۰ نفر

اشتهای چین برای خرید نفت فروکش می‌کند

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۲۳
کد خبر: 521905
اشتهای چین برای خرید نفت فروکش می‌کند

چین در مارس با واردات بالاتر و افزایش تولید داخلی، نفت بیشتری را ذخیره سازی کرد اما پیش بینی می شود با افزایش قیمتهای نفت، روند واردات این کشور محدودتر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق محاسباتی که برپایه آمار رسمی انجام شده است، حدود ۱.۶۳ میلیون بشکه در روز نفت ماه میلادی گذشته به ذخایر تجاری و استراتژیک هدایت شدند که بالاتر از حدود ۹۲۰ هزار بشکه در روز در دو ماه نخست سال ۲۰۲۱ بود.

 افزایش ذخیره سازی منعکس‌کننده رشد واردات نفت در مارس بود که ۱۱.۶۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۱.۰۸ میلیون بشکه در روز اعلام شده از سوی گمرک چین برای دو ماه نخست سال میلادی جاری بود.

تولید نفت داخلی نیز در مارس بالاتر بود و به ۴.۰۲ میلیون بشکه در روز رسید که ۳.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت و همچنین بالاتر از ۳.۸۹ میلیون بشکه در روز در دو ماه نخست سال ۲۰۲۱ بود.

 چین حجم نفتی که به ذخایر استراتژیک و تجاری خود اضافه می‌کند را افشا نمی‌کند اما یک برآورد نشان می دهد اما با برآورد مجموع واردات و تولید داخلی و کسر میزان نفتی که پالایش شده است، می توان میزان نفت ذخیره‌سازی شده را برآورد کرد.

طبق آمار اداره ملی آمار چین، پالایشگاه‌های چین در مارس ۵۹.۷۹  میلیون تن نفت معادل حدود ۱۴.۰۸ میلیون بشکه در روز نفت پالایش کردند. این رقم پایین‌تر از ۱۴.۱۳ میلیون بشکه در روز ماههای ژانویه و فوریه بود اما ۱۹.۷ بالاتر از میزان پالایش شده در مارس سال گذشته بود.

با این حال با توجه به این که اقتصاد چین در مارس سال گذشته به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا تقریبا قرنطینه شده بود، نمی توان چندان روی مقایسه سال به سال حساب کرد.

جمع مجموع واردات نفت و تولید داخلی چین به حدود ۱۵.۷۱ میلیون بشکه در روز می رسد و  با کسر میزان نفتی که پالایش شده است، ۱.۶۳ میلیون بشکه در روز باقی می‌ماند. این حجم نفت در مارس ذخیره شد که با توجه به میانگین ۱.۲۹ میلیون بشکه در روز میزان ذخیره سازی نفت در کل سال ۲۰۲۰ بالاتر بود.

 جریان ذخیره سازی نفت در چین سال گذشته که قیمتها در پی شیوع ویروس کرونا ریزش کرد و با جنگ قیمت کوتاه مدت میان عربستان سعودی و روسیه مصادف شد، قابل توجه بود. چین که بزرگترین خریدار نفت جهان به شمار می‌رود، اواسط سال گذشته به حدی نفت وارد کرد که باعث ایجاد صف طولانی از نفتکشها در خارج از بنادر این کشور شد.

اما در اواخر سال که پالایشگاه‌های چینی که با محدودیت مجاز برای خرید نفت روبه‌رو شدند، میزان وارداتشان را کاهش دادند و در نتیجه ذخایر نفت این کشور در اکتبر و دسامبر کاهش پیدا کرد.

 با توجه به این دیدگاه که ذخایر نفت استراتژیک همچنان پایین تر از هدف است و باید ذخایر بازرگانی جدیدی ایجاد شود زیرا پالایشگاه‌های جدیدی ساخته شده و فعالیتشان را شروع می کنند، بازار همواره این احتمال را می دهد که چین ذخیره سازی نفت را از سر بگیرد.

اما سوال بازار این است که آیا این جریان به اندازه ماه‌های اخیر قوی خواهد ماند و آیا با پر شدن ظرفیت ذخایر استراتژیک این کشور، ضعیف خواهد شد.

 یک موضوع پیچیده دیگر این است که نفتی که در مارس به چین رسید احتمالا در اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه خریداری شده بود که قیمت نفت برنت حدود ۵۰ تا ۵۶ دلار در هر بشکه بود. قیمت جهانی نفت از آن زمان تحت تاثیر تمدید محدودیت عرضه گروه اوپک پلاس و خوش بینی به احیای اقتصاد جهانی صعود کرد و قیمت نفت برنت در ۱۶ آوریل به بیش از ۶۶ دلار و در هشتم مارس به رکورد بیش از ۷۱ دلار رسید.

قیمت قرارداد زمانی که پالایشگاه‌های چینی محموله‌های نفت برای تحویل در آوریل، مه و ژوئن را خریداری می‌کردند بالای ۶۰ دلار بود اما سوال این است که آیا قیمت بالاتر باعث خواهد شد اشتهای چین برای خرید بیشتر نفت به منظور ذخیره سازی کمتر شود و آیا پالایشگاه‌های این کشور احتمالا نفت بیشتری مطابق با آنچه که قصد پالایش آن را دارند وارد خواهند کرد.

شواهدی وجود دارد که چنین موضوعی را نشان می‌دهد. رفینیتیو اویل ریسرچ برآورد کرده که چین در آوریل حدود ۱۰.۹۱ میلیون بشکه در روز نفت وارد می‌کند که ۶.۷ درصد کاهش نسبت به حجم رسمی مارس نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، پیش‌بینی واردات کمتر برای آوریل همچنین منعکس‌کننده این حقیقت است که پالایشگاه‌های چینی متعددی در این ماه به فعالیتهای تعمیراتی مشغول می‌شوند. اما همچنین بی میلی آنها برای خرید در قیمت‌های بالا به خصوص در شرایطی که سود پالایش تحت فشار قرار دارد، وجود دارد.