۰ نفر

وزیر نیرو خبر داد؛

کاهش ۵۰درصدی بارندگی نسبت به سال قبل

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۲۱
کد خبر: 526626
کاهش ۵۰درصدی بارندگی نسبت به سال قبل

وزیر نیرو گفت: امسال بارش‌ها حدود ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر است و این موجب می‌شود که دقت ما در مصرف آب بالاتر رود و با توجه به این که تولید انرژی در کشور به وجود نیروگاه‌های برق آبی متکی است، کم بارشی در تولید برق هم اثر می‌گذارد.

به‌گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رضا اردکانیان صبح امروز با حضور در  یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: ٣٢٠٠ مگاوات امسال برق ناشی از نیروگاه‌های برق آبی ما کمتر بوده و لازم است در مصرف انرژی هم دقت کنیم.

وی با بیان اینکه نباید انتظار بارش سالانه متوسط ۲۵۰ میلی‌متری را داشته و در شرایط حدی باید بسیار مراقب مصرف باشیم، افزود: مصرف باید به اندازه باشد، مصرف صحیح بیش از هرچیز و پیش از هر چیز یک مسئله اخلاقی است.

بالای ۹۰ درصد آب موجود در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

وزیر نیرو گفت: اگر برخورد اخلاقی با مصرف آب و انرژی داشته باشیم، مسئله‌ای پیش نمی‌آید. بالای ۹۰ درصد آب موجود در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، امنیت غذایی برای ما مهم است، اما میزان مصرف آب در این بخش هم حائز اهمیت است.

اردکانیان افزود: در بخش صنعت آب کمتری مصرف می‌شود، اما ارزش افزوده بسیار بالایی دارد و این موجب می‌شود آب این بخش را تامین کنیم، اما نه این که لزوما از آب شرب استفاده شود. می‌شود از پساب تصفیه شده فاضلاب و شیرین کردن آب دریا استفاده کرد.

دمای آسایش حدود ۲۶ درجه است

وزیر نیرو با تاکید بر رعایت مصرف دستگاه‌های سرمایشی در تابستان امسال گفت: دمای آسایش حدود ۲۶ درجه است و هر یک درجه حرکت به سمت دمای آسایش، سه درصد در کاهش مصرف انرژی موثر است.

وی درباره لزوم استفاده نکردن از کولرهای گازی در ادارات دولتی گفت: از حدود ۶۰ هزار مگاوات توان مورد نیاز برای تامین برق در تابستان در اوج بار، ۲۴ هزار مگاوات مصرف دستگاه‌های سرمایشی است و به راحتی می‌توان این میزان را که هزار مگاوات آن مربوط به دستگاه‌های دولتی است، حداقل یک هزار مگاوات کاهش داد. این موجب می‌شود که تابستان امسال بدون مخاطره سپری شود.

افزایش ٢٢ درصدی مصرف در فروردین نسبت به سال گذشته

اردکانیان افزود: فروردین امسال ۲۲ درصد انرژی بیشتری نسبت به فروردین سال گذشته در کشور مصرف شد که بخشی از آن به گرمای زودرس و کم آبی و بخشی هم با رمزارزهای غیرمجاز مرتبط بوده که به شدت دنبال می‌شود اما بخش عمده به تحرک تولید برمی‌گردد.

وی در عین حال گفت: مردم، سال گذشته در مصرف، مدارای خوبی داشتند؛ امید است امسال هم این همراهی در مصرف آب و برق ادامه داشته باشد.

آغاز بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستا و برق‌رسانی به ۱۰ هزار خانوار عشایری

وی از بهره‌برداری ۲۷ پروژه از ابتدای امسال تاکنون در چارچوب پویش #هرهفته الف _ب_ایران خبر داد و گفت: سه‌شنبه هفته جاری و در هفته ششم این پویش، آغاز بهره‌برداری از طرح بزرگی با عنوان بهسازی شبکه برق ۱۰ هزار روستای کشور کلید خواهد خورد که این هفته بهسازی شبکه ۵۰۰ روستا عملیاتی می‌شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: علاوه این طرح‌های بهسازی شبکه، ۱۰ هزار خانوار عشایر کوچ‌رو از سامانههای متحرک برق اعم از پیل‌های سوختی و پنل‌های خورشیدی بهره‌مند می‌شوند.

وی درباره پویش #هرهفته الف_ب_ایران گفت: این طرح از نیمه سال و مهر ماه ۹۸ با اعلام رئیس جمهوری در جلسه هفدهم مهر هیئت وزیران شروع شد، هدف اصلی ما این بود که وزارت نیرو به عنوان یک دستگاه خدماتی در تمام سال‌ها دست اندرکار اجرای طرح‌های آب و برق است، در کوران جنگ اقتصادی و تبلیغاتی که علیه پایداری و تاب آوری و شرایط کشور صورت می‌گیرد، در چنین شرایطی به سهم خود نشان دهیم که هیچ نوع روزمرگی بر صنعت آب و برق حاکم نیست و دارای برنامه هستیم.

اردکانیان افزود: برای نیمه دوم سال ۱۳۹۸، ۲۲۷ پروژه با سرمایه گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومان به ثمر رسید که آخرین پروژه‌ها در ۲۰ اسفند همان سال افتتاح شد.

وی گفت: به اتکای این ظرفیت ایجاد شده و خانواده بزرگ صنعت آب و برق در داخل و خارج از دولت، سال ۱۳۹۹ نیز این پویش را با ابعاد بزرگتری شروع و در ابتدای سال اعلام کردیم ۲۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود ولی با استقبالی که به وجود آمد و ظرفیتی که تا پایان سال وجود داشت، ۳۰۷ طرح با سرمایه گذاری ۸۱ هزار میلیارد تومان به ثمر رسید.

وی از جمله این طرح‌ها به ۱۴ سد بزرگ مخزنی، ۱۴ نیروگاه، ۳۰ نیروگاه مقیاس کوچک، ۲۵ نیروگاه تجدیدپذیر، ۹ تصفیه‌خانه آب، ۱۳ تصفیه‌خانه فاضلاب و آبرسانی پایدار به ۱۶۵۰ روستای کشور اشاره کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه علاوه بر اینها، در سال ۱۳۹۹ توانستیم ۵۰ پروژه ساز و کاری هم به ثمر برسانیم، افزود: برای سال ۱۴۰۰ هم با این هدف و نگاه که مردم از بابت تغییر و تحول دولت باید بهره‌مند باشند، از ابتدای سال تا هفته چهارم اسفند ۲۹۰ پروژه با سرمایه گذاری ۶۶ هزار میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده است.

اردکانیان درباره استفاده علمی از آب و برق با بهره‌مندی از فناوری‌های روز اظهار داشت: شرایط اقلیمی کشور گرم و خشک است و در سال‌های اخیر هم موضوع تغییر اقلیم از حالت یک نظریه و فرضیه خارج شده و به عنوان یک حقیقت در مجامع علمی جهان مطرح است.