۰ نفر

ایران در تولید بنزن خودکفا شد

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۷
کد خبر: 523197
ایران در تولید بنزن خودکفا شد

جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید بنزن در پتروشیمی «بوعلی‌سینا» در سال ۹۹، از واردات این محصول راهبردی بی‌نیاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این مجتمع آروماتیکی پارسال موفق به تولید بیش از ۱۰۰ درصد برنامه تولید خود در محصول بنزن شده و با تولید ۸۵ هزار و ۶۱۰ تن محصول نسبت به سال ۹۸ با هشت درصد افزایش، به تولید حداکثری رسیده است.

«اردلان صداقت‌زاده»، مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا در این زمینه اظهار داشت: این افزایش تولید، کشور را از واردات محصول راهبردی بنزن که به‌عنوان محصول پایه در شوینده‌ها و مواد بهداشتی کاربرد دارد بی‌نیاز کرده تا علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و لزوم افزایش مصرف شوینده‌ها، کشور بدون چالش و با تکیه بر تولیدات داخلی نیازهای مصرف‌کنندگان را برطرف کند.

وی ادامه‌داد: با تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه تولید در سال ۹۹، علاوه بر جلوگیری از واردات‌ محصول بنزن، بخشی از تولید این محصول راهبردی به خارج از کشور صادر کرده‌ شده که در شرایط سخت تحریم‌های یک‌جانبه‌ و ظالمانه علیه کشور، ارزآوری قابل توجه‌ای را برای کشور به ارمغان آورده‌ است.

مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا افزود: همچنین پارسال تولید محصولات برش سبک با ۲۲ درصد، برش سنگین با هفت درصد و گاز مایع با هفت درصد افزایش همراه بوده است.

صداقت‌زاده خاطرنشان‌کرد: صادرات زمینی این محصول در سالی که گذشت رشد چشمگیر ۳۴۰ درصدی در مقایسه با سال ۹۸ نشان می‌دهد که با افزایش حمل‌ونقل زمینی و  کاهش حمل‌ونقل دریایی، هزینه حمل محصولات نیز به‌شدت کاهش داشته و سبب افزایش سود این شرکت شده است.

وی بیان‌داشت: سال ۹۹ مقدار فروش شرکت در مجموع ۲۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ را نشان‌ داد که روزهای خوب شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا در روزهای تحریم با تکیه بر توان داخلی و بی‌اثر ساختن تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی را نوید می‌دهد.

بنزن (به انگلیسی: Benzene) مایعی است بی‌رنگ، خوشبو و فرار که با شعله زرد رنگ همراه با دوده می‌سوزد و در تولید صنعتی گروهی از مواد مانند پلی‌استایرن، لاستیک مصنوعی و نایلون استفاده می‌شود. این مایع در تهیهٔ شوینده‌ها و رنگ‌ها نیز به کار می‌رود.