کمبود احتمالی سوخت است.

این منطقه نخستین جایی خواهد بود که با افزایش قیمتهای سوخت روبرو می شود زیرا بیشترین اتکا را به خط لوله کلونیال دارد و منابع جایگزین کمتری نسبت به ایالتهای دیگر در نقاط شمالی دارد.

انجمن اتوموبیل آمریکا اعلام کرد میانگین ملی قیمت بنزین شش سنت افزایش یافته و به دو دلار و ۹۶ سنت در هر گالن رسیده که بالاترین قیمت از ماه مه سال ۲۰۱۸ است.

وزارت حمل و نقل آمریکا تدابیر اضطراری را برای تسهیل حمل سوخت اعلام کرده و محدودیتهای رانندگان تانکرهای سوخت در ۱۷ ایالتی که تحت تاثیر تعطیلی شبکه خطوط لوله سوخت قرار گرفته اند را برداشته است. در صورت ادامه تعطیلی خطوط لوله، ممکن است اقدامات بیشتری انجام شود. شرکتهای بازرگانی سوخت پس از این حمله در تمهیدی دستکم شش نفتکش برای حمل بنزین از اروپا به مقصد آمریکا را رزرو کرده اند.

بر اساس گزارش رویترز، سیستم خط لوله کلونیال بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز بنزین، دیزل و سوخت جت را منتقل و نیاز خودروسواران و فرودگاههای بزرگ را تامین می کند.