۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / غلبه اخبار خوش جهانی بر نگرانی‌ های هند

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۳۵
کد خبر: 526175
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / غلبه اخبار خوش جهانی بر نگرانی‌ های هند

بازار نفت در هفته گذشته شاهد خبرهای مثبت متعددی بود که توانست تا حدودی در برابر فشارهای وارد شده از سوی هند مقاومت کند و برای دومین هفته متوالی با روند صعودی معاملات خود را به پایان برساند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ با نگاهی به اخبار نفتی در هفته گذشته، مشاهده می‌کنیم که بازار عمدتا روزهای خوشی را پشت سر گذاشته و پس از مدت‌ها تحمل ضرر و زیان بر اثر نگرانی‌های ایجاد شده توسط هند توانست نفس راحتی بکشد. این روزها، خبرهای رکورد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند به صورت مداوم شنیده می‌شود که باعث نگرانی سرمایه‌گذاران از وضعیت تقاضا در سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان شده است. با این حال، بازار در روز جمعه، هفته خود را با روند صعودی به پایان رساند.

بحران عمیقی که در هند مشاهده شد، در کنار نگرانی‌ها از اعمال قرنطینه‌های جدید در برزیل و ژاپن قرار گرفت و سایه‌ای بر چشم‌انداز تقاضای سوخت و بهبود اقتصادی افکند. این مساله، قیمت نفت را در اوایل هفته گذشته، از بالاترین سطح شش هفته پایین کشید.

داده‌های رسمی هند نشان داد که محدودیت‌های استانی این کشور به منظور مهار شیوع ویروس کرونا منجر به کاهش فروش سوخت در سومین مصرف‌کننده بزرگ جهان در ماه آوریل شده است. به طور کلی، تقاضای سوخت در این ماه نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، ۷درصد افت را تجربه کرده است. با این وجود، انتظار می‌رود به دنبال اعمال محدودیت‌های بیشتر، شاهد سقوط شدیدتری در تقاضای سوخت برای ماه می خواهیم بود.

اما از طرفی، عوامل مثبت بازار در هفته گذشته کم نبود. به دنبال عرضه گسترده‌تر واکسن کرونا و برداشته شدن برخی از محدودیت‌ها در آمریکا و اروپا و امید به افزایش سفرهای هوایی و جاده‌ای، چشم‌انداز صعودی برای تقاضای سوخت در فصل تابستان قوت گرفت. این خوش‌بینی‌ها تا حدی توانسته جلوی باد مخالف از سوی هند را بگیرد.

در سطح جهانی، امیدواری به افزایش عرضه واکسن، به ویژه در طول فصل مسافرت در سه ماهه سوم، باعث شد تحلیلگران پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت را برای پنجمین ماه متوالی افزایش دهند. بنا بر نظرسنجی انجام شده، ۴۹کارشناس پیش‌بینی کردند که میانگین قیمت برنت در سال جاری، به ۶۴.۱۷دلار در هر بشکه برسد؛ در حالی که اجماع ماه گذشته ۶۳.۱۲دلار و میانگین برای این معیار تا کنون ۶۲.۳۰دلار بوده است.

از سویی دیگر، آمار رسمی ارائه شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در اواخر هفته نشان داد که به دلیل افزایش تولید محصولات پالایشی و همچنین صادرات، موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده بیش از حد انتظار کاهش یافته است. موجودی نفت خام در هفته منتهی به ۳۰آوریل، ۸میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۸۵.۱میلیون بشکه رسید؛ در حالی که کارشناسان انتظار کاهش ۲.۳میلیون بشکه را داشتند. در همان هفته، ذخایر بنزین ایالات متحده نیز ۷۳۷هزار بشکه افزایش یافت، در حالی که پیش‌بینی می‌شد میزان آن ۶۵۲هزار بشکه کاهش پیدا کند.

با نگاهی به وضعیت بازار در آمریکا، مشاهده می‌شود که تقاضا در این کشور قدرت گرفته و اکنون میزان بهره‌برداری از پالایشگاه‌های این کشور به بالاتر از میانگین پنج ساله رسیده است. تحلیلگران انتظار دارند تقاضای سوخت جت آمریکا در سه ماهه دوم سال نسبت به سه ماهه نخست، با افزایش سفرهای داخلی ۳۰درصد رشد کند.

همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران هنوز چشم‌انتظار مذاکرات ایران و ایالات متحده در وین برای احیای توافق هسته‌ای هستند. با وجود اینکه صادرات نفت ایران اخیرا افزایش یافته بود، در صورتی که این مذاکرات سرانجام مثبتی داشته باشد، برداشته شدن تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا نیز باعث افزایش عرضه نفت ایران به بازار خواهد شد.

بازار آخرین روز معاملاتی هفته خود، یعنی جمعه را نیز مثبت به پایان رساند. داده‌های اقتصادی امیدوارکننده آمریکا و چین، بر نگرانی‌های ایجاد شده از سوی هند که به عنوان مانعی بر سر راه بازار قرار دارد، غلبه کرد و باعث بالا رفتن قیمت طلای سیاه شد. در زمان نوشتن این گزارش، معاملات آتی نفت خام برنت برای هر بشکه، در نزدیکی کانال ۶۸دلاری، و معاملات آتی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در کانال ۶۴دلاری قرار دارد.

از آنجا که کاهش محدودیت‌ها در ایالات متحده و اروپا، بهبود عملکرد کارخانه‌ها و واکسیناسیون ویروس کرونا، زمینه را برای احیای مجدد سوخت فراهم می‌کند، و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، وجود احتمال افزایش سفرهای تابستانی که باعث رشد بیشتر مصرف بنزین و سوخت جت خواهد شد، هر دو معیار برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در مسیر دستیابی به سود هفتگی برای دومین هفته متوالی هستند.

موارد ذکر شده، از عوامل صعود بازار در هفته گذشته بود و تا حدودی توانست ضررهای ایجاد شده به دلیل نگرانی‌ها از سوی هند را جبران کند. اما با این حال، باید منتظر بود و دید که در هفته آینده بازار طلای سیاه مغلوب وضعیت ناگوار هند خواهد شد، یا همچنان برای ادامه رشد خود به عوامل مثبت جهانی تکیه می‌کند. آیا مقاومت بازار ادامه دارد و در هفته جدید کانال ۷۰دلاری را فتح می‌کند؟