۰ نفر

سد هندی در برابر صعود نفت

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۵:۲۰
کد خبر: 523050
سد هندی در برابر صعود نفت

بازار نفت دو هفته قبل حدود ۶‌درصد بالا رفته بود اما هفته گذشته با افت حدود یک درصدی همراه شد چراکه آمار ابتلای روزانه به کرونا در هند یعنی سومین مصرف‌کننده نفت جهان آنقدر بد بوده و رکورد زده که عوامل مثبت مانند پیشروی واکسیناسیون و انتشار آمار مثبت اقتصادی در آمریکا و اروپا را تحت‌الشعاع قرار داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، وضع شیوع کووید-۱۹ در چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، ژاپن نیز خوب نیست و گفته شده وضعیت اضطراری در این کشور از یکشنبه تا ۱۱ ماه مه برقرار خواهد شد. این دو عامل به کاهش حدود ۳ درصدی بهای طلای سیاه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه انجامید.
با بازگشت روند مثبت در دو روز آخر هفته افت هفتگی کاهش یافت اما جبران نشد. از سوی دیگر، خبرهایی در طول هفته مبنی بر احتمال لغو نشست وزارتی اوپک پلاس در روز ۲۸ آوریل (چهارشنبه هفته جاری) و اکتفا کردن به برگزاری نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق به گوش می‌رسید چراکه گفته می‌شد این ائتلاف تصمیم خود برای افزایش تدریجی عرضه را در سه ماه آینده گرفته و نیازی به دیدار مجدد همه وزرا به خصوص در ماه رمضان نیست.
 
با این حال، آخرین خبرها حاکی از برقرار بودن برنامه قبلی است و این نشست چهارشنبه با حضور مجازی وزرا برگزار خواهد شد. یکی از دلایل بازبینی طرح افزایش تولید اوپک و متحدانش در این جلسه به موضوع ایران برمی گردد که از محدودیت تولید به علت تحریم معاف است اما همه خبرها مبنی بر رشد تولید و صادرات آن است. علاوه بر این، مذاکرات وین بین ایران و قدرت‌های جهانی این احتمال را تقویت کرده که تحریم‌ها علیه ایران ممکن است در آینده نزدیک رفع شوند یا آنطور که برخی منابع خارجی می‌گویند، فعلا تحریم‌های نفتی برداشته شوند. این موضوع می‌تواند در کوتاه‌مدت بر بازار نفت فشار بیاورد؛ هرچند به گفته کارشناسان بازار توانایی جذب بشکه‌های جدید ایران را خواهد داشت.

افت هفتگی طلای سیاه

نفت در هفته‌ای که گذشت به خاطر گسترش ویروس کرونا در برخی کشورها مانند هند که خوش‌بینی‌ها درباره نشانه‌های مثبت اقتصادی را در مورد آمریکا و اروپا کاهش داده بود، به سطوح پایین‌تری تنزل یافت.  در این هفته سه روز افزایشی (شنبه، پنج‌شنبه و جمعه) و دو روز کاهشی (سه‌شنبه و چهارشنبه) برای نفت رقم خورد.

با این حال، نتیجه کاهش یک درصدی آن برای نفت برنت بود و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز ۶/ ۱ درصد در این بازه زمانی پایین رفت.  آمریکا همچنان در پیشانی امیدواری‌ها برای افزایش تقاضای نفت قرار دارد چراکه واکسیناسیون سریع در این کشور تا حدود زیادی آن را از موج جدید شیوع کووید-۱۹ در امان نگه داشته است. این موضوع برای بازار نفت از این جهت اهمیت دارد که ایالات‌متحده بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان است و بازگشت خودروها به جاده‌ها منجر به رشد مصرف سوخت به خصوص در فصل رانندگی در ایام تعطیل تابستان خواهد شد.

آمریکا تاکنون با بیش از ۳۲ میلیون نفر بیشترین آمار مبتلایان از آغاز همه گیری را داشته و در این مدت افزون بر ۵۸۵ هزار نفر به این خاطر جانشان را از دست داده‌اند. در روز جمعه مجموعه‌ای از آمار مثبت اقتصادی درباره آمریکا به رسانه‌ها سرازیر شد. فروش خانه‌های جدید در ماه مارس به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۶ رسید. در همین حال، یک شاخص برای تولید و ارائه خدمات در آوریل به رکوردی تاریخی دست یافت. علاوه بر این، دلار آمریکا در برابر دیگر ارزها تضعیف شد که جذابیت کامودیتی‌هایی که با این ارز قیمت‌گذاری می‌شوند را افزایش داد. همزمان شاخص اس اند پی ۵۰۰ بالا رفت.

