۰ نفر

هشدار اوپک به آمریکا درباره تبعات قانون ضد اوپک

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۳۸
کد خبر: 522690
هشدار اوپک به آمریکا درباره تبعات قانون ضد اوپک

دبیرکل اوپک هشدار داد اگر آمریکا تصمیم بگیرد لایحه معروف به نوپک را تصویب کند، داراییها و کارکنان آمریکایی در خارج از این کشور ممکن است به خطر بیافتند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در نامه ای کشورهای عضو این سازمان صادرکننده نفت را تشویق کرد با دولت آمریکا تعامل داشته باشند.

در این نامه که توسط رویترز مشاهده شده، آمده است: ضروری است که کشورهای عضو اوپک تماسهای دیپلماتیک دوجانبه را با مقامات دولتی در آمریکا را تقویت کرده و به آنها معایب تصویب شدن قانون نوپک را توضیح دهند. این می تواند شامل به خطر افتادن منافع آمریکا در خارج از این کشور و حفاظت از پرسنل و داراییهای آنها باشد.

کمیته قضایی کنگره آمریکا هفته جاری لایحه ای را تصویب کرد که اجازه می‌دهد اوپک و کشورهایی که با این گروه همکاری می کنند به دلیل بالا بردن مصنوعی قیمت‌های نفت، هدف پیگرد قرار گیرند. لوایح مشابه در کنگره در ۲۰ سال گذشته برای تحت فشار قرار دادن اوپک در زمانی که قیمت‌ها روبه افزایش بوده اند، معرفی شده اند بدون این که موفقیتی داشته باشند.

مقامات اوپک پلاس می گویند دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و تولید این گروه به هر حال قرار است افزایش پیدا کند. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه به خبرنگاران گفت: این قانون صد ساله است. من خبر تصویب این لایحه در کمیته قضایی کنگره را خواندم اما خود این قانون تصویب نشده است و سالهای زیادی است که تحت بحث قرار دارد.

این لایحه آخرین بار در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در قدرت بود، مورد توجه قرار است. ترامپ چندین بار از عربستان سعودی برای اجرای کاهش تولید که با هدف تقویت قیمتها بود، به شدت انتقاد کرده و از لایحه نوپک به عنوان یک اهرم استفاده کرده بود. خط و نشان ترامپ وزیران نفت اوپک را به تکاپو انداخت و این گروه بی سر و صدا به سراغ لابیستها در واشنگتن رفت تا مانع تصویب نوپک شوند و مقامات سعودی درباره تولید انرژی به مذاکرات مستقیم با همتایان آمریکایی خود پرداختند.

رییس جمهور فعلی آمریکا فاصله خود را با اوپک حفظ کرده است. وی در زمان باراک اوباما که تهدید کرده بود در صورت تصویب لایحه نوپک در کنگره، آن را وتو خواهد کرد، معاون رییس جمهور بود.