۰ نفر

پیشنهاد عراق برای خرید ۳۵۰میلیون دلاری سهم اکسون

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱:۵۵
کد خبر: 527012
پیشنهاد عراق برای خرید ۳۵۰میلیون دلاری سهم اکسون

عراق از غول انرژی آمریکایی اکسون موبیل برای خرید سهمش در میدان نفتی عظیم قرنه غربی۱ رسما درخواست کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عراق ماه میلادی گذشته اعلام کرد اکسون موبیل به دنبال فروش ۳۲.۷ درصد سهمش در میدان نفتی قرنه غربی ۱ است و وزارت نفت این کشور مذاکرات درباره خرید احتمالی را آغاز کرده است.

خالد حمزه، مدیر شرکت دولتی نفت بصره در مصاحبه با رویترز اظهار کرد :تصمیم گرفته شده و ما نامه رسمی به اکسون موبیل ارسال کرده و از این شرکت برای خرید سهمش رسما درخواست کرده ایم. وزارتخانه های نفت و دارایی رویه مربوطه برای تامین مالی خرید را دنبال خواهند کرد.

وی گفت: اکسون به دنبال فروش سهم خود به مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار است. این شرکت که در سال ۲۰۱۹ به دنبال اجرای یک پروژه ۵۳ میلیارد دلاری برای افزایش تولید نفت عراق بود، با فروش این سهم تغییر اساسی در برنامه اش می دهد.

حمزه گفت: شرکت نفت بصره پس از خرید این سهم، با سایر شرکایی که این میدان نفتی را اداره می کنند هماهنگی خواهد کرد تا ادامه فعالیتها به شکل روان را تضمین کند.

سایر سهامداران خارجی میدان نفتی قرنه غربی ۱ شامل پتروچاینا با ۳۲.۷ درصد سهم، ایتوچوی ژاپن با ۱۹.۶ درصد سهم و پرتامینای اندونزی با ۱۰ درصد سهم هستند. شرکت اکتشاف نفت عراق هم پنج درصد سهم باقی مانده را در این میدان دارد.

درآمد نفتی، دستکم ۹۵ درصد از درآمد عراق را تشکیل می دهد. این کشور از فروپاشی تقاضا و قیمتهای نفت در سال گذشته که ناشی از شیوع کووید ۱۹ بود به شدت آسیب دید. اما بازار رو به بهبود است و اوپک هم در واکنش به احیای تقاضا، با افزایش اندک تولید از اول ماه مه موافقت کرده است.

مدیر شرکت نفت بصره گفت: عراق بودجه های سرمایه گذاری سال ۲۰۲۱ که از سوی شرکتهای نفتی بین المللی برای توسعه میادین نفتی جنوبی عراق ارائه شده و حدود هفت میلیارد دلار برآورد شده اند را تایید کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، وی گفت: عراق برای درآمدزایی بیشتر قصد دارد تولید نفت سبک را ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به ۱.۱ میلیون بشکه در روز برساند. صادرات نفت از ابتدای ماه مه تاکنون ۲.۸۵ میلیون بشکه در روز بوده که در مقایسه با ۲.۹ میلیون بشکه در روز در آوریل کاهش داشته است.