۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

جهش یک‌شبه نفت ناکام ماند/ اختلال در کانال سوئز عامل سقوط بازار

۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۴:۰۷
کد خبر: 515781
جهش یک‌شبه نفت ناکام ماند/ اختلال در کانال سوئز عامل سقوط بازار

به دنبال اختلال ایجاد شده در کانال سوئز که سبب توقف تعداد زیادی از کشتی‌های نفت‌کش شده، با وجود اینکه قیمت نفت در شب گذشته جهش قابل توجهی را تجربه کرد، امروز بیش از یک درصد کاهش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، با اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی که نگرانی در خصوص تقاضا برای محصولات نفتی را ایجاد کرد و همچنین بسته شدن کانال سوئز توسط یک کشتی نفت‌کش که باعث اختلال در حمل و نقل سایر کشتی‌ها شد، قیمت نفت روز پنجشنبه بیش از 1درصد سقوط کرد.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از جهش 6درصدی در شب گذشته، 77سنت یا 1.2درصد کاهش یافت و به 63.64دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز بعد از صعود 5.9درصدی یک شبه، 87سنت یا 1.4درصد کاهش را تجربه کرد و با قیمت 60.31دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. هر دو معیار در اوایل جلسه معاملاتی بیش از 2درصد سقوط کردند.

یکی از تحلیلگران اذعان داشت: "قیمت نفت به سمت روند نزولی در حال تغییر مسیر است و باید گفت که علاوه بر مشکلات قرنطینه، خرید کند از سوی چین، وجود شواهدی مبنی بر افزایش صادرات ایران و عدم تطابق بازار فیزیکی با بازارهای معاملات آتی که سبب تاریک شدن چشم‌انداز کوتاه مدت می‌شود، در این کاهش قیمت‌ها دخیل بوده است."

قیمت‌ها که به دنبال نگرانی از افزایش محدودیت‌ها در اروپا و تاخیر در واکسیناسیون که سبب توقف رشد تقاضای سوخت شد در اوایل هفته کاهش یافت، روز چهارشنبه به دلیل بسته شدن کانال سوئز که در واقع باعث مسدود شدن مسیر عبور 10تانکر حامل و 13میلیون بشکه نفت شد، به شدت برعکس عمل کرد.

به گفته یکی از کارشناسان، هر چه این اختلال بیشتر طول بکشد، به احتمال زیاد پالایشگاه‌ها و خریداران برای تامین عرضه، به بازار نقدی روی خواهند آورد.

از طرفی بازار توسط بهبود تقاضای بنزین در ایالات متحده و افزایش بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها و همچنین قدرت گرفتن فعالیت اقتصادی در منطقه یورو، تحت تاثیر قرار گرفت. با این حال، تحلیلگران اعلام کردند که به دلیل نگرانی‌های روزافزون در خصوص تقاضای جهانی، این عوامل حمایتی احتمالا تحت الشعاع قرار بگیرد.

از سویی، در حالی که تمرکز بر روی اروپا است، در حال حاضر شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در مناطقی مانند هند و برزیل هستیم که این اقتصادهای در حال توسعه برای رشد پایدار تقاضای نفت بسیار حائز اهمیت هستند.

هند روز گذشته بالاترین آمار مبتلایان یک روزه خود را گزارش کرد و اذعان داشت که یک گونه جدید ویروس کرونای جهش‌یافته در کشور شناسایی شده است.

با توجه به نگرانی‌های روزافزون در خصوص وضعیت تقاضا و همچنین کاهش قیمت‌ها، انتظارها برای تمدید کاهش تولید نفت توسط اعضای گروه اوپک تا ماه مه افزایش یافته است.