۰ نفر

تولیدکننده آمریکایی ارزیابی کرد؛

شیل آمریکا دیگر تهدیدی برای اوپک نیست

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۰۷
کد خبر: 509125
شیل آمریکا دیگر تهدیدی برای اوپک نیست

مدیرعامل شرکت آمریکایی پایونیر نچرال ریسورسز اظهار کرد تقاضای قوی برای نفت خام و نرخ رشد اندک شیل به معنای آن است که اوپک و متحدانش دیگر ضرورتی ندارد نگران رقابت تولیدکنندگان آمریکایی بر سر سهم بازار باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اسکات شفیلد، مدیرعامل شرکت آمریکایی پایونیر نچرال ریسورسز در کنفرانسی اظهار کرد: همچنان بر این باورم که تقاضا در بخش ایرلاین ها و همچنین در سراسر جهان پس از دستیابی به ایمنی جمعی، بهبود قوی پیدا خواهد کرد و مطمئنم که می توانیم فرض بگیریم نفت ایران به تدریج به بازار بازخواهد گشت و شیل آمریکا دیگر تهدیدی برای اوپک و اوپک پلاس نخواهد بود.

شیوع کووید - ۱۹ و متعاقبا سقوط تقاضا برای نفت، کاهش حدود دو میلیون بشکه در روز تولید نفت آمریکا را در پی داشت و این عرضه از دست رفته با توجه به مشکلات مالی صنعت نفت در چند سال گذشته، ممکن است هرگز احیا نشود. سرمایه گذاران خواستار رشد تولید پایینتر و بازدهی بیشتر تولیدکنندگان در قیمت های بالاتر هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، شفیلد گفت: شرکت پایونیر رشد تولید سالانه خود را در بلندمدت به پنج درصد محدود می کند و قصد دارد سه چهارم از نقدینگی آزاد خود را به جای هزینه حفاری جدید، به سهامداران دهد.

در همین حال اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد تولید نفت آمریکا در یک هفته گذشته به دلیل یخبندان تگزاس بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت که بزرگ ترین کاهش هفتگی تاکنون بوده و تولید پالایشگاهی نیز کاهش چشمگیری داشت. مجموع تولید نفت خام در هفته منتهی به ۱۹ فوریه، به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۹.۷ میلیون بشکه در روز رسید.

تولید پالایشگاهی در همین مدت ۲.۶ میلیون بشکه در روز و نرخ استفاده از ظرفیت پالایش به میزان ۱۴.۵ درصد کاهش داشت. فعالیت تاسیسات پالایشی متعدد در منطقه گلف کاست در یخبندان اخیر متوقف شد. بسیاری از آنها در حال ازسرگیری فعالیت هستند اما تحلیلگران می گویند چند هفته زمان می برد تا تولید نفت و پالایش نفت به سطح پیش از طوفان احیا شود.