سد هندی نفت

آمار و ارقام تولید در اروپا هم خوش بینی درباره ریکاوری در این قاره را بالا برده است. با این حال، هند سدی در برابر این خوش بینی‌ها بود. در هفته گذشته این کشور چند بار به رکورد مبتلایان روزانه رسید. فقط در روز جمعه بیش از ۳۴۵ هزار مورد ابتلای جدید گزارش شد. این کشور در حال تجربه موج دوم شیوع است. مصرف گازوئیل و بنزین در سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان ممکن است در ماه جاری یک پنجم کاهش یابد. علاوه بر این، معامله‌گران می‌گویند بزرگ‌ترین پالایشگر این کشور بر خلاف انتظار از خرید نفت غرب آفریقا امتناع کرده است.  ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در Oanda Corp. می‌گوید: «یک اعتقاد واقعا قوی وجود داشت که ما قرار است چشم‌انداز تقاضای خیلی خوبی را در آسیا ببینیم.» این تحلیلگر می‌افزاید: «با وجود نگرانی‌ها در کشورهایی مانند هند و ژاپن، به نظر می‌رسد ریکاوری اقتصاد جهانی به هیچ نحوی متوازن نخواهد بود و این موضوع بر وضعیت سفرهای بین‌المللی تاثیرگذار خواهد بود.»  نفت از ابتدای سال جاری میلادی تقریبا ۳۰ درصد افزایش یافته است اما قیمت‌ها برای رسیدن به اوج‌های جدید اخیرا به مشکل خورده‌اند چراکه وضعیت کرونا در برخی کشورهای کلیدی مصرف‌کننده نفت بدتر شده است. ژاپن در حال تجربه افزایش موارد ابتلا به کرونا است و قرار است از امروز یکشنبه تا ۱۱ ماه مه (۲۱ اردیبهشت) در شهرهایی چون توکیو حالت اضطراری اعلام شود. اندرو لبو، یکی از شرکای ارشد Commodity Research Group معتقد است: «در کوتاه‌مدت، بازار با ریکاوری ناهمواری در تقاضا مواجه می‌شود. به دلیل نگرانی‌ها حول وضعیت هند و ژاپن... بازار در حال تلاش برای اندازه گیری این است که تقاضا به چه سمتی پیش خواهد رفت.»  در حالی که هند تاکنون از قرنطینه سراسری اجتناب کرده، اثر آن بر تقاضا با موج اول شیوع کرونا در این کشور در سال گذشته که با اقدامات سختگیرانه‌ای همراه بود، قابل قیاس است.  با این حال، قیمت‌ها خسارت بیشتری نداشته‌اند چراکه عوامل مثبتی مانند توزیع واکسن کرونا و مدیریت عرضه منعطف سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از بهای طلای سیاه حمایت کرده است. اوپک پلاس از ابتدای ماه آینده (مه) به تدریج و طی سه ماه عرضه خود را در مجموع بیش از ۲ میلیون بشکه افزایش خواهد داد. این گروه چهارشنبه این هفته یک جلسه کامل وزارتی برگزار خواهد کرد تا وضعیت جهانی عرضه را ارزیابی کند.  الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و وزیر انرژی سابق این کشور چهارشنبه هفته گذشته گفت برآورد می‌کند سیاست‌های نفتی کشورهای عضو اوپک پلاس در این جلسه تغییری نکند.

کاهش تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای نخستین بار از مارس

شرکت‌های انرژی آمریکا تعداد دکل‌های فعال حفاری در این کشور را برای اولین بار از ماه گذشته میلادی کاهش دادند هرچند قیمت‌های بالاتر نفت در ماه‌های  اخیر باعث بازگشت حفاران نفتی به میادین شده است.  به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت ارائه‌دهنده خدمات انرژی بیکر هیوز، تعداد دستگاه‌های حفاری در هفته منتهی به ۲۳ آوریل به ۳۴۳ واحد تنزل یافت، این در حالی است که دکل‌های گازی بدون تغییر ۹۴ دستگاه باقی ماندند.  به طور کلی، شمار دکل‌های حفاری نفتی و گازی در آمریکا که شاخصی زودهنگام برای تخمین تولید در آینده است با یک دستگاه کاهش به ۴۳۸ رسید. پیش از این هفته، شرکت‌های حفاری برای پنج هفته پیاپی تعداد دکل‌ها را بالا برده بودند. با این حساب، تعداد دکل‌ها حالا ۸۰ درصد بالاتر از کف آنها در آگوست سال گذشته به شمار می‌رود که شمارشان به ۲۴۴ دستگاه رسیده بود.