۰ نفر

جدی‌تر شدن حضور روس‌ها در پروژه گازی پاکستان

۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱:۰۰
کد خبر: 515688
جدی‌تر شدن حضور روس‌ها در پروژه گازی پاکستان

مقامات روسی و پاکستانی اخیراً توافق کردند تا نام خط لوله انتقال گاز شمال به جنوب پاکستان را تغییر داده و این احتمال وجود دارد که ساخت این خط لوله از کراچی به لاهور به زودی آغاز شود.

به گزارش  اسپوتنیک، مقامات روسی و پاکستانی تصمیم گرفتند تا نام خط لوله‌ای که قرار است گاز را از شمال به جنوب پاکستان انتقال دهد را تغییر دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  همچنین توافقاتی بین مقامات دو کشور در راستای تقسیم منافع این خط لوله که پیش‌تر شمال به جنوب نام‌گذاری شده بود حاصل شده است.

براساس پروتکل الحاقی به توافق دو جانبه گازی بین پاکستان و روسیه که اخیراً روی پرتال اطلاعات قانونی دولت روسیه منتشر شده 26درصد سهام این خط لوله که حالا پاکستانی استریم نام‌گذاری شده متعلق به سرمایه‌گذاران روس خواهد بود.

اسناد منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که شرکت‌های روس نظیر کنسرسیوم خط لوله اوراسیایی و شرکت پایپ متارولژیکال در این پروژه شرکت خواهند کرد.

قرار است پاکستان باقی مانده سهام را در اختیار داشته باشد. البته هنوز مشخص نیست که ساخت این خط لوله چه زمانی آغاز خواهد شد اما پارسال ندیم بابار یکی از مشاوران نخست‌وزیرپاکستان به خبرگزاری بلومبرگ گفته بود که روند ساخت این خط لوله در جولای سال 2021 آغاز خواهد شد.

توافق مربوط به ساخت این خط لوله 1100 کیلومتری بین شهر کراچی تا لاهور در سال 2015 و بین وزرای انرژی روسیه و پاکستان امضا شد. ظرفیت این خط لوله 12.4 میلیارد متر مکعب سالانه بوده و ساخت آن 2 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.