۰ نفر

رییس سابق کمیته نفت تشریح کرد؛

تاثیر مذاکرات ایران و عربستان بر بازار نفت

۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۸:۱۲
کد خبر: 522605
تاثیر مذاکرات ایران و عربستان بر بازار نفت

علی بختیار گفت: همکاری سیاسی ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ انرژی دنیا حتما می‌تواند شرایط دو کشور را در تجارت نفت تسهیل و بازگشت ایران را به بازار در شرایط مناسب‌تری قرار دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا،  علی بختیار، درباره مذاکرات ایران و عربستان و تاثیر آن بر بازگشت نفت ایران به بازار در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین اظهار داشت: سیاست ایران تعمیق روابط مسالمت‌آمیز و همه‌جانبه اقتصادی و سیاسی با همسایگان و خصوصا با کشورهای اسلامی است. 

وی افزود: مشترکاتی بین ایران و عربستان وجود دارد که در گذشته روابط دو کشور را در سطح قابل قبولی نگه داشته بود، در سال‌های اخیر برخی تحرکات و حضور امریکا در منطقه و اتفاقاتی که در  پی آن رخ داد منجر به این شد که روابط دو کشور تیره شود. البته نباید غافل شد که گروه‌های افراطی نیز در داخل کشور بر این مسائل دامن زدند و با تندروی و حمله به سفارت عربستان مانع روابط مسالمت‌آمیز شدند، اگرچه امریکا و رژیم صهیونیستی هم تلاش کردند روابط تهران-ریاض مطلوب نباشد. 

وی افزود: رییس جمهور سابق امریکا تلاش زیادی جهت ایجاد تنش در منطقه داشت که بر روابط ایران در منطقه تاثیر گذاشت اکنون شرایط حاکم در ایالات متحده تضعیف روابط با رژیم صهیونیستی است و این فرصتی برای جمهوری اسلامی فراهم کرده که به سمت همگرایی با همسایگان پیش برود. 

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: اگر ایران و عربستان روابط حسنه داشته باشند به تنش زدایی در منطقه کمک می‌کند و مسایل منطقه از جمله یمن نیز می‌تواند با مذاکره دو دولت مهم منطقه یعنی تهران- ریاض حل شود.

وی گفت: کشورهای منطقه چه شورای همکاری خلیج فارس و چه اتحادیه عرب به نفع‌شان است که به سمت همگرایی پیش بروند، قطع روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای منطقه به نفع هیچیک نیست چون منجر خواهد شد دیگران از جمله رژیم صهیونیستی منتفع شوند و کشورهای دیگر اختلال‌گر انتفاع داشته باشند. 

بختیار تاکید کرد: زمانی که روابط ایران و عربستان خوب بود شرایط منطقه هم خوب بوده و بالعکس واگرایی دو کشور منجر به شرایط تنش‌زا در منطقه شده است. اکنون ایران اعلام کرده آماده گفت‌وگو و برگشت به شرایط گذشته است. 

وی گفت: اکنون قوه قضاییه باید با افرادی در داخل که افراطی گری کرده و در حمله به سفارتخانه‌ها حضور داشتند، برخورد کرده و از گروه‌های افراطی ممانعت کند. سیاست ایران تعامل با همه کشورها جز رژیم صهیونیستی است، ضرورت دارد برای اتخاذ تصمیم درست توسط مسئولین در حوزه دیپلماسی و مهیا شدن شرایط برای مذاکره، قوه قضاییه و دستگاه امنیتی و انتظامی نیز فضا را براری رفع تنش ها فراهم کنند.

بختیار در ادامه بیان داشت: ایران و عربستان هر دو در اوپک هستند و همکاری‌هایی با هم دارند چه به لحاظ تولید و میزان آن و چه به لحاظ قیمتی و همچنین بازارها هر دو تاثیرگذارند اگر همکاری‌ها در حوزه سیاست تنگاتنگ باشد ما در بازار هم می‌توانیم بهتر ورود کنیم.

وی ادامه داد: تعدادی از میادین نفتی و گازی دو کشور از جمله فروزان و فرزاد مشترک است همکاری‌ها می‌تواند به این سمت برود که به جای صرف هزینه برای توسعه جداگانه از سوی هر کشور به طور مشترک از میادین بهره برداری کنند. 

رییس سابق کمیته نفت و کار کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: همکاری سیاسی ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ انرژی دنیا حتما می‌تواند شرایط دو کشور را در تجارت نفت تسهیل و بازگشت ایران را به بازار در شرایط مناسب‌تری قرار دهد.