۰ نفر

میزان تولید فرآورده نفتی ایران چقدر است؟

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۲۸
کد خبر: 526262
میزان تولید فرآورده نفتی ایران چقدر است؟

ظرفیت روزانه پالایش نفت خام کشور از ۱.۸ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۲.۲ میلیون بشکه رسیده، همچنین تولید روزانه بنزین کشور از کمتر از ۵۰ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر و تولید روزانه گازوئیل از ۹۴ میلیون لیتر به ۱۱۳ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، علی رغم اینکه در سال ۱۳۹۱ تولید بنزین یورو ۴ و ۵ صفر بود، در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۷۶ میلیون لیتر رسیده و در گازوئیل نیز تولید گازوئیل با کیفیت یورو از ۶ میلیون لیتر در اوایل سال ۱۳۹۲ به ۴۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۸ رسیده است، همچنین طبق اعلام بیژن زنگنه - وزیر نفت صادرات فرآورده نفتی به دلیل افزایش گاز رسانی و افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها، تقریبا چهار برابر شده و از ۵.۹ میلیون تن  در سال ۹۱ به ۲۳ میلیون تن  در سال ۱۳۹۸ رسیده‌ است.

بنزین ایران به کجا صادر می شود؟

در این بین ایران بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده بنزین خاورمیانه نیز شناخته شده است و بنزین خود را به افغانستان، پاکستان، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و اقلیم کردستان عراق به طور مستقیم صادر می‌کند؛ در سال ۱۳۹۶ تولید بنزین کشور ۵۹ میلیون لیتر بود و پالایشگاه ستاره خلیج فارس، سه میلیون لیتر بنزین در روز تولید می کرد، در سال ۱۳۹۸ متوسط تولید بنزین به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسید که نیازمند ۱۲۰ میلیون لیتر ظرفیت عملیاتی است.

طبق اعلام مسوولان، از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ که به این عملکرد رسیدیم، شرایط تحریم حکم فرما بود، ایران در سال ۱۳۹۶ حدود  ۱۷ میلیون لیتر بنزین در روز واردات داشت  و اگر اقدامی برای خودکفایی انجام نمی‌شد، ‌در سال ۱۳۹۸ واردات به ۴۰ میلیون لیتر در روز می‌رسید. سرانجام با بهره‌ برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ایران در سال ۱۳۹۷ از واردات بنزین بی نیاز شد و در شهریور سال ۱۳۹۸ به عنوان صادرکننده بنزین به کشورهای همسایه مطرح شدیم، به طوری که نه تنها ارزی برای واردات خارج نشد بلکه تامین کننده ارز هم بودیم.

خودکفا نبودیم، سالی هشت میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد

این در حالی بود که در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ جهش قیمت ارز در کشور آغاز شد. در همان سال حتی قیمت ارز به ۱۹ هزار تومان رسید و طبق اعلام کارشناسان، اگر ایران به خودکفایی در تولید بنزین نرسیده بود، باید روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد، با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ سنت برای هر لیتر بنزین، روزی ۲۰ میلیون دلار، ماهانه ۶۰۰ میلیون دلار و در سال هشت میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات بنزین خارج می‌شد.

این در حالی است که در آن سال کل واردات کالاهای اساسی ایران ۱۰ میلیارد دلار بود. بنابراین اگر با همه محدودیت‌ها به تقاضا برای ارز در کشور، بنزین را نیز اضافه می‌کردیم، قیمت ارز بسیار بالاتر می رفت. از همین رو تاثیرهای جانبی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیشتر از تاثیر مستقیم بود، زیرا جلوی تورم و افزایش بیشتر قیمت مسکن و خودرو را در کشور گرفت.  

قیمت‌ فراورده‌های نفتی در ایران چقدر است؟

طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در حال حاضر بنزین موتور معمولی سهمیه ای در داخل کشور لیتری ۱۵۰۰ تومان و بنزین موتور معمولی غیر سهمیه ای لیتری ۳۰۰۰ تومان، بنزین سوپر لیتری ۳۵۰۰ تومان در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود. هم‌چنین نفت گاز و نفت کوره هر کدام  لیتری ۳۰۰ تومان عرضه می‌شود.

در این میان، قیمت نفت سفید نیز در هر لیتر ۱۵۰ تومان و گاز مایع در هر کیلوگرم ۲۳۰ تومان تخمین زده شده است.