۰ نفر

وزیر نفت مطرح کرد؛

گازهای مشعل؛ دلارهایی که می‌سوزد

۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۲۸
کد خبر: 517917
گازهای مشعل؛ دلارهایی که می‌سوزد

وزیر نفت گفت: گازهای همراه نفت که می سوزند در حقیقت دلارهایی هستند که از بین می‌روند و علاوه بر آزار مردم منطقه، مسائل زیست محیطی را در پی دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت صبح امروز در مراسم امضای «قرارداد ۷۵ میلیون دلاری داخلی سازی ۲۴ کمپرسور سانتریفیوژ توسط بخش داخلی و همچنین جمع آوری گازهای همراه منطقه رگ سفید» با بیان اینکه می‌توانیم با داخلی سازی این کمپرسورها علاوه بر حمایت از داخل، صرفه جویی ارزی نیز داشته باشیم، گفت: از سال ۵۱ که برای اولین بار به اهواز رفتم همواره حسرت سوختن این گازها را داشتم و تصور می‌کردم علاوه بر اینکه این گازها در حقیقت دلار است که می سوزد، آزار و مشکلات زیست محیطی برای منطقه و مردم آن در پی دارد.

وی افزود: با مراجعات تاریخی متوجه می‌شویم که محمدرضا پهلوی نیز دغدغه جمع آوری این گازها را داشته است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه جمع آوری گازهای همراه که در مشعل‌ها می‌سوخت یکی از بزرگترین دغدغه‌های رهبر انقلاب بود، تصریح کرد:  رهبر انقلاب این اولویت را به رییس جمهوری اعلام کرده بودند و رییس جمهوری نیز آن را به مجموعه وزارت نفت ابلاغ کردند تا در اولویت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برنامه ما این بود که تا پایان سال ۱۴۰۰ دیگر هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد، تصریح کرد: با توجه به اقدام‌هایی که در دستور کار است ان‌شاءالله این مهم تا سال ۱۴۰۱ به انجام می‌رسد و در پایان این سال دیگر گاز همراهی وجود ندارد که در مشعل‌ها بسوزد.

تغییر پارادایم وزارت نفت و واگذاری ان‌جی‌ال‌ها

وزیر نفت از جمع‌آوری گازهای همراه و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند یاد کرد و با بیان اینکه کارشناسان زیادی روی این موضوع که بسیار سخت بود کار کردند، یادآوری کرد: موضوع بسیار مهمی که در این سال‌ها در وزارت نفت اتفاق افتاد تغییر پارادایم مبنی بر اینکه ان‎جی‌ال بخشی بالادستی نیست و ما می‌توانیم آنها را به بخش غیردولتی و خصوصی واگذار کنیم اتفاق افتاد که همسو با آن ان‌جی‌ال ۳۱۰۰، ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ و پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس واگذار شد.

زنگنه ادامه داد: ما حتی به‌دنبال این هستیم که O&M (نگهداری و بهره‌برداری) برای ان‌جی‌ال‌های موجود را هم به بخش خصوصی مصرف‌کننده آن واگذار کنیم، زیرا وزارت نفت خیلی نباید وارد کارهای بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما این است که در کنار این طرح‌ها با توجه به ضرورت اشتغال‌زایی و همچنین استفاده از توانمندی داخلی هر چقدر می‌توانیم میزان ساخت داخل در این پروژه‌ها را افزایش دهیم، اظهار کرد: پیچیده‌ترین تجهیزات صنعت نفت مربوط به ماشین‌های دوار شامل الکتروموتورها، تلمبه‌ها، انواع کمپرسورها و توربین‌هاست.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در مراسم امروز دو توربین‌ساز و کمپرسورساز بزرگ کشور (اوتی‌سی و توگا) صحبت کردند، گفت: امروز از سازندگان نفت می‌خواهیم برای ما تجهیزات بسازند و دیگر به این شکل نیست که آنها از ما بخواهند، بلکه ما از آنها تقاضا داریم که بیایند ما را توانمند کنند، ما از شرکت‌های سازنده تجهیزات نفت خواستیم کمپرسورهای فرآیندی را که نیاز پتروشیمی است بسازند و این تجهیزات در داخل کشور قابل ساخت هستند و فقط باید به آنها سفارش بدهیم.

امضای قراردادهای تضمینی خرید کالا؛ به‌زودی

زنگنه یکی از راه‌حل‌های وزارت نفت برای حمایت از ساخت داخل را تأسیس پارک فناوری نفت و صندوق فناوری نفت دانست و گفت: به این صورت سفارش‌گذاری کالاها و خرید تضمینی از سازندگان انجام و با این کار یکی از اصلی‌ترین موانع تولید در صنعت نفت برطرف می‌شود. دیگر حالتی پیش نمی‌آید که شرکتی تجهیزی را بسازد و کسی آن را خریداری نکند، بلکه با ایجاد این ساختارها، وزارت نفت حاضر به خرید تضمینی تجهیزات نفتی است.

به گفته وی، در هفته‌های آینده نخستین قراردادهای مربوط به خرید تضمینی تجهیزات صنعت نفت امضا می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه در خط لوله گوره - جاسک تلمبه‌های انتقال نفت ایرانی‌سازی شده‌اند، افزود: ما این کارهای بزرگ را آرام و بی‌سروصدا انجام دادیم. در گذشته ما یک تن ورق مقاوم به اسید و گاز ترش را نمی‌توانستیم تولید کنیم، اما در یک سال و نیم اخیر ۳۴۰ هزار تن ورق با پیگیری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران ساخته شده که این جزو افتخارات کشور است.

زنگنه ادامه داد: هیچ خط لوله‌ای به اندازه خط لوله گوره - جاسک به‌صورت کامل ایرانی نیست و ان‌شاء‌الله به‌زودی نفت را وارد خط لوله گوره - جاسک می‌کنیم تا این طرح فوق‌العاده استراتژیک به ثمر بنشیند.

وی تأکید کرد: در اجرای یک پروژه تنها ساخت آن برایم مهم نبوده است، بلکه تمام دغدغه‌ام این بود که سهم ساخت داخل در پروژه‌ها زیاد شود و در زندگی مردم هم اثرگذار باشد.