۰ نفر

نفت تحت تاثیر بازار داغ فلزات

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۴۷
کد خبر: 525148
نفت تحت تاثیر بازار داغ فلزات

تولیدکنندگان بزرگ نفت به مدت دهه ها پردرآمدترین های صنعت منابع طبیعی بودند اما اکنون از سوی همتایان معدنکار خود کنار زده شده‌اند که تحت تاثیر بازار داغ فلزات، سودهای کلانی به جیبشان سرازیر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پول بادآورده معدنکاری جدیدترین نشانه از رونق سنگ آهن، مس و سایر فلزات است که موج تورمی را به سراسر اقتصاد جهانی فرستاده و هزینه همه کالاها از سیمهای برق گرفته تا تیرهای ساختمان سازی را افزایش داده است.

طبق برآوردهای گردآوری شده توسط بلومبرگ، در دنیای کسب و کار پنج شرکت معدنی بزرگ سنگ آهن بزرگ امسال در مسیر کسب جمعا ۶۵ میلیارد دلار سود هستند که این رقم حدود ۱۳ درصد بیشتر از سود پنج تولیدکننده بزرگ نفتی بین المللی است.

به گفته مارک هانسن، مدیرعامل شرکت بازرگانی کنکورد ریسورسز، ارزش اکنون از انرژی به سمت فلزات تغییر جهت داده است.

سودهای معدنی خیره کننده عمدتا محصول سنگ آهن هستند که بزرگ ترین کالای جهان پس از نفت است. این ماده خام فولاد سازی نزدیک به قیمت ۲۰۰ دلار در هر تن معامله می شود و به رکورد قیمت حدود یک دهه پیش نزدیک شده که تقاضای بالای چین باعث ایجاد ابر سیکل کالاها شده بود. بزرگترین شرکتهای معدنی استرالیا می‌توانند با هزینه کمتر از ۲۰ دلار در هر تن، یک تن سنگ آهن را استخراج کنند.

 قیمت مس نیز افزایش پیدا کرده و هفته گذشته برای نخستین بار در یک دهه اخیر از مرز ۱۰ هزار دلار در هر تن عبور کرد. سبدی از فلزات پایه شامل آلومینیوم، نیکل، مس، قلع، سرب و روی در قیمتی معامله می شوند که تنها دو بار در تاریخ مدرن یکی در فاصله سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ و دیگری در سال ۲۰۱۱ مشاهده شد.

برای پنج معدنکار بزرگ سنگ آهن شامل گروه بی اچ پی، گروه ریوتینتو، واله، آنگلو امریکن و گروه فورتسکیو متالز سال مالی جاری دومین بار در قرن معاصر خواهد بود که این شرکتها درآمد بیشتری از همتایان نفتی خود پیدا می کنند.

در طول دوران رونق قبلی کالا که در فاصله سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ به اوج رسید، شرکت‌های بزرگ نفتی سودهای بیشتری نسبت به شرکت‌های معدنی بزرگ داشتند به عنوان مثال یک دهه پیش درآمد تطبیق یافته پنج شرکت بزرگ انرژی شامل اکسون موبیل، شورون، رویال داچ شل، توتال و بریتیش پترولیوم دو برابر درآمد پنج معدنکار بزرگ سنگ آهن بود.

اکنون افزایش سود معدنکاری مایه دردسر دیگری برای شرکت‌های نفتی بزرگ شده که در بحبوحه افزایش نگرانیها نسبت به تغییرات اقلیمی، تلاش می‌کنند سهامداران را جذب کنند. در حالی که معدنکاران در حال حاضر سود بیشتری را به سرمایه گذاران برمی‌گردانند، تولیدکنندگان نفت پس از کاهش سود نقدی سهام در سال گذشته، تازه سوددهی پیدا کرده اند.

