۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط قیمت نفت به دنبال افزایش ذخایر آمریکا / افزایش مبتلایان کرونا از عوامل افت بازار

۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۱۶
کد خبر: 522538
سقوط قیمت نفت به دنبال افزایش ذخایر آمریکا / افزایش مبتلایان کرونا از عوامل افت بازار

به دنبال افزایش غافلگیرکننده موجودی نفت خام آمریکا و همچنین افزایش چشمگیر موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند و ژاپن که سبب تاریک شدن چشم‌انداز تقاضا شد، قیمت نفت روز پنجشنبه روند نزولی در پیش گرفت.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، روز پنجشنبه ضرر و زیان بازار نفت به دلیل افزایش غافلگیرکننده موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده و همچنین احیای مجدد موارد ابتلا به بیماری کووید-19 در هند و ژاپن، به روز سوم کشیده شد و این نگرانی را ایجاد کرد که ممکن است بهبود اقتصاد جهانی و تقاضای سوخت متوقف شود.

معاملات آتی نفت خام برنت به دنبال سقوط 1.25دلاری روز چهارشنبه، 20درصد یا 0.3سنت کاهش یافت و به 65.12دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز پس از تجربه افت 1.32دلاری روز گذشته، با 21سنت یا 0.3درصد کاهش، به قیمت 61.14دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

هر دو قرارداد در روز چهارشنبه بیش از 2درصد افت را تجربه کرد و در پایین‌ترین حد خود از تاریخ 13آوریل بسته شد. این معاملات تا کنون سقوط 3درصدی را در هفته جاری تجربه کرده‌ است.

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به 16آوریل به طور غیر منتظره‌ای افزایش یافت. در حالی که تحلیلگران انتظار کاهش 3میلیون بشکه را داشتند، موجودی نفت آمریکا 594هزار بشکه افزایش را تجربه کرد.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر بورس کالای راکوتن گفت: "افزایش غیرمنتظره و قابل توجه در موجودی نفت خام ایالات متحده به نگرانی در خصوص ضعف تقاضا که بر خلاف انتظارها برای بهبود چشمگیر آن بود، دامن زد."

وی در ادامه اذعان داشت: "مورد دیگری که به روند بازار آسیب می‌زند این واقعیت است که بر خلاف امیدها مبنی بر اینکه گسترش واکسناسیون سبب بهبود وضعیت ابتلا خواهد شد، باز هم بیماری همه‌گیر کووید-19 با سرعت بالایی در هند و ژاپن در حال افزایش است."

هند، سومین مصرف‌کننده نفت در جهان، روز پنجشنبه 314هزار و 835مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را طی 24ساعت گذشته گزارش کرد که بالاترین افزایش ثبت شده در جهان را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌‌ای، انتظار می‌رود ژاپن، چهارمین واردکننده نفت در جهان نیز سومین وضعیت اضطراری را در توکیو و سه استان غربی اعلام کند که ممکن است حدود 2هفته ادامه داشته باشد.

معاون نخست وزیر روسیه و منابع اوپک پلاس گفتند که سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن به رهبری روسیه، قرار است که یک جلسه کاملا کارشناسی را برای هفته آینده ترتیب دهند که در آن تغییرات عمده در سیاست بعید به نظر می‌رسد.

به گفته توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر کارگزاری Fujitomi، قیمت نفت اوایل این هفته، به دنبال اخبار مربوط به اعلام وضعیت اضطراری صادرات در لیبی، مختصر افزایشی را تجربه کرد، اما نگرانی در خصوص گسترش بیماری همه‌گیردر آسیا، اکنون بر اخبار لیبی غلبه کرده است.

شرکت ملی نفت لیبی (NOC)، روز دوشنبه وضعیت اضطراری را برای صادرات از بندر هاریگا اعلام کرد و گفت به دلیل اختلاف بودجه با بانک مرکزی این کشور، ممکن است این اقدامات را به سایر تسهیلات نیز گسترش دهد.