۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

احتمال تمدید کاهش عرضه اوپک پلاس قیمت نفت را بالا برد/ نگرانی از محدودیت‌های کرونایی اروپا ادامه داد

۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸
کد خبر: 516812
احتمال تمدید کاهش عرضه اوپک پلاس قیمت نفت را بالا برد/ نگرانی از محدودیت‌های کرونایی اروپا ادامه داد

به دنبال امیدواری به احتمال تمدید مهلت محدودیت‌های عرضه توسط اعضای اوپک تا ماه مه، قیمت نفت روز چهارشنبه در مدار صعودی قرار گرفت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت در آستانه دیدار اعضای اوپک افزایش یافت؛ زیرا سرمایه‌گذاران انتظار دارند که تولیدکنندگان با تمدید مهلت عرضه خود تا ماه مه موافقت کنند.

بر اساس گزارشی از سوی هیات متخصصان اوپک پلاس، این گروه نگران تحت تاثیر گرفتن بهبود تقاضای نفت، به دنبال افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان و اقدامات مربوط به قرنطینه هستند.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه مه که روز چهارشنبه منقضی می‌شود، به دنبال افت 1.3درصدی روز سه‌شنبه، 32سنت یا 0.5درصد افزایش یافت و به 64.46دلار در هر بشکه رسید. قرارداد فعال‌تر برنت برای ماه ژوئن، با 25سنت یا 0.4درصد افزایش، به 64.42دلار در هر بشکه رسید. گفتنی است که این معیار تا کنون 2.5درصد در ماه جاری ضرر کرده، در حالی که در ماه فوریه 18درصد رشد را تجربه کرده بود.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز به دنبال افت 1.6درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، 26سنت یا 0.4درصد افزایش یافت و با قیمت 60.81دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

کشورهای عضو اوپک پلاس قرار است روز پنجشنبه تشکیل جلسه دهند و در مورد وضعیت عرضه نفت که قیمت آن اخیرا تحت تاثیر افزایش قرنطینه‌ها در اروپا، کاهش سرعت عرضه واکسن و افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-19 قرار گرفته، تصمیم بگیرند.

اوپک پلاس ماه گذشته با موافقت خود مبنی بر گسترش محدودیت‌های عرضه، به استثنای موارد جزئی برای روسیه و قزاقستان، زمانی که به نظر می‌رسید تقاضای سوخت در حال بهبود است، بازار را غافلگیر کرد.

یکی از کارشناسان اذعان داشت: "همه نگاه‌ها به نشست اوپک پلاس، برای تصمیم‌گیری در خصوص میزان عرضه ماه مه بوده، و با توجه به افزایش موارد ابتلا به کووید-19 و اعمال قرنطینه در بخش‌هایی از اروپا و همچنین قدرت گرفتن دلار، ممکن است قیمت‌ها 2 تا 3درصد تحت تاثیر قرار بگیرد."

تحت محدودیت‌های موجود، اوپک به رهبری عربستان سعودی، و تولیدکنندگان غیر اوپک به رهبری روسیه، کمی بیش از 7میلیون بشکه در روز کاهش داده‌اند، در حالی که عربستان سعودی به صورت داوطلبانه تولید 1میلیون بشکه نفت را در روز کاهش داده است.

همچنین به گفته یک منبع آگاه، عربستان سعودی آماده است که از افزایش محدودیت عرضه تا ماه ژوئن، علاوه بر کاهش داوطلبانه خود، به منظور افزایش قیمت‌ها، حمایت کند.

از سویی اطلاعات منتشر شده در روز سه‌شنبه توسط موسسه نفت آمریکا نشان داد که موجودی نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به 26مارس، 3.9میلیون بشکه افزایش یافته که بسیار بالاتر از پیش‌بینی 100هزار بشکه توسط تحلیلگران بود.