۰ نفر

۵ تا ۱۰ سال آینده صورت می‌گیرد؛

افزایش استفاده از انرژی بادی در آسیا

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۵۶
کد خبر: 525746
افزایش استفاده از انرژی بادی در آسیا

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، در بازه زمانی ۵ تا ۱۰سال آینده میزان استفاده از انرژی‌های بادی در آسیا در سطح بی‌سابقه ای افزایش خواهد یافت.

به گزارش انرژی وویس، انتظار می رود میزان استفاده از انرژی های بادی در آسیا در مدت ۵ تا ۱۰ سال آینده و مشخصا میان کشورهایی با اقتصادِ پیشرفته با رشد روز افزون روبرو شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، تایوان، ژاپن و کره جنوبی به سبب مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی در مقایسه با سایر کشورها، تمایل بیشتری به استفاده از منابع انرژی برگشت پذیر از خود نشان می دهند.
بدین ترتیب فرصت‌هایی برای شرکت های اروپایی فراهم خواهد شد تا نقش کلیدی را در توسعه بخش انرژی‌های بادی در آسیا ایفا کنند. 

آمارهای منتشر شده از سوی گروه «ریستاد انرژی» نشان می دهد تاکنون چین از نظر استفاده از انرژی باد با ظرفیت عملیاتی  ۹۴ درصدی  به عنوان دومین کشور بعد از انگلستان قرار دارد و  با تولید نزدیک به ۱۰ گیگابایت انرژی می تواند به رقیب این کشور تبدیل شود. انتظار می رود با گسترش استفاده از انرژی بادی این میزان به ۵۲ گیگابایت تا سال ۲۰۲۵ برسد.

پتانسیل بزرگ انرژی بادی آسیا 

« ونس هی او » مدیر مرکز اطلاعاتی مارکیت آی.اچ.اس در مصاحبه ای با « انرژی وویس » گفت بزرگترین پتانسیل برای تاسیس انرژی های بادی در ژاپن، کره جنوبی و تایوان وجود دارد.

تایوان تصمیم دارد تا سال ۲۰۲۵ ظرفیت تولید انرژی بادی را به ۵.۷ گیگابایت برساند. همچنین تایوان تصمیم دارد این رقم را  از ال ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۵  به ۱۰ گیگابایت برساند.

ژاپن نیز تصمیم دارد تا سال ۲۰۳۰ برنامه ای را با هدف تولید ۱۰ گیگابایت انرژی از منبع انرژی های تجدید پذیر اجرا کند. این موضوع در راستای اقدام کره جنوبی  برای تولیدِ ظرفیت ِ ۱۲ گیگابایتیِ انرژی های تجدید پذیر انجام می پذیرد. 

گفته می شود یکی از عوامل مهم و اصلی در بخش بازار انرژی بادی، سیاست های پشتیبانی کننده دولت ها در این حوزه است. 

« رابرت لیو » تحلیل گر بخش آسیا در مصاحبه با این رسانه خاطر نشان کرد، رشدی فزاینده در استفاده از انرژی بادی در آسیا در دهه آینده قابل پیش بینی است.

مدل تایوانی انرژی بادی 

تایوان به عنوان  یکی از اولین مدل های موفق در توسعه انرژی بادی در منطقه، بسیاری از شرکت های اروپایی  را به عنوان پیمانکار ترغیب به سرمایه گذاری در این کشور کرده است. 

توسعه انرژی بادی در تایوان  شامل استراتژی سه مرحله ایست. هدف تایوان این است که تا سال ۲۰۲۵ بتواند ۵.۷ گیگابایت از ظرفیت نصب شده تا مرحله دوم را بهره برداری کند و  در مرحله سوم از ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۵ سالانه ۱ گیگابایت به این ظرفیت بیفزاید. هنوز فاز سوم به تایید نهایی نرسیده است.

ژاپن و کره جنوبی 

ژاپن و کره جنوبی بعد از تایوان قرار دارند و به شیوه تایوان پیش می روند. ژاپن پتانسیل بزرگی برای توسعه انرژی بادی دارد. به علاوه با تکنولوژی بادهای ساحلی شناور که در اختیار دارد، پروژه های بیشتری را در آینده عملیاتی خواهد کرد. 

کره جنوبی با هزینه کردن ۴۳ میلیارد دلار در پروژه « سینان » از  ظرفیت ۸.۲ گیگابایت به هدف ۱۲ گیگابایتی تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. 

ویتنام 

شرکت « انترپرایز انرژی » در نظر دارد تا پروژه بادی با ظرفیت ۳.۴ گیگابایتی و هزینه ۱۲ میلیارد دلاری را در ویتنام آغاز کند. بانک جهانی تخمین می زند تا سال ۲۰۳۰ به اندازه ۱۰ گیگابایت ظرفیت بادی در این کشور عملیاتی شود .

بر پایه این گزارش از میانه دهه ۲۰۲۰ برخی شرکت ها به سمت  استفاده از تکنولوژی آب های عمیق خواهند رفت.

 انرژی بادی  فرصتی برای شرکت های اروپایی 

آسیا به دلیل دسترسی محدود به آب های کم عمق نسبت به اروپا از منابع بادی کمتری برخوردار است. بنابراین در آسیا توسعه سریع مالی در بخش سیستم های شناورِ ساحلی به خصوص در آب های نزدیک ژاپن، کره جنوبی و تایوان اتفاق می افتد. 

سه شرکت مهم اروپایی در بخش ساختن توربین یعنی « وستا» ، « زیمنس»  و « جی.ای » به دنبال سلطه بر بازار آسیا هستند. همچنین در بخش های دیگر از جمله نگهدارنده های انرژی، ژنراتورها  و مبدل ها نیز شرکت های اروپایی با  اشتراک گذاری تکنولوژی و متخصصان خود در این حوزه ها می توانند به بازیگردانانِ مهمی در این صنعت در آسیا تبدیل شوند. 

 صنعت انرژی بادی آسیا، در قسمت بادهای شناور ساحلی می تواند با اروپا رقابت کند و چه بسا از اروپا جلو بیفتد. مشخصا بازار بادهای شناور آسیا توجه شرکت های نفت و گاز اروپایی را به دلیل پتانسیل های هم افزایی و همکاری به خود جلب کرده است. 

فرصت های سرمایه گذاری برای بادهای شناور به ۵۸ میلیارد دلار در آسیا و اقیانوسیه رسیده است.