معدنکاران داستان بهتری برای گفتن دارند. در حالی که نفت در گرمایش جهانی مشارکت می‌کند، بعضی از فلزات به خصوص مس برای ساخت آینده سبزتر بر مبنای خودروهای برقی کلیدی به شمار می‌روند.

نگرانیهای تورمی

سود بادآورده معدنکاری اهمیتی فراتر از صنعت منابع طبیعی دارد و نشان می‌دهد که شرکت‌ها در سراسر بخش‌های مختلف با افزایش هزینه‌ها روبه‌رو هستند که در مقطعی می‌تواند به تورم گسترده تر تبدیل شده و احتمالا به بازارهای اوراق قرضه و سهام آسیب می زند.

به گفته جان مادرسول، مدیر تحقیقات قیمت گذاری و خرید در شرکت مشاوره آی اچ اس مارکیتس، پس از یک سال افزایش چشمگیر قیمت کالا، فشارهای تورمی اکنون در زنجیره تامین ایجاد شده است.

 تاکنون بانک‌های مرکزی به خصوص بانک مرکزی آمریکا این فشارها را نادیده گرفته و اعلام کرده‌اند این افزایش قیمت موقتی هستند که بعید است مشکل تورم ایجاد کنند. بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد اگرچه تورم رشد کرده اما این افزایش تا حدود زیادی منعکس‌کننده عوامل موقتی است.

 سنگ‌آهن در یک سناریوی رویایی قرار دارد. تقاضا به خصوص از سوی چین فراوان است هرچند عرضه محدود است. چین که در حدود نیمی از تولید جهانی فولاد سهم دارد، میزان بالایی از این فلز را تولید می کند. همزمان تولید صنعتی در سایر نقاط جهان نیز تحت تاثیر اقدامات محرک اقتصادی و روند احیای اقتصادی از پاندمی افزایش پیدا کرده است و تولیدکنندگان تلاش می‌کنند معادنشان با ظرفیت کامل فعالیت کند.

سوددهی به سهامداران

با این حال آنچه که از محدودیت عرضه فلزات حمایت کرده تصمیم استراتژیکی است که معدنکاران بزرگ نیم دهه پیش اتخاذ کردند. این معدنکاران پس از اینکه سالها به عرضه رو به توسعه به بازار جهانی پرداختند، برنامه های رشد خود را کنار گذاشته و در عوض به سوددهی به سهامداران متمرکز شدند. خبر خوب برای سرمایه‌گذاران این است که در طول موج قیمتهای بالا، احتمالا سود بیشتری را مشاهده خواهند کرد.

 برخلاف ابرسیکل قبلی کالا، معدنکاران که آسیب یک سری قراردادها و پروژه های فاجعه آمیز را فراموش نکرده اند، تمایلی به اختصاص درآمد اضافی خود به خرید شرکتها یا معادن جدید ندارند و در عوض ترجیح می دهند سود نقدی بالایی به سهامداران پرداخت کنند. این مسئله هفته گذشته توسط مدیرعامل شرکت واله روشن شد. این غول معدنی برزیلی بهترین نتایج سه ماهه خود از زمان ابرسیکل یک دهه پیش را گزارش کرد. بارتولومو، مدیرعامل واله گفت: انتظار هزینه فوق العاده را نداشته باشید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، غول‌های نفتی اکنون همین رویکرد را در پیش گرفته اند و شرکت‌ها از اکسون موبیل گرفته تا بریتیش پترولیوم برنامه های رشد تولید نفت را رها کرده و در عوض تلاش می‌کنند دوباره اعتماد سهامداران را جلب کنند.  آنها هزینه برای پروژه‌های جدید را کاهش داده و پس از پرداخت بدهی قول می‌دهند به جای توسعه معادن و پالایشگاههای جدید که در سیکل قبلی انجام داده بودند، سود بیشتری به سرمایه گذاران پرداخت کنند. این امر احتمالا به عرضه کمتر نفت در اواخر دهه جاری منجر شده و به نوبه خود از قیمت‌ها پشتیبانی خواهد کرد.