۰ نفر

مشتریان نفت ایران باز می‌گردند؟

۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۲۱
کد خبر: 511119
مشتریان نفت ایران باز می‌گردند؟

اخبار این روزها حاکی از این است که ایران با مشتریان قدیمی خود در آسیا وارد مذاکره شده تا در صورت رفع تحریم بتواند بازارهای قدیمی خود را به دست آورد، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان چندان دور از ذهن نیست و ایران تجربه کافی برای انجام این کار در زمانی کوتاه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، صادرات نفت ایران در پی بازگشت تحریمهای آمریکا در اواسط سال ۲۰۱۸ و پایان معافیت های واشنگتن برای برخی از مشتریان نفت ایران در سال ۲۰۱۹، متاثر شد. شماری از پالایشگاه های چینی همچنان به خرید نفت ایران ادامه می دهد. پیش از این تحریم ها، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن بزرگترین مشتریان نفت ایران در آسیا بودند.

صادرات نفت ایران  در اوایل سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز بود. سیتی گروپ ایران را بزرگترین عامل غیرقابل پیش بینی برای بازار نفت در سال ۲۰۲۱ خوانده است. در این بین جو بایدن، رییس جمهور آمریکا پیشنهاد حضور در مذاکرات برای احیای برجام را مطرح کرده اما تهران خواستار آن است که ابتدا تحریمها برداشته شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هند که سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، امیدوار است بایدن رویکرد ملایمتری در خصوص ایران اتخاذ کند و هند بتواند واردات نفت از ایران را ازسربگیرد. چین با تحریم ها مخالف بوده و آمریکا را متهم کرده فراتر از حوزه قضایی خود عمل کرده است.

کشورهای آسیای شرقی، هدف صادراتی ایران

مرتضی بهروزی فر، کارشناس ارشد حوزه انرژی در این باره گفت: اگر شرایط غیر از این باشد و ایران نتواند با مشتریان قدیمی خود وارد مذاکره شود دچار مشکل خواهیم شد، در دوره گذشته که دچار تحریم شده بودیم با تصویب برجام ایران توانست کمتر از شش ماه با مشتریان خود وارد تعامل شود.

وی تاکید کرد: اکنون نیز انتظار همین است و امیدواریم باتوجه به تجربیاتی که از گذشته داریم و اقداماتی که انجام شده است و زمانی که گشایش ها اتفاق افتاد ایران مجدد با کشوهای آسیای شرقی ارتباط برقرار خواهد کرد.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه انرژی کشورهای چین و هند و کره و ژاپن بازارهای سنتی ما هستند و اگر ما نتوانیم وارد این بازارها شویم و آن ها را حفظ کنیم دچار بحران می شویم، حتی در چشم اندازهای آینده عملا آسیای جنوب شرقی متقاضی نفت خواهد بود نه کشورهای اروپایی و آمریکایی به همین دلیل این مساله برای ایران بسیار مهم و قابل توجه است.

تصمیم اوپک پلاس چه خواهد بود؟

بهروزی فر با اشاره به جلسه آینده اوپک پلاک و تصمیم برای افزایش و کاهش تولید نفت، اظهار کرد: اوپک و اوپک پلاس به دنبال حفظ سطح قیمت ها هستند اما باتوجه به گزارش هایی که مطرح می شود حجم مازاد عرضه رو به کاهش است و شواهد نشان می دهد که به دلیل اثرگذاری واکسن، تقاضا افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه واکسن کرونا می تواند تبعات اقتصادی شیوع این بیماری را کاهش دهد، گفت: انتظار می رود که بازار نفت در شش ماه آینده بهبود یابد و دور از ذهن نیست که کشورهای اوپک پلاس بخشی از کاهش تولید را حذف کنند هرچند درنظر داشته باشید که در اجلاس قبلی عربستان یک میلیون بشکه مازاد بر توافق اوپک پلاس متعهد شد و ممکن است این کشور این میزان را برگرداند و یا کمتر کند.

به گفته وی، بعید است که تغییرات زیادی در توافقات گذشته اوپک پلاس اعمال شود چراکه می دانند بازار هنوز شکننده است و باید با احتیاط گام بردارند.