۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صعود قیمت نفت به دنبال رشد اقتصاد جهانی/ بازار چشم‌انتظار نتایج مذاکرات وین

۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۰۴
کد خبر: 518637
صعود قیمت نفت به دنبال رشد اقتصاد جهانی/ بازار چشم‌انتظار نتایج مذاکرات وین

قیمت نفت پس از انتشار داده‌های رشد اقتصادی چین و آمریکا، و افزایش عرضه واکسن ویروس کرونا و همچنین کاهش موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده، روز چهارشنبه افزایش یافت.

اقتصاد  آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، به دنبال افزایش چشمگیر رشد اقتصاد جهانی به همراه افزایش واکسیناسیون کووید-19 و گزارشی مبنی بر کاهش موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده سوخت در جهان، قیمت نفت روز چهارشنبه صعود کرد.

اما خوش‌بینی به مذاکرات بین ایران و آمریکا در مورد برنامه‌ هسته‌ای ایران و افزایش قریب‌الوقوع عرضه توسط تولیدکنندگان عمده نفت، مانع رشد بیشتر شد.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه ژوئن  16سنت یا 0.3درصد افزایش یافت و به 62.90دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه مه با 14سنت یا 0.2درصد افزایش، یا قیمت 59.47دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

تحلیلگران بانک ANZ در یادداشتی روز چهارشنبه اذعان داشتند: " خوش‌بینی به چشم‌انداز اقتصاد جهانی سبب افزایش احساسات در بازار نفت خام شد."

قیمت‌ها با توجه به داده‌های روز سه‌شنبه که نشان داد اشتغال در ماه فوریه به بالاترین حد دوساله رسید، شناور بود.

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه اعلام کرد که صرف هزینه‌های عمومی بی‌سابقه برای مبارزه با کووید-19، رشد جهانی را در سال جاری به 6درصد می‌رساند، که باید گفت این نرخ از دهه 1970 دیده نشده بود.

همچنین خوش‌بینی نسبت به توزیع گسترده‌تر واکسن‌ها به همراه افزایش واجدان شرایط دریافت واکسن کرونا برای همه آمریکایی‌ها توسط جو بایدن تا تاریخ 19آوریل، باعث افزایش قیمت‌ها شد.

به گفته سه منبع بازار، با استناد به داده‌های موسسه نفت آمریکا در روز چهارشنبه، ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به 2آوریل بیش از حد انتظار کاهش یافت، در حالی که ذخایر سوخت افزایش پیدا کرد.

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز سه‌شنبه، انتظار می‌رود تولید نفت در ایالات متحده، 270هزار بشکه در روز در سال 2021 کاهش یابد و به 11.04میلیون بشکه در روز برسد، که افت شدیدتری را نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته خود به میزان 160هزار بشکه در روز نشان می‌دهد.

ایران و قدرت‌های جهانی روز سه‌شنبه در مذاکراتی که آن را "سازنده" خواندند، به توافق رسیدند که گروه‌های کاری را به منظور بحث در خصوص احیای مجدد توافق هسته‌ای 2015 که می‌تواند منجر به لغو تحریم‌ها‌ی واشنگن برای بخش‌ انرژی ایران و افزایش عرضه نفت شود، تشکیل دهند.

اوایل این هفته پس از توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) برای کاهش تدریجی محدودیت‌های تولید نفت از ماه مه، قیمت نفت کاهش یافت.