۰ نفر

معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد؛

یارانه ۷۵درصدی دولت برای گازسوز کردن مسافربرها

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۵۱
کد خبر: 526892
یارانه ۷۵درصدی دولت برای گازسوز کردن مسافربرها

معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: طرح تبدیل خودروهای مسافربر شخصی که با دوگانه سوز کردن تاکسی‌های اینترنتی از اسفند سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود، اکنون برای خودروهای آژانس با اعطای یارانه دولتی به میزان ۷۵ درصد از هزینه مورد نیاز اجرا می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «حمید قاسمی ده‌چشمه» ادامه داد: تا کنون بیش از ۳۵ هزار خودرو شخصی اعلامی از سوی وزارت کشور در این طرح ثبت نام کرده اند. این کار در ادامه طرح ملی و مصوبه شورای اقتصاد برای تبدیل خودروهای عمومی به دو گانه سوز (بنزین – سی. ان. جی) اجرا خواهد شد. البته در بخش تبدیل خودروهای مسافربر شخصی دارای ظرفیت محدودی است.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه اولویت برای ماشین های مسافر برشخصی پر مصرف است، افزود: لیست این ماشین ها از جانب وزارت کشور به وزارت نفت اعلام شده و ماشین های اعلام شده می توانند از یارانه دولتی این طرح که حدود ۷۵ درصد از هزینه های تبدیل است،  استفاده کنند.

وی گفت: برای ماشین های شامل طرح، پیامک واجد شرایط بودن استفاده از این طرح ارسال خواهد شد و مالکان این ماشین‌ها می‌توانند تنها با مراجعه به سایت gcr.niopdc.ir اقدام به ثبت‌نام و نویت‌گیری در کارگاه های تبدیل کنند.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه از خرداد ماه سال ۹۹ و  ابتدای طرح تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار خودروی عمومی در این سایت ثبت نام کرده اند که حدود ۱۳۵  هزار ماشین واجد شرایط استفاده از تسهیلات طرح بوده اند، افزود: مالکان خودروها هرچه سریعتر برای ثبت نام در این سایت به آن مراجعه کرده و نوبت خود را دریافت کنند.

قاسمی با تاکید بر آمادگی ۲۸۰ کارگاه‌ مجاز، گفت: این امکان وجود دارد تا در صورت نیاز تعداد این کارگاه ها نیز افزایش پیدا کند اما ظرفیت کافی برای تبدیل ماشین های ثبت نامی در حاضر در کشور وجود دارد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی زمان انتظار برای تبدیل را حدود دو هفته تا یک ماه برای خودروهای مسافربرشخصی اعلام کرد.

قاسمی افزود: تاکسی‌های اینترنتی، آژانس ها و  مسافربرهای بین شهری و روستایی از طریق فهرستی که وزارت کشور به وزارت نفت ارائه کرده، تبدیل خواهند شد و احتمال دارد در آینده برای سایر مسافربرهای شخصی نیز بر اساس اولویت پر مصرف بودن فراهم شود.

وی همچنین با تأکید بر آمادگی زیرساخت‌ها در این سامانه برای دریافت اطلاعات و سرعت گرفتن کار ثبت‌نام، گفت: پیمانکاران طرح نیز هم‌زمان به اطلاعات پنل این سامانه دسترسی دارند و می‌توانند برای کارگاه‌ها و تأمین کالا و مباحث مالی برنامه‌ریزی کنند.

قاسمی تاکید کرد: هم اکنون به طور میانگین روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب گاز سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که با توجه به زیرساخت‌های موجود امکان افزایش این رقم تا روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب نیز وجود دارد.

بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، طرح رایگان گازسوز کردن یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودرو عمومی شامل ون، تاکسی و وانت بار از اواخر سال ۹۸ آغاز شد و تا کنون ۱۰۰ هزار خودرو دوگانه شده اند.

اکنون نیز طرح گاز سوز کردن خودروهای مسافربر آژانس و اینترنتی در حال اجرا است.

منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح از محل صرفه جویی در مصرف سوخت مایع و جایگزینی آن با گاز تامین می شود.