۰ نفر

مذاکرات عربستان برای فروش بخشی از خطوط لوله گازی

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۳۲
کد خبر: 523591
مذاکرات عربستان برای فروش بخشی از خطوط لوله گازی

آرامکوی سعودی به منظور تهیه نقدینگی و جلب سرمایه گذاران بین المللی بیشتر، در حال بررسی فروش سهمی در شبکه خط لوله گاز طبیعی وسیع خود است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این شرکت دولتی مذاکرات مقدماتی را برای این اقدام انجام داده است. هر گونه توافقی باتوجه به قراردادی که تنظیم می شود، می تواند میلیاردها دلار برای آرامکو به همراه داشته باشد.

این غول نفتی در خط مقدم برنامه عربستان سعودی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و متنوع سازی اقتصاد این کشور قرار دارد. آرامکو اوایل ماه جاری اعلام کرد بیش از ۱۲ میلیارد دلار از فروش سهمی در واحد خط لوله نفت خود به کنسرسیومی که در راس آن EIG گلوبال انرژی پارتنرز قرار دارد، تهیه خواهد کرد.

بلومبرگ نیوز هفته گذشته گزارش کرده بود این شرکت در حال انجام یک بازبینی استراتژیک از کسب و کار بالادستی خود در حرکتی است که ممکن است به معرفی سرمایه گذاران خارجی به بخشی از دارایی‌های نفت و گازش منتهی شود. یاسر الرمیان، رئیس هیئت مدیره آرامکو فروش سهم در داراییهای غیراصلی را به منظور کمک به توان پرداخت ۷۵ میلیارد دلار سود نقدی به سهامداران که در راس آنها دولت عربستان سعودی قرار دارد، آغاز کرده است.

سیستم مستر گاز آرامکو، شبکه‌ای از خط لوله های گاز است که تولید را به پایگاههای فرآوری در سراسر عربستان سعودی وصل می‌کند. طبق گزارش سالانه آرامکو، این زیرساخت ظرفیت حدود ۹.۶ میلیارد فوت مکعب در روز را دارد.

منابع آگاه اظهار کرده اند رایزنی‌ها در مراحل اولیه است و معلوم نیست که ‌که آرامکو چنین معامله ای را انجام دهد. این شرکت سال گذشته در مدیریت ارشد خود تغییر و تحولی صورت داد و واحدی را ایجاد کرد که بر بهینه سازی دارایی هایش متمرکز است و به ارزیابی داراییهای فعلی و افزایش تقویت دسترسی به بازارهای رشد می پردازد. این واحد تحت مدیریت عبدالعزیز القدیمی قرار دارد که به امین ناصر، مدیرعامل آرامکو گزارش می دهد. طبق گزارش شرکت بریتیش پترولیوم، عربستان سعودی هشتمین ذخایر بزرگ گاز در جهان را دارد و پس از قطر صاحب بزرگترین ذخایر گاز در میان کشورهای عربی است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی تا پیش از این عمدتا به ذخایر نفتی عظیم خود متمرکز بود اما در سالهای اخیر که دولت این کشور تلاش کرده تا اقتصاد را متنوع کرده و از سوخت‌های پاک برای نیروگاههای داخلی استفاده کند، تولید گاز را افزایش داده و تولید این کشور در سال ۲۰۲۰ به رکورد بالایی رسید.