۰ نفر

برآوردهای پرشمار صعودی قیمت نفت

۱۷ اسفند ۱۳۹۹، ۹:۵۶
کد خبر: 511633
برآوردهای پرشمار صعودی قیمت نفت

اقدام غافلگیرانه اوپک پلاس برای حفظ محدودیت‌های عرضه نفت خام تا ماه آوریل، همراه با تصمیم عربستان سعودی برای تمدید محدودیت‌های داوطلبانه شد و بازار جهانی انرژی را متحیر کرد و جهش قیمتی چشمگیری را رقم زد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ بلومبرگ در گزارشی دیدگاه‌های برخی بانک‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و تحلیلگران درباره این اقدام جسورانه را بررسی کرده است. یکی از نکات جالب توجه در این یادداشت‌ها و اظهار نظرهایی که از سوی نهادها صورت گرفته، مساله غافلگیر‌کننده بودن تصمیم اوپک و غیر اوپک است. همچنین تقریبا تمامی این نهادها در گزارش‌های خود برآوردهایشان از قیمت شاخص‌های نفتی را نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی افزایش داده‌اند که به نوعی نشانگر قدرت این ائتلاف برای بالا و پایین کردن آزادانه قیمت طلای سیاه در بازار است.

گلدمن ساکس

بانک گلدمن ساکس (Goldman Sachs) پیش‌بینی‌های قیمتی سه ماه دوم و سه ماه سوم نفت برنت را با ۵ دلار افزایش به ۷۵ و ۸۰ دلار در هر بشکه رساند. بخش تحلیل بازار این بانک در یادداشتی عنوان کرد: «اگرچه اعضا در مورد ریسک تقاضای کرونایی بحث کردند، اما نتیجه‌گیری ما از کنفرانس مطبوعاتی این است که تولیدکنندگان شیل آمریکا نیز از این افزایش کند تولید حمایت خواهند کرد.»  این بانک همچنین چشم‌انداز تولید اوپک‌پلاس طی شش ماه آینده را ۹۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به پیش‌بینی قبل کاهش داد.

جی‌پی مورگان چیس

بانک جی پی مورگان چیس (JPMorgan Chase)  انتظار دارد که تصمیم اوپک پلاس همزمان با محدودیت عرضه و افزایش تقاضا، منجر به ایجاد کسری روزانه ۸/ ۱ میلیون بشکه نفت طی سه ماه آینده شود. این بانک همچنین پیش‌بینی‌های قیمتی برنت خود را بین ۲ تا ۳ دلار در هر بشکه افزایش داد. ناتاشا کانوا در یادداشتی نوشت: «این اقدام صعودی‌ترین سناریوی خروجی بود که می‌توانستیم انتظار داشته باشیم.» این بانک اعلام کرد محاسبات شرط‌بندی عربستان سعودی بر این پایه است که تولیدکنندگان نفت در آمریکا به سمت سطح تولیدی فراتر از آنچه جی‌پی مورگان انتظار دارد نخواهند رفت.

سیتی گروپ

تحلیلگران بانک سیتی گروپ (Citigroup) هم در گزارشی عنوان کردند: «افزایش قیمت نفت احتمالا فشارهای موجود در اوپک پلاس را بیشتر از گذشته خواهد کرد، زیرا برخی از اعضا می‌خواهند نفت خام بیشتری برای بازیابی اقتصاد تحت فشار خود به فروش برسانند.»  واردکنندگان برتر و عمده جهان از جمله غول‌های تقاضای نفتی آسیایی مانند چین و هند نیز از این مساله خوشحال نخواهند شد و این ائتلاف احتمالا در نشست بعدی خود تغییر مسیر خواهد داد. مطابق پیش‌بینی بانک سیتی گروپ، قیمت‌ها ممکن است تا قبل از پایان ماه جاری میلادی ۷۰ دلار را هم لمس کنند.

آر‌بی‌سی کپیتال مارکتس

تحلیلگران آر‌بی‌سی کپیتال مارکتس (RBC Capital Markets) از جمله هلیما کرافت در یک یادداشت منتشر شده اظهار کردند: «شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی دولت عربستان سعودی یک بار دیگر پایان غافلگیر‌کننده‌ای در اوپک پلاس رقم زد.» آنها در یادداشت خود گفتند که شاهزاده سعودی همچنان در برابر عدم اطمینان در مورد بهبود اقتصاد جانب احتیاط در پیش گرفته و تاکید دارد که بهتر است اگر اشتباهی انجام می‌شود به دلیل احتیاط باشد تا اینکه افزایش تولید بی‌موقع را انتخاب کند. تحلیلگران شرکت گفتند: «به نظر می‌رسد آنچه در این توافق مورد توجه وزیر سعودی است، تحریک دل‌گرم‌کننده بازار است نه سناریوهای مرتبط با ابرچرخه.»

یو بی اس گروپ

جیووانی استاونوو، تحلیلگر گروه یو‌بی‌اس گروپ (UBS Group)، در یادداشتی گفت: «موجودی‌ها به احتمال زیاد در ماه آوریل به دنبال رویکرد محتاطانه اوپک پلاس و رشد بسیار محدود تولید خارج از ائتلاف با سرعت بالایی سقوط خواهد کرد.»

یو بی اس انتظار دارد که تقاضا در سه ماه دوم و با افزایش سریع موارد واکسیناسیون علیه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بهبود یابد، این بانک در پیش‌بینی جدید خود، پیش‌بینی مربوط به نیمه دوم سال برای شاخص نفتی برنت را به ۷۵ دلار در هر بشکه و برآورد خود برای شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت را به ۷۲ دلار در هر بشکه افزایش داد.

گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند

گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند (Australia & New Zealand Banking Group) در یادداشتی عنوان کرد که تصمیم اوپک پلاس نشانه‌ای برای افزایش نگرانی‌ها درباره کاهش بیشتر موجودی‌های نفتی است. ANZ معتقد است که بهبود تقاضا در حال تسریع است و انتظار می‌رود رشد تقاضا در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ حدود ۷ میلیون بشکه در روز بیشتر از میزان آن در نیمه اول باشد، این بانک پیش‌بینی سه‌ماهه خود برای قیمت شاخص نفتی برنت را هم به ۷۰‌دلار افزایش داده است.

بلومبرگ اینتلیجنس

به گفته ویل هارس از بلومبرگ اینتلیجنس (Bloomberg Intelligence)، توافق غافلگیرانه اوپک پلاسی‌ها به این معنی است که ممکن است حرکت شکننده صعودی قیمت نفت برنت در کوتاه‌مدت با رشد بیشتری مواجه شود. این تحلیلگر بازار نفت در ادامه افزود که تصمیم این گروه به شدت با اجماع قبل از جلسه برای کاهش سهمیه‌ها در تضاد است. از آنجا که میزان قابل توجهی از عرضه در حاشیه قرار گرفته است، بدون شک کشورهای عضو توافق کاهش تولید اوپک و غیر اوپک مشتاق افزایش حجم عرضه در نشست بعدی اوپک پلاس خواهند بود.