۰ نفر

اویل پرایس؛

آرامکو سهام خود در میادین نفتی غیر استراتژیک را می‌فروشد

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۵۶
کد خبر: 522685
آرامکو سهام خود در میادین نفتی غیر استراتژیک را می‌فروشد

آرامکو به دنبال کاهش سودهی شرکت از زمان سقوط قیمت نفت در سال گذشته میلادی، تصمیم گرفته سهام برخی میادین نفتی غیر استراتژیک را به سرمایه‌گذاران خارجی بفروشد.

به گزارش اویل پرایس، شرکت آرامکوی عربستان که تمام سرمایه‌های نفت و گاز عربستان را طی یک توافق چند دهه‌‌ای با دولت این کشور در اختیار دارد، در حال بررسی فعالیت‌های اکتشاف و تولید خود و احتمالاً فروش سهام برخی میادین نفتی غیر استراتژیک به سرمایه‌گذاران خارجی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، آرامکو پس از پایان بررسی‌های خود تصمیم می‌گیرد که آیا سهام خود در این میادین نفتی را بفروشد یا قراردادهای جدید همکاری برای توسعه و راه‌اندازی منابع جدید گاز طبیعی در عربستان ببندد.

 هر قرارداد مربوط به فعالیت‌های اکتشاف و تولید میلیاردها دلار برای شرکت آرامکو درآمد دارد. سوددهی این شرکت از زمان سقوط قیمت نفت در سال گذشته میلادی کاهش یافته است. این در حالی است که آرامکو تعهد خود برای پرداخت 75 میلیارد دلار سود سالانه به سهامداران را حفظ کرده است. دولت عربستان 98 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

 بزرگترین شرکت نفت و بزرگترین صادر کننده نفت دنیا حدود سه دهه پیش در حال مذاکره در مورد همکاری‌های احتمالی با شرکت‌های نفت بین‌المللی جهت توسعه برخی ذخایر نفت و گاز عربستان بود ولی این مذاکرات به خاطر عدم موافقت سرمایه‌گذاران با مفاد پیشنهادی عربستان به سرانجام نرسید.

 عربستان برای تامین مالی طرح دورنمای 2030 که توسط محمد بن سلمان ولیعهد این کشور به منظور متنوع کردن اقتصاد آن پیشنهاد شده، به پول زیادی نیاز دارد.

 شرکت آرامکو در اوایل همین ماه یک قرارداد سرمایه‌گذاری زیرساختی به ارزش 12.4 میلیارد دلار با کنسرسیومی به رهبری شرکای انرژی جهانی EIG بسته است که 49 درصد از یکی از شعبه‌های جدید آرامکو با عنوان شرکت خط لوله نفت آرامکو را در اختیار خواهد داشت.

 مقامات آرامکو عقیده دارند این نقل و انتقال‌ها توانایی آرامکو برای پاسخ به تغییرات بازار را افزایش می‌دهند.